• ssa123

-3 sd kurva

Hej!

Nu på 3 årskollen konstaterades att våra lilla dam börjar vara väl liten. Prick -3 på längd. Och drygt -3 på vikten.

När hon föddes låg hon på -2 och har pendlat runt den. Just under och just över.

Tills nu då. Suck

Bvc tanten blev lite stressad. Mer mat och ny vägning om 6-8 v.

Problemet är ju bara atten treåring äter ju liksom när hon vill. Går ju inte fylla på mer när hon är mätt.

Dessutom äter hon redan ganska bra som det är.

Någon med erfarenhet/tips?

• Svar på tråden -3 sd kurva
  • Alexi

är hon frisk? Utredd för allergier? Tar hon upp näring som hon ska?

Man kan ju inte börja tvångsmata barn. Däremot kan ni ju tillsätta mer fett i det hon äter. Vad tycker hon om?

• ssa123

Pigg och glad!

Inte utredd.

Hon gillar typ allt. Brukar tillsätta extra fett då och då. Kanske borde be att fsk också gör det.

På kvällen vill hon helst ha frukt och mjölk.

Borde kanske försöka byta ut det mot nått fetare. Annar är det fetaste mejeriprodukterna osv som vi redan ger

• Alexi

I typ gröt och välling kan man ju hälla i olja. Kanske lite mer smör på smörgåsen osv. Frukt är ju mest socker.

• kixan

Men om hon inte står stilla på vikt och längd bör det ju inte vara ett problem att hon ökat lite mindre sista tiden? Barn växer ju inte exakt lika hela tiden liksom och skillnaden mellan -2 och -3 är ju inte jättestor.

Men annars är det väl bara att göra som ovanstående säger. Berika maten ytterligare. Äter hon gröt är ett tips att ha i kokosolja och ett ägg (knäck i det när gröten är klar och rör om på svag värme). Mer fett till typ allt. Om BVC verkligen är oroliga och hon typ helt stannar av eller börjar gå ner i vikt kan de ju skriva ut näringsdrycker.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • pallazathena

Få hjälp från en dietist när det gäller maten, för att kolla vilka förändringar där som går att göra?

Håller inte med om att skillnaden mellan -2 och -3 "inte är så stor", barnet ska öka - inte minska, i den åldern. Och nu verkar det som hon avviker från sin egen kurva vilket inte är önskvärt.

Om problemet är att hon har ätovilja kan man söka hjälp för det.

• mammatill6

Min 12-åring ligger 3 under. Har tappat konstant från ett över sen hon va ett år. Så länge hon växer efter sin egna kurva är det ok säger de.

• LFF

Håller med om dietist och även en ordentligt läkarundersökning för att se om det är något annat som gör att hon inte riktigt växer som hon ska. Det är en sak att hon är liten men ligger stadigt på sin kurva, det är en annan sak att hon "stannar av" i längd och vikt fast hon äter bra. 

För matdagbok där ni skriver upp vad och ungefärlig mängd på det hon äter för att kunna visa vid läkarbesök/dietistbesök. Jag tycker inte att ni ska börja experimentera själva.

• kixan
    pallazathena skrev 2017-05-03 06:16:33 följande:

Få hjälp från en dietist när det gäller maten, för att kolla vilka förändringar där som går att göra?

Håller inte med om att skillnaden mellan -2 och -3 "inte är så stor", barnet ska öka - inte minska, i den åldern. Och nu verkar det som hon avviker från sin egen kurva vilket inte är önskvärt.

Om problemet är att hon har ätovilja kan man söka hjälp för det.

Fast hon skriver ju inte att barnet har minskat i vikt? Bara att hon har hoppat ner en kurva. Skillnaden mellan -2 och -3 på vikten är 1 kilo, så som mest har hon nästan stått stilla i vikt senaste året. Samma med längden, sd -2 vid 2 år innebär en längd på 81 cm, -3 vid 3 år är 85 cm, så växer gör hon ju, om än långsammare.
    Min 2,5-åring har vägt runt 13 kilo i typ ett halvår nu trots att hon äter massor, inget konstigt tycker jag, hon är pigg och glad och äter med god aptit och BVC hade inget att säga om hennes vikt när vi var där senast.

TS skriver ju att hennes barn gillar mat, så ätovilja lär det ju inte handla om.

• ssa123

Tack för alla svar!

Ja alltså problemet är ju att hon inte längre följer "sin" kurva utan har klivit ned ett steg.

När hon föddes var bvc som galna om att hon var liten. De ville ha upp henne minst 1 kurva. Blev remitterade till barnklinik som tyckte att -2 var helt ok sålänge hon följde den iom att hon låg på den när hon föddes.

Och det har hon gjort. Ibland nån mm över och nån mm under.

Jag är inte så stressad men vore ju bra om hon kom upp till -2 igen.

Storesyskonen föddes också små men jobbade sig sakta uppåt och runt fem års ålder har de varit ganska medel

• kixan

Men hon växer ff på både längd och vikt? Har hon varit sjuk på sistone? Både förkylningar och magsjukor kan ju påverka vikten.

