• Bettanboop2015

När vänder det? Vad gör vi för fel, när ska hon börja sova!?

Min dotter är nu 17 månader snart 18, och hon har hållit på i månader med nätterna!

Visst hon har varit lite förkyld, hosta m.m. Det senaste har det varit mycket, Hon har börjat förskolan, hon har fått glasögon, varit sjuk men detta började som sagt redan innan! Vi hade en bra period där hon sov hela nätterna, sedan började hon vakna en gång post natt och som nu:hon börjar gnälla redan efter en timma, sedan vaknar hon runt 22-23 första gången och som inatt igen efter 2 timmar, klockan var då 1 och hon ville inte somna om och vi höll på i 2 timmar tills hon somnade och sov tills nu kl 7. Alltså vi har provat allt, bytt mat, bytt blöjor, bytt tider osv och vi kan inte förstå vad vi gör fel?

När vänder det? När börjar dom sova för detta knäcker oss!? Detta är sista veckan som min sambo är hemma föräldraledig nästa vecka börjar vi jobba heltid båda 2, hur f ska vi orka?!!

• Svar på tråden När vänder det? Vad gör vi för fel, när ska hon börja sova!?
  • Wooden

Förstår att ni blir galna! Vi har inte den där sömnbristen på natten (och har egentligen aldrig haft), men många korta uppvak och tar tusen år att söva sonen på kvällen. Han är 19 månader. Åtminstone 8 av 10 nätter sen han blev 1 år ungefär har han hållit på och strulat vid läggning. Jag ägnar typ 10 timmar i veckan åt att söva honom inför natten. Psykiskt dränerande! 

Men nej, jag har inget tips. :( Vi har också provat allt möjligt, spelar ingen roll hur han sover på dagen, finns inget mönster med lättare/svårare läggningar. Syskon kommer om 3 månader och jag hoppas veeerkligen att det här börjat vända då, för annars blir det (extra) kämpigt. :/

Jag brukar försöka tänka att det beror på att det varit mycket för barnet, precis som du säger. Men när det är månad efter månad så tappar man ju tron på teorin liksom...

• FruganH

Min första började sova hela nätter (iallafall många av nätterna) först när hon var 2 år. Innan dess var det måååånga uppvak per natt och även en del längre uppvak..
    Nr 2 är nu lite över 2 år och vaknar fortfarande på nätterna (1-3 ggr). Ofta somnar hon om rätt fort, men ibland tar det timmar. Stora vaknar också på natten och "smyger in", i snitt 5-6 ggr/vecka..
    Jättejobbigt och jag blir helt nere av uppvak och trötthet..
    Men man överlever, vad är alternativet?

• Liinaa91

Kan ta många månader tills det blir bättre. Min blir snart 3 år och vaknar ofta (plus en 10 månaders vars sömn är hopplös).

Hoppas någon kommer med bra råd för gud vet att vi behöver det.

• Almina

Hur sover barnet på dagarna?

Vår son började inte sova hela nätterna förrän efter 2 år. Innan dess var det mååånga, om än korta, uppvak. Tror inte att det var något som vi gjorde som orsakade det, utan han behövde nog "mogna".

• Fru Ve

Ni gör inget fel, vissa barn sover mer oroligt och det tar längre tid innan de sover hela nätter. Vår äldsta var 4 år innan han sov en hel natt utan att väcka oss. Men det är ovanligt att det är så pass besvärligt. 

Hur sover ni? Det bästa är ofta att en vuxen sover tillsammans med barnet och den andra sover i annat rum, så turas man om varannan natt, om man har barn med usel sömn. Ni kan ju också se över dagsömnen. Kan ju vara värt att minska den och se om det gör att nätterna bli bättre. Men det kan ibland också göra nätterna värre, så man får prova.

• legomum

Är barnet tillräckligt trött då? Mätt och belåten? Har ni kvällrutiner? Hur många timmar per dygn sover barnet?

