• Anonym (Orolig)

Orolig att han skickar blanketten hjälp!

Hej, jag behöver er hjälp!

jag har ensamvårdnad för min son och det har jag haft sedan födseln och pappan gick med på det, men för ca 10 dagar sedan stötte jag på ett problem och blev orolig att jag skulle dö och tänkte att om jag dör vill jag att pappan tar hand om honom och slippa gå igenom utredningar.

följden till detta blev att jag och pappan kom överens om att skriva på en vårdnads blankett och ha den hemma hos mig så att ifall det nu skulle hända mig något kan han skicka in den och vid annat fall ska jag få tillbaka blanketten!

Nu är det så att det är löst men han vägrar lämna tillbaka pappret och är orolig att han skickar in den eller att han behåller den och sen skicka när det passar honom vi har jätte mycket problem och kommer inte klara av gemensam vårdnad och får vi gemensam vårdnad kommer det gå ut på min son!

Snälla hjälp mig vad kan jag göra för att hindra detta :/

Hjälp är såååååå orolig!

• Svar på tråden Orolig att han skickar blanketten hjälp!
  • Seven Costanza

Ni skulle ju ha pappret hemma hos dig skriver du så varför är pappret hemma hos honom? Lämnade du alltså en blankett till honom som du redan skrivit på och förväntade dig att få tillbaka den? Det är ju lätt att vara efterklok... Det bästa du kan göra är kanske att ringa ditt socialkontor och fråga vad som gäller när man skrivit på en vårdnadsblankett men ångrat sig. Kanske de kan göra någon form av anteckning att du vill ha blanketten ogiltigförklarad förutom i det fall att du avlider.

Vad är det som är löst nu menar du?

• Anonym (Orolig)

Tack för svar!

Jag har hedersrelaterad bakgrund och blev upptäckt och trodde att d skulle få tag på mig och att d skulle skada mig eller mitt barn men nu har jag flyttat till ett säkrare ställe !

Jo pappret skulle vara kvar hemma och jag gömde det ordentligt men eftersom att jag lämnade över min son till honom så fick han extra nycklar ifall han skulle behöva kläder eller något annat från lägenheten mesans jag var borta och tydligen har han letat upp d pappret och nu har han den!

• Seven Costanza
    Anonym (Orolig) skrev 2017-04-23 04:22:23 följande:

Tack för svar!

Jag har hedersrelaterad bakgrund och blev upptäckt och trodde att d skulle få tag på mig och att d skulle skada mig eller mitt barn men nu har jag flyttat till ett säkrare ställe !

Jo pappret skulle vara kvar hemma och jag gömde det ordentligt men eftersom att jag lämnade över min son till honom så fick han extra nycklar ifall han skulle behöva kläder eller något annat från lägenheten mesans jag var borta och tydligen har han letat upp d pappret och nu har han den!

Men oj det låter ju inte alls bra, är han farlig eller bara knäpp som gör så? Det borde ju betraktas som stöld att rota och ta något från din bostad mot din vilja. Har du någon kontakt med kvinnojour eller liknande med anledning av hedersproblematiken så kan du säkert vända dig till dem och fråga om vad som lagligt gäller angående blanketten också.
  • Anonym (aa)

Tack för svar!

Han har alltså genomsökt hela din lägenhet för att hitta papperet? 
    Så kan han ju inte göra! 

Tror du behöver ta hjälp här, ring och berätta så de är förberedda, om blanketten skickas in, sen måste du prata med honom igen och tala om för honom att det han gjort är stöld och att om han inte lämnar tillbaka ringer du polisen. Sen när du väl lyckats få tillbaka den så river du den. Skulle aldrig lita på den mannen mer även fast han är barnets pappa.
  • Anonym (Soc.)

För det första var hela grejen onödig även om du hade dött eftersom en pappa som finns med i bilden ändå skulle få barnet vare sig han var vårdnadshavare eller ej om den andre föräldern dör. Det är liksom inte så att man sätter barnet på barnhem i det läget för att utreda.

För det andra så verkar han ju ändå vettig nog som pappa att du vill att han ska vara vårdnadshavare (om du dör) och har så pass mycket förtroende för honom att du gett honom nycklar. Så kanske är gemensam vårdnad rimligt i dagens läge ändå?

• Anonym (Var lite vettig)

Alltså, hur skulle han ha hittat blanketten om du dog ? Om den nu var så väl undangömd.

Han verkar vara en väldigt bra vuxen om det är viktigt för dig att barnet får bo hos honom när du dör. Så det finns en väldigt bra pappa som väldigt gärna vill ha delad vårdnad om sitt barn. Varför neka ditt barn det? Känns oehört själviskt! Du litar ju dessutom på honom tillräckligt för att både ge nycklarna till OCH ge ditt barn till vid dödsfall.

Nu har du skrivit under och får stå ditt kast. Annars så får han gå via domstol för att få delad vårdnad och med tanke på vad du skriver (du lever under dödshot, du har skrivit under en gång, han är en bra pappa osv) så kommer han få det.

Tänk om det vore han som hade ert barn, levde under dödshot och vägrade delad vårdnad. Skulle inte du göra samma sak? För ert barns skull.

• nevermind

Tack för svar!

Då ringer du polisen och säger att han olovligen gått in i din lägenhet.
  • Alexander Bergbacka

Att notera är ju förstås att det är att se som stöld att han traskat in i din lägenhet och tagit med sig saker utan ditt medgivande.

