• Alexandra1986

Rengöra lekbollar i plast

Någon som vet om man kan köra lekbollar i plats i tvättmaskinen? Tål de det eller smälter de i 60 grader? Någon som testat ?

• Svar på tråden Rengöra lekbollar i plast
  • Pentra

Ättika är bra på att ta bort diverse bakterier. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Alexandra1986
    Carambolan skrev 2017-04-29 22:00:57 följande:

Jasså. I så fall är det ju bara att du testar att koka en på spisen. Smälter den inte där så kommer den ju palla hög temperatur i tvättmaskinen också.

Men jaaa såklart, skulle jag ju listat ut själv! Så gör jag! Tack :)
  • Anonym (Tvätt/nätpåse)

Om du har en nätpåse som man sätter en bh i för att tvätta i maskinen så kan du sätta bollar i den och hålla ovanför kokande vatten det är oxå effektivt mot bakterier men kom ihåg att hålla påsen med en tång eller liknande då det är VÄLDIGT hett ångan.

• Alexandra1986
    Anonym (Tvätt/nätpåse) skrev 2017-04-29 22:17:05 följande:

Om du har en nätpåse som man sätter en bh i för att tvätta i maskinen så kan du sätta bollar i den och hålla ovanför kokande vatten det är oxå effektivt mot bakterier men kom ihåg att hålla påsen med en tång eller liknande då det är VÄLDIGT hett ångan.

Smart! :)
  • Tom Araya
    Alexandra1986 skrev 2017-04-29 20:49:18 följande:

Någon som vet om man kan köra lekbollar i plats i tvättmaskinen? Tål de det eller smälter de i 60 grader? Någon som testat ?

Kör i 40 annars.

Ytterligare ett alternativ är att tappa upp varm vatten med diskmedel eller allrengöring i badkaret, låta bollarna ligga ett tag och vispa runt lite och sedan skölja av.
  • Ramborg

Desinficerar du barnens kläder också?

Leksaker behöver inte vara rena som operationsinstrument. Kör dem i tvättmaskinen med lite tvättmedel i 40 grader, tillsätt lite ättika om du vill ha extra rent.

42.
  • Alexandra1986
    Ramborg skrev 2017-04-30 08:38:38 följande:

Desinficerar du barnens kläder också?

Leksaker behöver inte vara rena som operationsinstrument. Kör dem i tvättmaskinen med lite tvättmedel i 40 grader, tillsätt lite ättika om du vill ha extra rent.

Om jag nu vill att mitt barns bollhav ska vara rent som ett operationsrum så är väl det ändå min sak eller ? Den konstruktiva delen av ditt råd tackar jag dock för.
  • Alexandra1986
    Tom Araya skrev 2017-04-29 22:52:23 följande:

Kör i 40 annars.

Ytterligare ett alternativ är att tappa upp varm vatten med diskmedel eller allrengöring i badkaret, låta bollarna ligga ett tag och vispa runt lite och sedan skölja av.

Hade jag haft ett badkar så absolut :)
  • Alexandra1986
    Snällasötarara skrev 2017-04-30 08:55:52 följande:

Har du badkar? Isf vatten + handsprit.

Tyvärr inte :(
  • Treansresa
    Alexandra1986 skrev 2017-04-30 09:28:27 följande:

Tyvärr inte :(

Har du någon badbalja kvar? :) det borde också funka:)
  • Alexandra1986
    Treansresa skrev 2017-04-30 09:39:46 följande:

Har du någon badbalja kvar? :) det borde också funka:)

Ja det har jag nog...får se vad jag bestämmer mig för. Har åkt på en förkylning så just nu blir det inget av det. Lika bra att vänta ut bacillerna. :)
Svar på tråden Rengöra lekbollar i plast