• Alexandra1986

Rengöra lekbollar i plast

Någon som vet om man kan köra lekbollar i plats i tvättmaskinen? Tål de det eller smälter de i 60 grader? Någon som testat ?

• Svar på tråden Rengöra lekbollar i plast
  • Jdbdnffdsx

Kör på fintvätt 30 grader eller ett 40 gradersprogram då. Alternativt i diskmaskinen.. men är nog lättare i tvättmaskinen. Lycka till!

• Alexandra1986
    Jdbdnffdsx skrev 2017-04-29 20:58:56 följande:

Kör på fintvätt 30 grader eller ett 40 gradersprogram då. Alternativt i diskmaskinen.. men är nog lättare i tvättmaskinen. Lycka till!

Tror inte att så mycket bakterier dör i den temperaturen tyvärr.
  • Jdbdnffdsx

Det gör dom inte i 60 grader heller OM du är påläst, det är vid kokpunkten dvs 100 grader om man ska va sådan ;) men du va orolig att de smäller vid 60 grader så tänkte att det väll bara är att sänka temperaturen.

Är du rädd för bassilusker skippa bollarna och köp något annat, finns inte hygienisk tillstymmelse i bollhav.

• Alexandra1986
    Jdbdnffdsx skrev 2017-04-29 21:11:06 följande:

Det gör dom inte i 60 grader heller OM du är påläst, det är vid kokpunkten dvs 100 grader om man ska va sådan ;) men du va orolig att de smäller vid 60 grader så tänkte att det väll bara är att sänka temperaturen.

Är du rädd för bassilusker skippa bollarna och köp något annat, finns inte hygienisk tillstymmelse i bollhav.

Fast jag är påläst och har hittat flera källor som hänvisar till att 60grader räcker långt för att döda många bakterier, om det är i sig självt eller med något tillsatt låter jag vara osagt. Jag kommer givetvis att tillsätta något mer desinficerande förutom enbart vatten dock.

Att skippa bollhavet var inte min fråga men tack för den inputen ;)
  • Carambolan

Har du 300 bollar kanske du kan offra ett par stycken på prov innan du lassar in resten i maskinen :) Jag tror att 60 funkar bra.

• Alexandra1986
    Carambolan skrev 2017-04-29 21:55:53 följande:

Har du 300 bollar kanske du kan offra ett par stycken på prov innan du lassar in resten i maskinen :) Jag tror att 60 funkar bra.

Absolut, bollarna offrar jag utan problem men det är tvättmaskinen jag är orolig över. Kanske jag inte borde vara ?
  • Carambolan
    Alexandra1986 skrev 2017-04-29 21:58:03 följande:

Absolut, bollarna offrar jag utan problem men det är tvättmaskinen jag är orolig över. Kanske jag inte borde vara ?

Jasså. I så fall är det ju bara att du testar att koka en på spisen. Smälter den inte där så kommer den ju palla hög temperatur i tvättmaskinen också.
Svar på tråden Rengöra lekbollar i plast