Behöver barnet fler nappar i sängen? tappar hen snutte? Annan pyjamas? Kallt/varmt täcke? Är det vissa tider barnet vaknar? Vad gör ni när barnet vaknat? Tänder? Magknip?

Utvecklingsfas de brukar bli mer oroliga runt 15 månader- då de upptäcker att världen är större än "bara hemma". Då brukar nätterna glida in på ett hörn och bli tuffare. Prova samsova ett tag om ni inte redan gör det. Det kan hjälpa.

Lycka till.

• Hi5

Vågar jag berätta att jag använde mig av Anna Wahlgrens 5- minutersmetod med första barnet?
    Det var två veckor kvar tills jag skulle börja plugga på heltid, så det fanns inget att be för.

Mannen åkte ut (han är en jäkla mes ändå, som aldrig tagit barnen på natten) och jag tog hem en tjejkompis som stöd.

De första två nätterna var hemska. Dagarna med. Men sedan hände något, och från fjärde natten så sov han i 10-12 timmar. Det höll i sig till mellanstadiet.
    Sjukt att faktiskt veta att efter 19 så kan man ägna sig åt annat. Ta ett bad till och med :)

Testa om du vågar, men var beredd på stenkastningen. :P

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • gamlapappan

Jag har på känn att många föräldrar överskattar hur mycket sömn små barn behöver. Våra 2 minsta lägger sig tillsammans med oss ca kl. 22:00 på kvällen och väcks ca kl. 7:30 på morgonen. 1,5-åringen sov igår 2,5 timmar på dagis och 3-åringen 1 timme.

1,5-åringen sover alltså 12 timmar per dygn och 3-åringen 10,5 timmar. Det tror jag definitivt är tillräckligt med sömn för dem.

Vi får ingen "egen tid" på kvällarna men den vinst vi gör är att barnen sover gott på natten. Naturligtvis vaknar 1,5-åringen till några gånger per natt och jag går då upp och lägger på honom fleece-täcket och ger honom nappen och kollar så att blöjan inte läckt.

Mitt råd är att ni kan pröva någon vecka med att låta ert barn vara uppe tills ni går och lägger er på kvällarna och se om det inte sover bättre resten av natten.

• AnnaSthlm
    Hi5 skrev 2017-04-27 10:36:58 följande:

Vågar jag berätta att jag använde mig av Anna Wahlgrens 5- minutersmetod med första barnet?

Det var två veckor kvar tills jag skulle börja plugga på heltid, så det fanns inget att be för.

Mannen åkte ut (han är en jäkla mes ändå, som aldrig tagit barnen på natten) och jag tog hem en tjejkompis som stöd.

De första två nätterna var hemska. Dagarna med. Men sedan hände något, och från fjärde natten så sov han i 10-12 timmar. Det höll i sig till mellanstadiet.

Sjukt att faktiskt veta att efter 19 så kan man ägna sig åt annat. Ta ett bad till och med :)

Testa om du vågar, men var beredd på stenkastningen. :P

Anna Wahlgrens metod heter Sova hela natten och har inget med 5-minutersmetoden att göra- men du kanske skrev fel ?? Vi använde oss också av Annas metod när sonen var halvåret och det var fantastiskt. Camilla Läckberg använder den och jag rekommenderar den starkt. Det är verkligen ingen skrikmetod. Utan den hade jag hamnat på psyket helt klart.
  • Bettanboop2015

Ja tänk om det fanns en mirakel metod som löste allt!

Hon sover 1-2 timmar på dagen ,vi har fasta rutiner som vi har följt sedan hon var 2 månader och dom brukar vi inte rucka på.

Tror att hon är mätt, äter gröt eller mat innan flaskan som vi har provat både med välling och ersättning ock och märker ingen skillnad.

Hon genomgår ju en fas nu enligt appen men detta har vi pågått flera veckor, månader nu...

Men börjar tro att vi helt enkelt får bita ihop????

Svar på tråden När vänder det? Vad gör vi för fel, när ska hon börja sova!?