• mandelkubb

Andra kollar snett på mig pga märkeskläder/dyra vanor

Det kanske bara är något jag inbillar mig eller överdriver i mitt huvud, men jag upplever att folk i min omgivning ser lite snett på att jag lägger mycket pengar på kläder. Jag shoppar ganska sällan, men det jag köper är förhållandevis dyrt (stickad tröja 2000kr, skor 3000kr, blus 1000-2000kr, jeans 1000kr för att ge en referens). Jag handlar mest från Acne, Rodebjer, Hope och liknande svenska märken för att jag gillar den typen av kläder, och tycker sällan att jag hittar något med lika bra fall, passform, rätt färg, skärning, mönster osv när jag kollar runt på H&M, Zara, Monki eller liknande. Jag är också petig med färger och vet ofta exakt vad jag är på jakt efter, och i såna lägen hatar jag att kompromissa för att spara några hundralappar. Då låter jag hellre bli att köpa något om jag inte hittar exakt rätt. 
    Hur som helst, jag upplever som sagt att folk runt omkring mig kommer med spydiga kommentarer om vi pratar om kläder och liksom gärna vill påpeka att de aaaaaaaldrig skulle lägga så mkt pengar på en blus, att det är heeeelt galet och gärna vill göra en stor poäng av hur deras egna skor är köpa på skopunkten. Jag upplever också som att folk uppfattar mig som en snobbig människa överlag, som att jag skulle tycka illa om andra som inte klär sig som jag. I själva verket är jag en jordnära människa som har många andra intressen utöver mitt modeintresse, så som att vara i naturen i fleece och gummistövlar och plocka bär/svamp. 

Jag tycker det är tråkigt att folk har så mycket förutfattade meningar och börjar känna att jag kanske borde "klä ner mig" för att smälta in mer i nya sammanhang. Någon som varit med om nåt liknande? 

• Svar på tråden Andra kollar snett på mig pga märkeskläder/dyra vanor
  • Scoops

Beror på vart du bor och vilka du umgås med. Jag är född i en lite ort i norrland och där kollade de flesta snett på mig när jag köpte en jacka för över 500:-. Men där jag bor nu har de flesta märkesväskor som lätt kostar mer än min månadslön.. fast ingen här kollar snett på mig.

Försök ignorera dem bara, skulle jag säga. Fast jag vet att det är lättare sagt än gjort.

• Scoops

Jag menar att det är ändå ingen idé att lägga ner värdefull tid på att lära känna/umgås med människor som dömer andra efter garderob oavsett prisklassen på garderoben. Jag föredrar vänner som inte gör så, de kan vara svårare att hitta men är helt klart värt besväret!

• fluu

Det kanske bara ör just så att detta är något du tänker på och därför tolkar in en massa. Folk kanske inte bryr sig nämnvärt i själva verket. Själv tänker jag aldrig på vad andras kläder eller vanor kostar, särskilt inte sedan de inte pratar om det själva.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lena

Om du låter bli att prata märken utan istället pratar material, skärning och färg kan det hända du får bättre gehör

• Anonym (J)

Brukar du prata mycket om vilka märken du köper och vad de kostar ?

• mandelkubb
    Lena skrev 2017-04-16 15:21:48 följande:

Om du låter bli att prata märken utan istället pratar material, skärning och färg kan det hända du får bättre gehör

Ja, det är sant. Men vad är det som gör att märken är så laddat? Är det helt enkelt bara en variant på att det är fult att prata om pengar? 
  • mandelkubb
    Anonym (J) skrev 2017-04-16 15:48:33 följande:

Brukar du prata mycket om vilka märken du köper och vad de kostar ?

Nej, det är inte så att jag slår mig ner vid ett bord och säger att "kolla in min tröja jag har på mig idag, den är från Rodebjer och kostade 2200kr".

Däremot skulle jag kunna säga att jag är helt förälskad i rodebjers senaste kollektion. Och om någon frågar var jag har köpt något så svarar jag såklart. 
  • athanatos
    mandelkubb skrev 2017-04-16 15:49:13 följande:
    Ja, det är sant. Men vad är det som gör att märken är så laddat? Är det helt enkelt bara en variant på att det är fult att prata om pengar? 
    Det är väl inte så svårt att förstå, det handlar om att ha eller inte ha. Analys av ens egna ekonomiska situation och rädsla för fattigdom.
  • Anonym (J)
    mandelkubb skrev 2017-04-16 15:57:31 följande:

Nej, det är inte så att jag slår mig ner vid ett bord och säger att "kolla in min tröja jag har på mig idag, den är från Rodebjer och kostade 2200kr".

Däremot skulle jag kunna säga att jag är helt förälskad i rodebjers senaste kollektion. Och om någon frågar var jag har köpt något så svarar jag såklart. 

De är kanske avundsjuka då?
  • athanatos

Men det handlar nästan aldrig om pengar eller materialet i sig utan om hur personen uttrycker det. Eller snarare personen  i sig och hur den är med andra människor. Vad man pratar om och hur man pratar om det. Du pratar antagligen om saker på fel sätt och detta gör att människor får en negativ uppfattning av dig. Eftersom det rör sig om dyra kläder blir uppfattningen att du är snobbig.

Svar på tråden Andra kollar snett på mig pga märkeskläder/dyra vanor