• Jw83
    Alexander Bergbacka skrev 2017-04-24 13:07:11 följande:

Att notera är ju förstås att det är att se som stöld att han traskat in i din lägenhet och tagit med sig saker utan ditt medgivande.

Om dom båda skrivit under en blankett frivilligt och han bara skickar in den så är det inte stöld. En gemensamt underskriven blankett ses ju som gemensam! Att däremot ta hans underskrift och ge sitt medgivande till gemensam vårdnad och sedan gömma den och därmed inte hedra det man skrivit under på "heder och samvete" är inte heller helt ok.
  • Alexander Bergbacka
    Jw83 skrev 2017-04-24 13:29:19 följande:
    Om dom båda skrivit under en blankett frivilligt och han bara skickar in den så är det inte stöld. En gemensamt underskriven blankett ses ju som gemensam! Att däremot ta hans underskrift och ge sitt medgivande till gemensam vårdnad och sedan gömma den och därmed inte hedra det man skrivit under på "heder och samvete" är inte heller helt ok.

Det är inte blanketten i sig som gör det till stöld, utan att han de fakto begått inbrott och plockat med sig saker han inte hade tillåtelse att göra.

• Anonym (Z)
    Alexander Bergbacka skrev 2017-04-24 14:42:24 följande:

Det är inte blanketten i sig som gör det till stöld, utan att han de fakto begått inbrott och plockat med sig saker han inte hade tillåtelse att göra.

Inbrott har han ju inte gjort. Han fick ju nyckel som han fick använda om sonen behövde något. Att han tog deras gemensamt skrivna blankett med sig kommer bli svårt att bevisa att han inte fick. Polisanmäler ts att han stulit blanketten och hon vill "ta tillbaka" sin underskrift kan pappan bara säga att hon bad honom posta den men att hon ändrade sig efter det och nu anklagar hon honom för stöld av den. Hon kommer knappast komma någon vart. Att blanketten har bådas underskrift skulle liksom stödja hans ord mer än hennes. För vem tusan skriver på om gemensam vårdnad om man sedan inte tänker fullfölja det?

Med tanke på ts hotsituation så ska hon vara glad att pappan inte stämt henne på boende och full vårdnad med hotbilden som grund.
  • Alexander Bergbacka
    Anonym (Z) skrev 2017-04-24 14:57:49 följande:
    Inbrott har han ju inte gjort. Han fick ju nyckel som han fick använda om sonen behövde något. Att han tog deras gemensamt skrivna blankett med sig kommer bli svårt att bevisa att han inte fick. Polisanmäler ts att han stulit blanketten och hon vill "ta tillbaka" sin underskrift kan pappan bara säga att hon bad honom posta den men att hon ändrade sig efter det och nu anklagar hon honom för stöld av den. Hon kommer knappast komma någon vart. Att blanketten har bådas underskrift skulle liksom stödja hans ord mer än hennes. För vem tusan skriver på om gemensam vårdnad om man sedan inte tänker fullfölja det?

Med tanke på ts hotsituation så ska hon vara glad att pappan inte stämt henne på boende och full vårdnad med hotbilden som grund.

Jag har nyckel till min Mors hus. Jag begår fortfarande inbrott om jag klampar in och tar med mig saker jag inte får.

Med det sagt så håller jag faktiskt med att han bör ha papperet, men det ändrar inte på att han inte kan komma och gå hur han vill och plocka med sig saker från hennes lägenhet, nyckel eller ej.

• Jw83
    Alexander Bergbacka skrev 2017-04-24 15:07:31 följande:

Jag har nyckel till min Mors hus. Jag begår fortfarande inbrott om jag klampar in och tar med mig saker jag inte får.

Med det sagt så håller jag faktiskt med att han bör ha papperet, men det ändrar inte på att han inte kan komma och gå hur han vill och plocka med sig saker från hennes lägenhet, nyckel eller ej.

Men nu tog han inte med sig saker. Han gick in med nyckel och tillåtelse och tog deras gemensamma blankett. Inte stöld, inte inbrott.
  • Mia86a

Du kan inte göra någonting för att hindra honom att posta blanketten. Förmodligen är den redan postad (med all rätt!)

• Anonym (Z)
    Alexander Bergbacka skrev 2017-04-24 15:07:31 följande:

Men inbrott har han inte gjort, han hade tillåtelse att gå in om han behövde något till sonen vilket han faktiskt kan ha hämtat vid samma tillfälle. Ts kommer aldrig få han dömd för inbrott. Liksom den sk stölden av den påskrivna blanketten, den är underskriven av båda och inget konstigt att han tog och postade den i farten då. Inget ts heller kommer få honom dömd för, det kommer inte att ses som stöld.
  • Anonym (Orolig)

Jag förstår inte varför ni ska spekulera och fram egna slutsatser och sedan försöka läxa upp mig och tycka att han ska ha vårdnaden över vårt barn bara för att jag har en hot bild.

Jag frågade om råd och hjälp till mitt problem utan att gå in i detaljer till varför det är som det är!

Om ni nu inte har något bra att bidra med så tycker jag att ni borde spara på er tid och inte slösa det på egna slutsatser och spekulationer.

Blir å förbannad på folk som bara babblar om annat utan att veta ett smack svara på frågan eller håll era åsikterna för er själva!!!!!!!!

Svar på tråden Orolig att han skickar blanketten hjälp!