• Anonym (genusforskare)

    Blir ni tjejer alltid kära om ni haft bra sex med någon?

    Jag är nyfiken på hur kvinnor känner och tänker efter en bra dejt? Är bra sex och kemi något som automatiskt får er att bli kära och vilja bli ihop.

    Killar brukar veta direkt om någon är flickvänsmaterial men hur är det för er tjejer?

  • Svar på tråden Blir ni tjejer alltid kära om ni haft bra sex med någon?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Alice) skrev 2017-04-21 06:23:04 följande:

    Fast även OM det skulle vara så ts att tjejer i större utsträckning vill träffas igen (vilket jag håller med alla andra om är för generaliserande) så behöver det ju inte betyda att det är pga att sexet gjorde dem kära. Det skulle lika gärna kunna vara så att tjejerna väntar med att ha sex tills djupare tycke uppstår eller att tjejer av säkerhetsskäl tycker att det är bekvämare att träffa en/några få än att byta ofta, osv.

    Det där med orsakssamband är inte så enkelt.


    Orsaken till att tjejer vill träffas igen, eller blir konstiga när man ska gå efter sexet är över och alla kommit för sista gången, är inte att de är kära. De kan de ju inte vara eftersom de inte känner en ännu.

    Det är som jag skrev innan tror jag.

    Orsaken till tjejer oftare blir kära i sina KK är att killen ofta är mycket mer attraktiv än tjejen, eftersom det är så mycket enklare för tjejer att få kravlöst sex.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Ja) skrev 2017-04-21 07:36:50 följande:

    Orsaken till att tjejer vill träffas igen, eller blir konstiga när man ska gå efter sexet är över och alla kommit för sista gången, är inte att de är kära. De kan de ju inte vara eftersom de inte känner en ännu.

    Det är som jag skrev innan tror jag.

    Orsaken till tjejer oftare blir kära i sina KK är att killen ofta är mycket mer attraktiv än tjejen, eftersom det är så mycket enklare för tjejer att få kravlöst sex.


    Att det skulle vara en biologisk instinkt hos kvinnor? Då skulle ju ett sånt agerande likaväl kunna vara en biologiskt instinkt hos män - eftersom de kunnat göra kvinnan gravid. De behöver ju hålla fast vid kvinnan för att ha koll på sitt eventuella barn varför det därför skulle kunna finnas en anledning för mannen att ha en sån "instinkt". Kvinnan behöver ju inte det då hon har barnet med sig.

    Såna där "biologiska" tolkningar är väldigt ofta färgade av kultur.

    Så kvinnor har oftare sex med män de finner attraktiva och har därför lättare att bli kära medan män har sex med kvinnor de finner oattraktiva och blir därför inte kära?

    Varför i hela friden har man sex med nån man finner oattraktiv? Är det också biologiskt? Är det i så fall biologiskt för både män och kvinnor - att ha sex med vem som helst även om man finner den oattraktiv, men att kvinnor slipper detta i praktiken då de har mer intressenter att välja på? Eller hur menar du?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Alice) skrev 2017-04-21 09:18:08 följande:
    Att det skulle vara en biologisk instinkt hos kvinnor? Då skulle ju ett sånt agerande likaväl kunna vara en biologiskt instinkt hos män - eftersom de kunnat göra kvinnan gravid. De behöver ju hålla fast vid kvinnan för att ha koll på sitt eventuella barn varför det därför skulle kunna finnas en anledning för mannen att ha en sån "instinkt". Kvinnan behöver ju inte det då hon har barnet med sig.

    Såna där "biologiska" tolkningar är väldigt ofta färgade av kultur.

    Så kvinnor har oftare sex med män de finner attraktiva och har därför lättare att bli kära medan män har sex med kvinnor de finner oattraktiva och blir därför inte kära?

    Varför i hela friden har man sex med nån man finner oattraktiv? Är det också biologiskt? Är det i så fall biologiskt för både män och kvinnor - att ha sex med vem som helst även om man finner den oattraktiv, men att kvinnor slipper detta i praktiken då de har mer intressenter att välja på? Eller hur menar du?
    En man kan göra tio kvinnor gravida en sommar, när hösten dyker upp så åker han hem och träffar en söt tjej som blir hans flickvän. Till nästa sommar har han tio barn.

    En kvinna kan inte bli gravid mer än en gång på en sommar. Och om hon blir det kan inte bara obekymrat åka hem och spendera hösten helt obrydd. Nästa sommar har hon ett barn hon behöver ta hand om själv.

    Det skapar olika instinkter. 

    Ja, det är nog så till viss del. Om män kunde ligga med kvinnor som var mycket mer attraktiva än de själva så skulle de nog bli kära i sina KK lika ofta.

    Jag skrev aldrig att någon var oattraktiv, det var du som skrev. Jag skrev att killen var mer attraktiv än tjejen. Killar går igång lättare än tjejer och kan hitta saker runt massor av tjejer som de kan bli kåta på. Om hon inte har världens vackraste ansikte så kanske hon har en fin kropp. Eller också har hon bara en bra inställning och gillar att suga, eller tja...killar är helt enkelt enklare att få igång.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Ja) skrev 2017-04-21 10:39:28 följande:

    En man kan göra tio kvinnor gravida en sommar, när hösten dyker upp så åker han hem och träffar en söt tjej som blir hans flickvän. Till nästa sommar har han tio barn.

    En kvinna kan inte bli gravid mer än en gång på en sommar. Och om hon blir det kan inte bara obekymrat åka hem och spendera hösten helt obrydd. Nästa sommar har hon ett barn hon behöver ta hand om själv.

    Det skapar olika instinkter. 

