Stämd på vårdnad och umgänge
Jag får börja med att säga att jag inte har några egna erfarenher av detta och inte vet vad familjerätten tycker är bäst att göra (som gynnar dig i vårdnadstvisten).
Men jag är själv ensamstående förälder och har funderat (och hoppats på) genom åren om pappan skulle välja att vara närvarande, hur det skulle gå till och vad det skulle innebära.
Jag skulle vilja ha ett santal med pappan, gärna tillsammans med familjerätten eller nån annan bara för att se och lyssna in vem han är idag. Både för att första träffen mellan pappa och barn ska bli så bra som möjligt (så att jag kan förbereda barnet på ett bra sätt) och för att få en bild av vad det är han tänker sig framöver.
Sedan skulle jag vilka vara med de första träffarna, alternativt att någon annan som står barnet nära vore med, mormor eller morfar tex. Men att dessa håller sig i bakgrunden och bara dinns där som en trygghet för barnet.
Sen skulle jag föredra två träffar/vecka istället för en, där tror jag skulle varit tryggast för mitt barn när hen var så liten - och ca en timme åt gången.
Det jag verkligen verkligen skulle vilja, men vet att man inte kan styra över vore att pappan tog det lugnt och inte planerade saker långt fram med varnet och definitivt inte lovade något som hn inte till 100% vet att han kan hålla. En föräöder som av vad det verkar här frivilligt varit frånvarande från sitt barn i fyra år hoppas jag verkligen man har både "hängslen pch livrem på" innan för mycket ansvar lämnas över.