När vänder det? Vad gör vi för fel, när ska hon börja sova!?
Usch förstår precis hur jobbigt det är. Hemskt. Har tre barn, på 10, 8 och 4. Inget av barnen har sovit en hel natt förrän de var runt tre. Fyraåringen kommer upp och lägger sig hos oss 3-4 gånger i veckan fortfarande men numera somnar de iaf på kvällen! Var fruktansvärt där ett par år när läggningen höll på från 19.30 till 23, och sen vaknade första vid 1 och så var det igång igen..
Vi testade allt allt allt. Absolut inget hjälpte och till slut ville man strypa alla i omgivningen som trodde de var världsmästare bara för att de råkat få barn som sov (och kom med oombedda "goda" och fullkomligt självklara råd). Både jag och min partner var barn som inte sov själva. Lutar åt att det har med personlighetstyp att göra.
Har inga råd att komma med! Annat än detta: hitta andra föräldrar i samma situation att prata med och få sann förståelse av. Försök avlasta varandra när möjligt (för mig var det guld värt att få en lång kvällspromenad ensam ibland t ex). Utnyttja skamlöst alla erbjudande om barnvakt; önskar jag gjort mer av det men ville inte vara till besvär. Var till besvär! Och glöm inte att det blir verkligen bättre så småningom!