• rosy43

Det låter inte alls bra det där. Finns det nån anledning att hon varit så liten, född för tidigt, ofta sjuk? 

Under - 2 SD ska utredas och det borde ju gjorts för länge sen låter det som. Om hon dessutom äter som hon ska låter det ännu mer anmärkningsvärt.

Sök barnläkare eller kräv BVC på remiss till barnläkare. 

• rosy43
    kixan skrev 2017-05-03 10:26:44 följande:

Fast hon skriver ju inte att barnet har minskat i vikt? Bara att hon har hoppat ner en kurva. Skillnaden mellan -2 och -3 på vikten är 1 kilo, så som mest har hon nästan stått stilla i vikt senaste året. Samma med längden, sd -2 vid 2 år innebär en längd på 81 cm, -3 vid 3 år är 85 cm, så växer gör hon ju, om än långsammare.
    Min 2,5-åring har vägt runt 13 kilo i typ ett halvår nu trots att hon äter massor, inget konstigt tycker jag, hon är pigg och glad och äter med god aptit och BVC hade inget att säga om hennes vikt när vi var där senast.

TS skriver ju att hennes barn gillar mat, så ätovilja lär det ju inte handla om.

Ändå lite skillnad att väga 13 kg vid 2,5 års ålder, det motsvarar ju strax under medelkurvan och då har hon ju egentligen bara planat från  normal till normal.

Att tappa från - 2 SD till under - 3 SD är ganska mycket mer allvarligt. Och allvarligt att BVC inte sett till att barnet kommer till utredning. Under - 2 SD bör alltid utredas och alla avplaningar ska kollas upp. 

Ett barn som äter bra ska inte tappa på det sättet, det kan ligga sjukdom i botten, det är hela orsaken till att man följer tillväxten på BVC.
  • kixan
    rosy43 skrev 2017-05-05 08:08:38 följande:
    Ändå lite skillnad att väga 13 kg vid 2,5 års ålder, det motsvarar ju strax under medelkurvan och då har hon ju egentligen bara planat från  normal till normal.

Att tappa från - 2 SD till under - 3 SD är ganska mycket mer allvarligt. Och allvarligt att BVC inte sett till att barnet kommer till utredning. Under - 2 SD bör alltid utredas och alla avplaningar ska kollas upp. 

Ett barn som äter bra ska inte tappa på det sättet, det kan ligga sjukdom i botten, det är hela orsaken till att man följer tillväxten på BVC.

UNDER -3 SD? TS skriver att hon har gått från -2 till drygt -3, det tolkar jag som att hon ligger strax ovanför -3.

Det jag ville illustrera med att ta upp mitt barn är att det finns fler som i princip står stilla mellan 2 & 3 år utan att det behöver vara något fel. Hon är dessutom det största av mina 4 barn, de andra har legat runt -2 SD hela tiden, med ,lite variationer uppåt och neråt alla tre vägde dessutom "normalt" när de föddes, alltså började på mittkurvan och halkade sen neråt första halvåret för att sedan hitta ungefär sin kurva. De är fullt friska alla tre och det är inget konstigt med det, vi föräldrar är rätt små samt även min mormor och barnens farföräldrar. Ärftlighet måste ju också räknas med, det skulle ju vara konstigt om föräldrar som båda är under 1.70 m skulle få barn som ligger på pluskurvorna, eller hur?

• Rosyy43

Ja då tolkar vi olika. Jag tolkar drygt - 3 SD som under - 3 SD. Och det ska utredas av läkare. Och det är skillnad att stanna av från medelkurvan och lite nedåt än att stanna av från - 2 SD till - 3 SD.

Ett barn som har en sån viktavplaning och en så låg vikt är i svält och det kan påverka utvecklingen på både kort och lång sikt. 

Rikshandboken är väldigt tydlig med att sån avvikelser ska utredas. Det kan finnas sjukdom eller bristande näringsintag i botten och det ska kollas upp. BVC-sköterska som inte utreder detta gör tjänstefel.

Det har inget med din personliga uppfattning att göra utan om regler inom barnhälsovården och kunskap om barns tillväxt.

www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barns-tillvaxt-0-6-ar/Bedomning-av-barns-tillvaxt-pa-BVC/

www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barns-tillvaxt-0-6-ar/Varfor-mater-vi-barn/

• kixan

Nja, alltså mina barn har halkat ner från medelkurvan till runt -2 SD. Alltså en ganska stor avvikelse även för dem och ja, BVC nojade sig även för oss, men det var inget problem och det var väl mest det jag ville få fram, att en avvikelse inte alltid behöver betyda att något är fel.

TS verkar ju inte särskilt orolig och av det TS skriver så är ju barnet friskt, pigg & glad och det känns ju inte heller som något en behöver hetsa upp sig för alldeles.

Om du läser mitt första inlägg så tipsar ju även jag om mer fett i maten och eventuellt näringsdrycker, jag har ju aldrig sagt att de inte ska kolla ytterligare eller utreda, utan det jag menar är att det kan vara så att det bara är så barnet växer, utan någon bakomliggande orsak, alla är vi ju olika.

Svar på tråden -3 sd kurva