• Fru Ve

När vänder det? Vad gör vi för fel, när ska hon börja sova!?

Ni gör inget fel, vissa barn sover mer oroligt och det tar längre tid innan de sover hela nätter. Vår äldsta var 4 år innan han sov en hel natt utan att väcka oss. Men det är ovanligt att det är så pass besvärligt. 

Hur sover ni? Det bästa är ofta att en vuxen sover tillsammans med barnet och den andra sover i annat rum, så turas man om varannan natt, om man har barn med usel sömn. Ni kan ju också se över dagsömnen. Kan ju vara värt att minska den och se om det gör att nätterna bli bättre. Men det kan ibland också göra nätterna värre, så man får prova.

• Fru Ve
    Bettanboop2015 skrev 2017-04-30 07:10:59 följande:

Hon somnar runt 19 tiden som en stock och sover tungt fram tills ca 22.

Som inatt, hon vaknade 22.20 fick flaska och blöja somnade om och sov till 4 fick flaska och blöja och sov till nu 6.30 och min sambo har gått upp då hon har sovit färdigt. Kommer att vara vaken till ca 11-12 och sover då ca 1-2tim och är då sedan vaken till 19...

För mig låter det ändå rätt normalt men jag har också barn som sovit lite sisådär nattetid så har inget riktigt bra att jämföra med....
  • Fru Ve
    Bettanboop2015 skrev 2017-08-04 07:24:50 följande:

Ja nu har vi ju jobbat hela våren och det har ju fortsatt med 1 till 2 vaknanden per natt trots att hon går heltid på förskola. Har väl gett upp och insett att jag får vänta ut det. Bvc tyckte att vi skulle fasa ut flaskan med men vad ger vi istället? Vatten sa han. Det accepterar hon inte och då blir det ett jäkla liv så vi fortsätter nog med en varm flaska. En natt här och där har hon sovit hela natten...

Vet inte varför hon vaknar faktiskt, mycket mardrömmar kanske?

Vi valde att fortsätta ge flaska upp i tvåårsåldern för att det var lättast. Ska man ta striden måste man först bestämma sig och sen orka vara mer envis än barnet. Är man osäker om man orkar kan det vara bättre att låta det vara ett tag till. Vi försökte istället göra det så enkelt som möjligt att mata nattetid tex genom att ha allting vid sängen och slippa gå upp.
  • Fru Ve

Om hon somnar kl 19 så passa på vissa kvällar att lägga er tidigt så ni hinner sova ikapp lite. Väldigt tråkigt kanske men nödvändigt om man inte får sova så bra på natten. Vi lägger oss ofta vid 21-tiden vi vuxna också....

Svar på tråden När vänder det? Vad gör vi för fel, när ska hon börja sova!?