rosy43 skrev 2017-05-05 08:08:38 följande:
Ändå lite skillnad att väga 13 kg vid 2,5 års ålder, det motsvarar ju strax under medelkurvan och då har hon ju egentligen bara planat från normal till normal.
Att tappa från - 2 SD till under - 3 SD är ganska mycket mer allvarligt. Och allvarligt att BVC inte sett till att barnet kommer till utredning. Under - 2 SD bör alltid utredas och alla avplaningar ska kollas upp.
Ett barn som äter bra ska inte tappa på det sättet, det kan ligga sjukdom i botten, det är hela orsaken till att man följer tillväxten på BVC.
UNDER -3 SD? TS skriver att hon har gått från -2 till drygt -3, det tolkar jag som att hon ligger strax ovanför -3.
Det jag ville illustrera med att ta upp mitt barn är att det finns fler som i princip står stilla mellan 2 & 3 år utan att det behöver vara något fel. Hon är dessutom det största av mina 4 barn, de andra har legat runt -2 SD hela tiden, med ,lite variationer uppåt och neråt alla tre vägde dessutom "normalt" när de föddes, alltså började på mittkurvan och halkade sen neråt första halvåret för att sedan hitta ungefär sin kurva. De är fullt friska alla tre och det är inget konstigt med det, vi föräldrar är rätt små samt även min mormor och barnens farföräldrar. Ärftlighet måste ju också räknas med, det skulle ju vara konstigt om föräldrar som båda är under 1.70 m skulle få barn som ligger på pluskurvorna, eller hur?