Inlägg från: mandelkubb |Visa alla inlägg
  • mandelkubb

Andra kollar snett på mig pga märkeskläder/dyra vanor

Det kanske bara är något jag inbillar mig eller överdriver i mitt huvud, men jag upplever att folk i min omgivning ser lite snett på att jag lägger mycket pengar på kläder. Jag shoppar ganska sällan, men det jag köper är förhållandevis dyrt (stickad tröja 2000kr, skor 3000kr, blus 1000-2000kr, jeans 1000kr för att ge en referens). Jag handlar mest från Acne, Rodebjer, Hope och liknande svenska märken för att jag gillar den typen av kläder, och tycker sällan att jag hittar något med lika bra fall, passform, rätt färg, skärning, mönster osv när jag kollar runt på H&M, Zara, Monki eller liknande. Jag är också petig med färger och vet ofta exakt vad jag är på jakt efter, och i såna lägen hatar jag att kompromissa för att spara några hundralappar. Då låter jag hellre bli att köpa något om jag inte hittar exakt rätt. 
    Hur som helst, jag upplever som sagt att folk runt omkring mig kommer med spydiga kommentarer om vi pratar om kläder och liksom gärna vill påpeka att de aaaaaaaldrig skulle lägga så mkt pengar på en blus, att det är heeeelt galet och gärna vill göra en stor poäng av hur deras egna skor är köpa på skopunkten. Jag upplever också som att folk uppfattar mig som en snobbig människa överlag, som att jag skulle tycka illa om andra som inte klär sig som jag. I själva verket är jag en jordnära människa som har många andra intressen utöver mitt modeintresse, så som att vara i naturen i fleece och gummistövlar och plocka bär/svamp. 

Jag tycker det är tråkigt att folk har så mycket förutfattade meningar och börjar känna att jag kanske borde "klä ner mig" för att smälta in mer i nya sammanhang. Någon som varit med om nåt liknande? 

• Svar på tråden Andra kollar snett på mig pga märkeskläder/dyra vanor
  • mandelkubb
    Lena skrev 2017-04-16 15:21:48 följande:

Om du låter bli att prata märken utan istället pratar material, skärning och färg kan det hända du får bättre gehör

Ja, det är sant. Men vad är det som gör att märken är så laddat? Är det helt enkelt bara en variant på att det är fult att prata om pengar? 
  • mandelkubb
    Anonym (J) skrev 2017-04-16 15:48:33 följande:

Brukar du prata mycket om vilka märken du köper och vad de kostar ?

Nej, det är inte så att jag slår mig ner vid ett bord och säger att "kolla in min tröja jag har på mig idag, den är från Rodebjer och kostade 2200kr".

Däremot skulle jag kunna säga att jag är helt förälskad i rodebjers senaste kollektion. Och om någon frågar var jag har köpt något så svarar jag såklart. 
  • mandelkubb
    Anonym (Nonono) skrev 2017-04-16 16:16:35 följande:
    Avundsjuka på vad?
    Ts köpvansinne?
    Köpvansinne? Utveckla gärna!
  • mandelkubb
    athanatos skrev 2017-04-16 16:00:08 följande:
    Det är väl inte så svårt att förstå, det handlar om att ha eller inte ha. Analys av ens egna ekonomiska situation och rädsla för fattigdom.
    Absolut, men det finns ju även många andra ämnen som har tydlig koppling till pengar som jag inte uppfattar som lika känsliga. Tex var/hur man bor. Att lägga större summor pengar på sportutrustning verkar inte heller vara något problem. Att ha ett passionerat intresse för trädgårdsodling och lägga mycket pengar på plantor och att göra fint i sitt eget växthus sticker inte i ögonen på samma sätt som dyra restaurangbesök eller märkesväskor, även om båda sakerna är kopplat till vad man intresseras av. 
  • mandelkubb
    Anonym (Cilla) skrev 2017-04-16 16:17:52 följande:

Gå inte runt och berätta vad det har kostat om ingen frågar.Ibland har folk jättefina kläder och när jag frågar vart dom har köpt det har jag fått svaret:HM.Har själv en jacka som kostade 6000kr,och folk säger inget.

Men det gör jag såklart inte heller! Jag undviker snarare att berätta eftersom jag är ganska ointresserad av att höra nån kommentar om att det var dyrt.
  • mandelkubb
    Anonym (Nonono) skrev 2017-04-16 16:37:33 följande:
    Exakt är nog lite svårt att säga eftersom det varierar. Det enda jag anser vara ok med dina inköp är jeansen.
    Men vad är det som avgör ett plaggs värde? 