    Ja, det är nog så till viss del. Om män kunde ligga med kvinnor som var mycket mer attraktiva än de själva så skulle de nog bli kära i sina KK lika ofta.

    Jag skrev aldrig att någon var oattraktiv, det var du som skrev. Jag skrev att killen var mer attraktiv än tjejen. Killar går igång lättare än tjejer och kan hitta saker runt massor av tjejer som de kan bli kåta på. Om hon inte har världens vackraste ansikte så kanske hon har en fin kropp. Eller också har hon bara en bra inställning och gillar att suga, eller tja...killar är helt enkelt enklare att få igång.


    För att de första två stycken ska spela roll krävs en (kulturell) tolkning att det är svårt för en kvinna att ta hand om ett barn själv och att män biologiskt inte har intresse för sin avkomma.

    Om man istället tänker tvärtom, att kvinnor är biologiskt kapabla att fostra ett barn på egen hand och män har en inbyggd nyfikenhet på "sina geners fortlevnad" skulle ju en motsatt analys vara mer relevant.

    Fast endera är väl personer sexuellt attraktiv för en (dvs intressant att ha sex med för just mig) eller inte?

    Att killar "går igång lättare" betyder väl endera att de finner fler kvinnor attraktiva (än vad kvinnor finner män attraktiva) eller att kvinnan inte behöver vara attraktiv för att de "ska gå igång"?
  • Anonym (qq)
    Anonym (Ja) skrev 2017-04-20 22:15:26 följande:
    Varför skulle det spela roll om man har sex eller inte?
    Jag skrev "för min del" om du kan läsa innantill.
    Min erfarenhet är att det fungerat bättre för mig så som jag skrev. 
  • Anonym (Gurra)

    Som jag alltid sagt, sex och kärlek hör inte ihop, jag älskar min fru men knullar henne inte, eftersom hon inte vill. Min fru ålskar mig men knullar mig inte, eftersom hon inte vill. 

    Jag knullar andra, eftersom jag vill.
    Vad hon gör, det skiter jag i.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (qq) skrev 2017-04-21 11:26:14 följande:
    Jag skrev "för min del" om du kan läsa innantill.
    Min erfarenhet är att det fungerat bättre för mig så som jag skrev. 
    Jag räknar till tolv "man" i ditt inlägg vilket gör anspråk på en viss generalitet, skriv "jag" om det nu ska gälla endast dig.

    För mig är det tvärtom, de flickvänner jag haft har det alltid varit sex första träffen, utom första, eftersom vi kände varann sen tidigare.

    Tjejer som ska vänta och vela bara för att de tycker det ska vara så har visat sig ha samma problem senare också, och blir för irriterande i längden.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Alice) skrev 2017-04-21 11:19:17 följande:
    För att de första två stycken ska spela roll krävs en (kulturell) tolkning att det är svårt för en kvinna att ta hand om ett barn själv och att män biologiskt inte har intresse för sin avkomma.

    Om man istället tänker tvärtom, att kvinnor är biologiskt kapabla att fostra ett barn på egen hand och män har en inbyggd nyfikenhet på "sina geners fortlevnad" skulle ju en motsatt analys vara mer relevant.

    Fast endera är väl personer sexuellt attraktiv för en (dvs intressant att ha sex med för just mig) eller inte?

    Att killar "går igång lättare" betyder väl endera att de finner fler kvinnor attraktiva (än vad kvinnor finner män attraktiva) eller att kvinnan inte behöver vara attraktiv för att de "ska gå igång"?
    Nej, en mekanism behöver inte de villkor du skriver för att vara relevant.

    De biologiska förutsättningarna är inte kulturella pp något sätt. En kvinna behöver genomgå 9 månaders graviditet, en födsel, amning och 18 år av ansvar för ett barn. Medans mannen minimum investering är...en utlösning...en viss skillnad alltså.

    Din första fråga för jag inte alls.

    Din andra fråga är också obegriplig eftersom ditt "eller" inte behövs, båda kan vara och är sanna samtidigt.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Ja) skrev 2017-04-22 07:58:38 följande:

    Nej, en mekanism behöver inte de villkor du skriver för att vara relevant.

    De biologiska förutsättningarna är inte kulturella pp något sätt. En kvinna behöver genomgå 9 månaders graviditet, en födsel, amning och 18 år av ansvar för ett barn. Medans mannen minimum investering är...en utlösning...en viss skillnad alltså.

    Din första fråga för jag inte alls.

    Din andra fråga är också obegriplig eftersom ditt "eller" inte behövs, båda kan vara och är sanna samtidigt.


    Din kulturella tolkning är ju att kvinnan blir kär i mannen (vill träffa honom efter sex) av biologiska skäl för att hon är gravid. Att kvinnan skulle ha det behovet av en man utifall hon blir gravid (och därför bli kär i honom) är ju en kulturellt färgad tolkning. 18 år av ansvar är också satt i ett kulturellt sammanhang - finns inget strikt biologiskt i att en havande kvinna måste ta hand om sitt barn i 18 år.

    Så jag ifrågasätter inte att kvinnan kan bli gravid och har biologiska instinkter att ta hand om sitt barn jag ifrågasätter att hon på grund av det (till skillnad från mannen) skulle vara biologiskt triggad att bli kär i den hon har sex med. För att den tesen ska funka krävs ju att hon har ett (biologiskt betingat) behov av barnets genetiska far för att klara den uppgiften. Annars faller ju logiken i din tes.
  • Meriall

    Ja skulle förmodligen bli det ja, men då måste det vara riktigt bra. Men tesen om graviditet stämmer ju inte in för man blir ju inte lättare gravid av bättre sex...

Svar på tråden Blir ni tjejer alltid kära om ni haft bra sex med någon?