Autism = slåss
Min tre åring som har autism puttas / slåss på dagis hela tiden. Vet intr var jag ska ta mig till längre. Och säger man till han tycker han det är roligt. Någon mer i samma situation som mig?
Min tre åring som har autism puttas / slåss på dagis hela tiden. Vet intr var jag ska ta mig till längre. Och säger man till han tycker han det är roligt. Någon mer i samma situation som mig?
På vilket sätt yttrar hans autism sig?
Har han ingen resursperson på förskolan? Någon vuxen måste kanske finnas där hela tiden och hejda honom när han själv inte klarar det. Och punktmarkera. Då behövs extra personal.
Min son med Autism gjorde också så i den åldern. Hans ord var att "de andra är ivägen för mig", han hade alltså inte verktygen för att tex be dem flytta sig eller gå en omväg runt dem själv. Vi tränade ganska mycket på det både med bilder samt fysiskt där vi även bytte roller. Efter ett tag slutade han puttas och knuffas.
Autistiska kan många gånger uppfattas fel och egentligen kanske han inte menar att skratta åt vad du säger.
Har du prövat att göra sociala händelseberättelser med honom?
Eller till exempel om din son inte har så bra tal att förstärka det med ett tecken där han visar " stopp" till de andra barnen istället.
Sambons son är autistisk. impulsiv och slåss ibland också. Men det är antingen för att han blir överraskad av någon, frustrerad eller ledsen.
Autistiska kan många gånger uppfattas fel och egentligen kanske han inte menar att skratta åt vad du säger.
Har du prövat att göra sociala händelseberättelser med honom?
Eller till exempel om din son inte har så bra tal att förstärka det med ett tecken där han visar " stopp" till de andra barnen istället.
Sambons son är autistisk. impulsiv och slåss ibland också. Men det är antingen för att han blir överraskad av någon, frustrerad eller ledsen.
De låter ju hur bra som helst.
Då kan de väcka mer intresse med.
Här hemma kan vi göra sociala berättelser genom att måla gubbar och kanske en tår vid ögat eller så.
Och sen göra en för "glad kompis/person" där man berättar klart att om man gör såhär istället så blir du glad.
Och de hjälper faktiskt oss och märks tydligt intresse av sambons son.
Känner såväl igen det där, nu är min dotter betydligt äldre 11 i november. Men hon puttades och nöps mycket i lågstadiet och kan numera slåss en del. Detta gör hon när hon blir frustrerad och det kan vara allt från att hon inte förstår vad man menar, någon kommer för nära, någon är där hon vill vara och så vidare. Vi försöker jobba mycket med att förklara att man kan prata med munnen istället och föreslå för henne exakt vad hon ska säga, det blir alldeles för svårt för henne om hon ska tänka ut själv vad hon ska säga.
Det där att pojken skrattar när man säger till känner jag också väl igen, min dotter har alltid skrattat eller lett när hon blir tillsagd. Vet inte exakt varför men tänker mig att hon antingen skäms lite eller att hon helt enkelt inte förstår alls vad vi menar och då ler eller skrattar för att ge nån slags respons och kunna avsluta samtalet.