Om man ska titta på det ur ett enbart funktionellt perspektiv finns givetvis billigare plagg. Om man tänker att kläder är något man har på kroppen för att hålla sig varm, inte vara naken och se någorlunda vettig ut. För mig är kläder mer än så.

För mig är material viktigt. Ull kostar mer än akryl om man tittar på tex stickade tröjor. Jag gillar material som jag tycker känns sköna mot kroppen och som håller sig bra. Design är inte heller gratis. 
    Det är min syn på det. Andra tycker att det innebär att betala överpris. 
  • mandelkubb
    Anonym (Nonono) skrev 2017-04-16 16:59:24 följande:
    En väninna till mig köper också m'rkeskläder... i andra hand på Blocket. Mycket smartare.
    jag köper en del på Tradera, och säljer även en del saker där. Men att hitta exakt det man vill ha, i rätt storlek, när man vill ha det på blocket eller Tradera är inte alltid lätt. Men jag håller med, det går att göra fina fynd där! 

Det smartaste som jag ser det är att göra ett genomtänkt köp och köpa det man faktiskt vill ha om man tycker att plagget är värt det priset, snarare än att köpa något man inte lika gärna vill ha men som kostar halva priset. 
  • mandelkubb
    sandy80 skrev 2017-04-16 23:07:29 följande:

Hmm folk får ju lägga pengar på vad de vill, men om du nu inte säger vad sakerna kostar, hur vet du vad de tycker/tänker? Tror förmodligen du inbillar dig. De flesta har inte tid att lägga ner energi på sånt

Det handlar mer om lite halvgiftiga kommentarer som kan komma då och då. Tex om jag har på mig något nytt plagg så kan det komma en kommentar att "jaha, och det där är såklart också nåt dyrt märke förstår jag", vilket sedan kan följas av något försvarstal om varför vederbörande handlar på Lindex istället.
    Ibland kan man såklart också hamna i en allmän diskussion om kläder, vad som är rimligt eller orimligt att betala. Inte kopplat specifikt till vad någon har på sig eller inte. Men min åsikt bemöts då ofta med lite syrliga kommentarer. 

Min mamma frågar ofta vad saker jag köpt kommer ifrån och vad det kostar, och då svarar jag på det. Och det resulterar gärna i någon form av markering som visar att hon aaaaaldrig skulle betala så mkt. 

Men även om jag inte säger till folk vad saker jag har på mig är av för märke eller vad det kostar så kan det ju ändå finnas saker som "avslöjar". Hänger jag av mig kappan kanske acne-etiketten i nacken syns. Kommer man hem till mig kanske man känner igen ljusstakarna från Skultuna och laminofåtöljen. Är man modeintresserad kanske man känner igen ett plagg man har sett i Elle eller damernas värld och därmed vet både märke och pris. 
  • mandelkubb
    Hugful80 skrev 2017-04-17 14:30:47 följande:
    Förhållandevis var ordet, kallar du det där dyrt? :D
    Allt är ju relativt. Dyrt jämfört med Lindex, Zara, H&M osv. Men givetvis inte i nivå med Gucci, Prada och Saint Laurent. 
    Tydligen dyrt nog för att sticka i ögonen på andra i alla fall.
  • mandelkubb
    Anonym (Kläder som kläder) skrev 2017-04-17 16:41:16 följande:

Jag skulle inte ens märka om dina kläder var köpta på HM eller var dyra märkeskläder. Tror du att de flesta vet vad alla märkeskläder kostar om de inte handlar dessa själva? 

Jag handlar sällan kläder efter priser eller märken, eftersom många märkeskläder likväl kan vara fulare än kläder på HM. Allt beror ju på vad man passar i, och att kläderna sitter bra för ens kroppsformer. Jag tycker kläder är snygga oavsett priset då det snarare handlar om ifall den passar färgmässigt eller kroppsformen bäraren har.

Tycker att det stämmer att "en skönhet klär i allt".

Det finns säkert många inte märker skillnad, absolut. Men uppenbarligen märker folk i min omgivning att jag har dyra vanor, och det är inte för att jag sitter och pratar om vad saker kostar. Är man hemma hos någon är det ju ganska lätt att få en uppfattning om personens vanor. Går man på stan och shoppar med en vän så märker man vilka butiker olika vänner helst vill titta i osv osv.
Svar på tråden Andra kollar snett på mig pga märkeskläder/dyra vanor