Andra kollar snett på mig pga märkeskläder/dyra vanor
Det kanske bara är något jag inbillar mig eller överdriver i mitt huvud, men jag upplever att folk i min omgivning ser lite snett på att jag lägger mycket pengar på kläder. Jag shoppar ganska sällan, men det jag köper är förhållandevis dyrt (stickad tröja 2000kr, skor 3000kr, blus 1000-2000kr, jeans 1000kr för att ge en referens). Jag handlar mest från Acne, Rodebjer, Hope och liknande svenska märken för att jag gillar den typen av kläder, och tycker sällan att jag hittar något med lika bra fall, passform, rätt färg, skärning, mönster osv när jag kollar runt på H&M, Zara, Monki eller liknande. Jag är också petig med färger och vet ofta exakt vad jag är på jakt efter, och i såna lägen hatar jag att kompromissa för att spara några hundralappar. Då låter jag hellre bli att köpa något om jag inte hittar exakt rätt.
Hur som helst, jag upplever som sagt att folk runt omkring mig kommer med spydiga kommentarer om vi pratar om kläder och liksom gärna vill påpeka att de aaaaaaaldrig skulle lägga så mkt pengar på en blus, att det är heeeelt galet och gärna vill göra en stor poäng av hur deras egna skor är köpa på skopunkten. Jag upplever också som att folk uppfattar mig som en snobbig människa överlag, som att jag skulle tycka illa om andra som inte klär sig som jag. I själva verket är jag en jordnära människa som har många andra intressen utöver mitt modeintresse, så som att vara i naturen i fleece och gummistövlar och plocka bär/svamp.
Jag tycker det är tråkigt att folk har så mycket förutfattade meningar och börjar känna att jag kanske borde "klä ner mig" för att smälta in mer i nya sammanhang. Någon som varit med om nåt liknande?