• Alexandra1986

Rengöra lekbollar i plast

Någon som vet om man kan köra lekbollar i plats i tvättmaskinen? Tål de det eller smälter de i 60 grader? Någon som testat ?

• Svar på tråden Rengöra lekbollar i plast
  • Alexandra1986
    Jdbdnffdsx skrev 2017-04-29 20:58:56 följande:

Kör på fintvätt 30 grader eller ett 40 gradersprogram då. Alternativt i diskmaskinen.. men är nog lättare i tvättmaskinen. Lycka till!

Tror inte att så mycket bakterier dör i den temperaturen tyvärr.
  • Alexandra1986
    Jdbdnffdsx skrev 2017-04-29 21:11:06 följande:

Det gör dom inte i 60 grader heller OM du är påläst, det är vid kokpunkten dvs 100 grader om man ska va sådan ;) men du va orolig att de smäller vid 60 grader så tänkte att det väll bara är att sänka temperaturen.

Är du rädd för bassilusker skippa bollarna och köp något annat, finns inte hygienisk tillstymmelse i bollhav.

Fast jag är påläst och har hittat flera källor som hänvisar till att 60grader räcker långt för att döda många bakterier, om det är i sig självt eller med något tillsatt låter jag vara osagt. Jag kommer givetvis att tillsätta något mer desinficerande förutom enbart vatten dock.

Att skippa bollhavet var inte min fråga men tack för den inputen ;)
  • Alexandra1986
    Carambolan skrev 2017-04-29 21:55:53 följande:

Har du 300 bollar kanske du kan offra ett par stycken på prov innan du lassar in resten i maskinen :) Jag tror att 60 funkar bra.

Absolut, bollarna offrar jag utan problem men det är tvättmaskinen jag är orolig över. Kanske jag inte borde vara ?
  • Alexandra1986
    Carambolan skrev 2017-04-29 22:00:57 följande:

Jasså. I så fall är det ju bara att du testar att koka en på spisen. Smälter den inte där så kommer den ju palla hög temperatur i tvättmaskinen också.

Men jaaa såklart, skulle jag ju listat ut själv! Så gör jag! Tack :)
  • Alexandra1986
    Anonym (Tvätt/nätpåse) skrev 2017-04-29 22:17:05 följande:

Om du har en nätpåse som man sätter en bh i för att tvätta i maskinen så kan du sätta bollar i den och hålla ovanför kokande vatten det är oxå effektivt mot bakterier men kom ihåg att hålla påsen med en tång eller liknande då det är VÄLDIGT hett ångan.

Smart! :)
  • Alexandra1986
    Ramborg skrev 2017-04-30 08:38:38 följande:

Desinficerar du barnens kläder också?

Leksaker behöver inte vara rena som operationsinstrument. Kör dem i tvättmaskinen med lite tvättmedel i 40 grader, tillsätt lite ättika om du vill ha extra rent.

Om jag nu vill att mitt barns bollhav ska vara rent som ett operationsrum så är väl det ändå min sak eller ? Den konstruktiva delen av ditt råd tackar jag dock för.
  • Alexandra1986
    Tom Araya skrev 2017-04-29 22:52:23 följande:

Kör i 40 annars.

Ytterligare ett alternativ är att tappa upp varm vatten med diskmedel eller allrengöring i badkaret, låta bollarna ligga ett tag och vispa runt lite och sedan skölja av.

Hade jag haft ett badkar så absolut :)
  • Alexandra1986
    Snällasötarara skrev 2017-04-30 08:55:52 följande:

Har du badkar? Isf vatten + handsprit.

Tyvärr inte :(
  • Alexandra1986
    Treansresa skrev 2017-04-30 09:39:46 följande:

Har du någon badbalja kvar? :) det borde också funka:)

Ja det har jag nog...får se vad jag bestämmer mig för. Har åkt på en förkylning så just nu blir det inget av det. Lika bra att vänta ut bacillerna. :)
Svar på tråden Rengöra lekbollar i plast