• mandelkubb

Andra kollar snett på mig pga märkeskläder/dyra vanor

Det kanske bara är något jag inbillar mig eller överdriver i mitt huvud, men jag upplever att folk i min omgivning ser lite snett på att jag lägger mycket pengar på kläder. Jag shoppar ganska sällan, men det jag köper är förhållandevis dyrt (stickad tröja 2000kr, skor 3000kr, blus 1000-2000kr, jeans 1000kr för att ge en referens). Jag handlar mest från Acne, Rodebjer, Hope och liknande svenska märken för att jag gillar den typen av kläder, och tycker sällan att jag hittar något med lika bra fall, passform, rätt färg, skärning, mönster osv när jag kollar runt på H&M, Zara, Monki eller liknande. Jag är också petig med färger och vet ofta exakt vad jag är på jakt efter, och i såna lägen hatar jag att kompromissa för att spara några hundralappar. Då låter jag hellre bli att köpa något om jag inte hittar exakt rätt. 
    Hur som helst, jag upplever som sagt att folk runt omkring mig kommer med spydiga kommentarer om vi pratar om kläder och liksom gärna vill påpeka att de aaaaaaaldrig skulle lägga så mkt pengar på en blus, att det är heeeelt galet och gärna vill göra en stor poäng av hur deras egna skor är köpa på skopunkten. Jag upplever också som att folk uppfattar mig som en snobbig människa överlag, som att jag skulle tycka illa om andra som inte klär sig som jag. I själva verket är jag en jordnära människa som har många andra intressen utöver mitt modeintresse, så som att vara i naturen i fleece och gummistövlar och plocka bär/svamp. 

Jag tycker det är tråkigt att folk har så mycket förutfattade meningar och börjar känna att jag kanske borde "klä ner mig" för att smälta in mer i nya sammanhang. Någon som varit med om nåt liknande? 

• Svar på tråden Andra kollar snett på mig pga märkeskläder/dyra vanor
  • Anonym (The American)

Tycker det låter konstigt att du skulle bli dömd för att ha märkeskläder i Sverige. Har den uppfattningen att Svenskar är väldigt fixerade vid märken och dyra kläder??? Alla Svenskar som kommer på besök hos mig (bor i USA) vill bara köpa märkes kläder. Verkar vara en nästan ohälsosam fixering. Tycker alltid det är komiskt när Svenskar klagar på att Amerikaner är materialistiska.....

• Hugful80
    mandelkubb skrev 2017-04-16 14:04:53 följande:

Jag shoppar ganska sällan, men det jag köper är förhållandevis dyrt (stickad tröja 2000kr, skor 3000kr, blus 1000-2000kr, jeans 1000kr för att ge en referens). 

Förhållandevis var ordet, kallar du det där dyrt? :D
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • mandelkubb
    sandy80 skrev 2017-04-16 23:07:29 följande:

Hmm folk får ju lägga pengar på vad de vill, men om du nu inte säger vad sakerna kostar, hur vet du vad de tycker/tänker? Tror förmodligen du inbillar dig. De flesta har inte tid att lägga ner energi på sånt

Det handlar mer om lite halvgiftiga kommentarer som kan komma då och då. Tex om jag har på mig något nytt plagg så kan det komma en kommentar att "jaha, och det där är såklart också nåt dyrt märke förstår jag", vilket sedan kan följas av något försvarstal om varför vederbörande handlar på Lindex istället.
    Ibland kan man såklart också hamna i en allmän diskussion om kläder, vad som är rimligt eller orimligt att betala. Inte kopplat specifikt till vad någon har på sig eller inte. Men min åsikt bemöts då ofta med lite syrliga kommentarer. 

Min mamma frågar ofta vad saker jag köpt kommer ifrån och vad det kostar, och då svarar jag på det. Och det resulterar gärna i någon form av markering som visar att hon aaaaaldrig skulle betala så mkt. 

