Annabola skrev 2017-09-21 21:57:34 följande:
Hej!
Så gör de på vår sons dagis.. han är utåtagerande och blir lätt arg om han inte får sin vilja igenom.. vi har fått remiss för vad jag tror är en utredning.. behöver detta beteende vara en diagnos?
Hur går det för äldre barn i skolan med detta beteende? Har man resurs även där? Nu pratar sonen inte så mycket så det är svårt att kommunicera med honom om varför han väljer att göra vissa saker.. kanske är det lättare ju äldre han blir..
Är så orolig för skolgången redan nu OM han har en diagnos eller liknande.
Hej. Skrev ett inlägg som svar till dig för några dagar sedan men det verkar ha försvunnit, vet inte om du ens såg det så jag skriver igen.
Din sons agerande behöver inte betyda att han har en diagnos, det kan bero på allt möjligt till exempel att han känner sig osäker, inte kan kommunicera vad han vill, har kort temperament o.s.v.
Vår dotter har (efter mycket påtryckningar från vår sida) fått en elevassistent heltid som hjälper henne att förstå omvärlden lite tydligare, som kan förhindra triggers och som kan ge henne en struktur i vardagen. Vi fick tjata mycket själva om detta då hon inte hade en diagnos då, nu när hon fått sin diagnos då kommer hjälpen direkt. Så var inte rädd för en diagnos, det ändrar aldrig på din son han kommer alltid vara samma älskade härliga unge. Men det kommer bli lättare att få hjälp och stöd och förstå barnet om det finns en diagnos. Finner de ingen diagnos kan en utredning (om det nu är det de ska göra) ändå hjälpa till att förstå varför pojken gör som han gör och då kan man få råd och stöd i hur man ska hantera det.
Skulle det vara så att din son har en diagnos så kommer han ju få hjälp och stöttning under sin skolgång som kommer att underlätta för honom, så det behöver du inte oroa dig för nu. Försök att fokusera på din son, umgås med honom och boosta honom med kärlek. Sedan får förskolan och andra instanser finna om och vad han behöver för stöttning.
Hoppas du finner lite svar på dina funderingar i mitt svar och att jag inte bara rör till det i dina tankar.