Men även om jag inte säger till folk vad saker jag har på mig är av för märke eller vad det kostar så kan det ju ändå finnas saker som "avslöjar". Hänger jag av mig kappan kanske acne-etiketten i nacken syns. Kommer man hem till mig kanske man känner igen ljusstakarna från Skultuna och laminofåtöljen. Är man modeintresserad kanske man känner igen ett plagg man har sett i Elle eller damernas värld och därmed vet både märke och pris. 
  • mandelkubb
    Hugful80 skrev 2017-04-17 14:30:47 följande:
    Förhållandevis var ordet, kallar du det där dyrt? :D
    Allt är ju relativt. Dyrt jämfört med Lindex, Zara, H&M osv. Men givetvis inte i nivå med Gucci, Prada och Saint Laurent. 
    Tydligen dyrt nog för att sticka i ögonen på andra i alla fall.
  • Anonym (Kläder som kläder)
    mandelkubb skrev 2017-04-17 15:06:56 följande:
    Allt är ju relativt. Dyrt jämfört med Lindex, Zara, H&M osv. Men givetvis inte i nivå med Gucci, Prada och Saint Laurent. 
    Tydligen dyrt nog för att sticka i ögonen på andra i alla fall.

Jag skulle inte ens märka om dina kläder var köpta på HM eller var dyra märkeskläder. Tror du att de flesta vet vad alla märkeskläder kostar om de inte handlar dessa själva? 

Jag handlar sällan kläder efter priser eller märken, eftersom många märkeskläder likväl kan vara fulare än kläder på HM. Allt beror ju på vad man passar i, och att kläderna sitter bra för ens kroppsformer. Jag tycker kläder är snygga oavsett priset då det snarare handlar om ifall den passar färgmässigt eller kroppsformen bäraren har.

Tycker att det stämmer att "en skönhet klär i allt".

• mandelkubb
    Anonym (Kläder som kläder) skrev 2017-04-17 16:41:16 följande:

Jag skulle inte ens märka om dina kläder var köpta på HM eller var dyra märkeskläder. Tror du att de flesta vet vad alla märkeskläder kostar om de inte handlar dessa själva? 

Jag handlar sällan kläder efter priser eller märken, eftersom många märkeskläder likväl kan vara fulare än kläder på HM. Allt beror ju på vad man passar i, och att kläderna sitter bra för ens kroppsformer. Jag tycker kläder är snygga oavsett priset då det snarare handlar om ifall den passar färgmässigt eller kroppsformen bäraren har.

Tycker att det stämmer att "en skönhet klär i allt".

Det finns säkert många inte märker skillnad, absolut. Men uppenbarligen märker folk i min omgivning att jag har dyra vanor, och det är inte för att jag sitter och pratar om vad saker kostar. Är man hemma hos någon är det ju ganska lätt att få en uppfattning om personens vanor. Går man på stan och shoppar med en vän så märker man vilka butiker olika vänner helst vill titta i osv osv.
  • Harvester

Jag tycker det är onödigt att betala så mycket för kläder men det skulle jag inte trycka i ansiktet på någon dom var glad för sitt nya klädesplagg.

Tycker din omgivning låter avundsjuka och vill trycka ner dig.

• Anonym (Jojja)

Vad tråkigt TS att dina vänner och familj hakar upp sig på dina kläder. Jag skulle gissa att de är lite avundsjuka, annars skulle de nog inte gå igång eller markera så där överdrivet. Gillar själv de märken som du räknade upp och håller med, jag betalar gärna för design, bra material och förhoppningsvis bättre arbetsvillkor (men det vet man ju aldrig känns det som), även om jag ibland kan hitta grejer även i billigare butiker. Mitt råd är att sluta svara på frågor om priser, säg bara att det kostade vad jag tyckte kändes okej att betala just då eller liknande och försök sedan byta ämne. Tycker att det är lite väl närgånget att fråga andra vad deras kläder kostar, speciellt om man sen ska förfasa sig över summan. Slutligen: blir lite nyfiken på vilka skomärken du gillar, tipsa gärna :) Kram!

• Froken Lokens

Jag vet inte riktigt vad ni umgås med för folk för ingen jag känner frågar någonsin vad något kostar!

• Mascaraklumpar

Men hur skulle de kunna veta vad dina kläder kostar? Jag köper också en del märkeskläder men det är extremt sällan jag får någon kommentar över det, och när det väl händer att någon säger att "åhh, har du den där tröjan från fillippa K" eller liknande så är det ju antagligen någon som antingen själv köper kläder från filippa K eller skulle kunna tänka sig att göra det. Jag tror du inbillar dig.

Svar på tråden Andra kollar snett på mig pga märkeskläder/dyra vanor