• Anonym (Ts)

Byta skola utan underskrift från den andra vårdshavaren

Behöver få rådfråga då alla verkar clue less.

Jag har en dotter hos mig på heltid. Träffar sin pappa i bästa fall 4 nätter per månad.

Jag har nu köpt nytt hus i en annan kommun och pappan bor i ytterligare en annan kommun.

Han vägrar skriva under flytt papper eller skolbytespapper men erbjuder Heller inget alternativ.

Ringde familjerätten och de säger att jag får inte flytta. Det får jag för jag har ingen förmyndare.

Dottern blir tredskodsskriven (?) men hur blir det med skolan? Kommunen min kommer skriva ur min dotter pga platsbrist så fort vi blir bortskrivna men vad händer sen med skola?

Dottern och pappans umgänge är oförändrat oavsett mitt boende.

• Svar på tråden Byta skola utan underskrift från den andra vårdshavaren
  • Anonym (Ts)

Barnet är för övrigt 12 år och alltid bott hos mig och vill framgent det oxå..

• Anonym (skolplikt)

Eftersom vi har skolplikt så kommer hon att bli inskriven på den skolan som ligger närmast hemmet oavsett om han skriver under eller inte. Dvs när hon blir folkbokförd hos dig, vilket kan dröja eftersom pappan inte godkänt hennes flytt genom att skriva under flyttanmälan. Till slut blir hon ändå skriven hos dig eftersom det är där hon faktiskt bor så skatteverket kommer att folkbokföra henne när de gjort sin utredning.

Men du spelar ett högt spel, pappan kan ha grund för stämning på både boende och vårdnad.

• Mia86a

Du kan ansöka om skola i nya kommunen oavsett vad pappan säger eftersom hon bor hos dig. Däremot behövs egentligen även pappans underskrift, men jag vet av erfarenhet att barn blir antagna till skolor trots att endast ena vårdnadshavaren skrivit under. Det är skolplikt och de kommer då ta ställning till var hon står skriven (vilket också kommer vara hos dig då hon bott med dig nu).

• Anonym (Ts)
    Anonym (skolplikt) skrev 2017-04-13 22:09:44 följande:

Eftersom vi har skolplikt så kommer hon att bli inskriven på den skolan som ligger närmast hemmet oavsett om han skriver under eller inte. Dvs när hon blir folkbokförd hos dig, vilket kan dröja eftersom pappan inte godkänt hennes flytt genom att skriva under flyttanmälan. Till slut blir hon ändå skriven hos dig eftersom det är där hon faktiskt bor så skatteverket kommer att folkbokföra henne när de gjort sin utredning.

Men du spelar ett högt spel, pappan kan ha grund för stämning på både boende och vårdnad.

Tack för svar. Men är det inte orimligt att vinna en vårdnadstvist när man aldrig haft barnet boendes hos sig eller ens varit på ett föräldramöte i hela sitt liv? Och är det inte i det senaste laget att starta en vårdnadstvist när barnet är 12 år?
  • Mia86a

Nu vet jag att du inte skrev till mig men.

Visst kan det vara sent att starta en vårdnadstvist när dottern är 12, men det är ändå möjligt. Han skulle kunna få vårdnaden om han trycker på att du inte involverat honom i beslut/samarbetar och att du försvårar/hindrar/motsätter dig för dem att ha kontakt. Men de kommer i så fall också höra dottern så att du skulle förlora henne helt är osannolikt, men vårdnaden kan i värsta fall tillfalla honom.

• Anonym (Ts)
    Mia86a skrev 2017-04-13 22:23:42 följande:

Nu vet jag att du inte skrev till mig men.

Visst kan det vara sent att starta en vårdnadstvist när dottern är 12, men det är ändå möjligt. Han skulle kunna få vårdnaden om han trycker på att du inte involverat honom i beslut/samarbetar och att du försvårar/hindrar/motsätter dig för dem att ha kontakt. Men de kommer i så fall också höra dottern så att du skulle förlora henne helt är osannolikt, men vårdnaden kan i värsta fall tillfalla honom.

Tackar för svar.. Får väl skaffa en bra advokat.. Skulle kännas sjukt att en man som aldrig ens vabbat en dag i hela sitt liv skulle få vårdnaden för att mamman ville byta kommun.. dottern i fråga tycker knappt ens om honom då han svikit henne många gånger och hon vägrar bo med honom.
  • Mia86a
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-13 22:28:48 följande:

Tackar för svar.. Får väl skaffa en bra advokat.. Skulle kännas sjukt att en man som aldrig ens vabbat en dag i hela sitt liv skulle få vårdnaden för att mamman ville byta kommun.. dottern i fråga tycker knappt ens om honom då han svikit henne många gånger och hon vägrar bo med honom.

Precis, men han kanske låter det passera utan stämning, men det kan vara bra att ha i åtanke. Det kan dock också vara negativt för dig att dottern har en dålig relation till honom. När de bestämmer vem som ska ha boendet tar de bland annat ställning till vilken förälder som bäst främjar kontakten med den andra föräldern. Det mesta går dock att belysa/vrida på till din fördel om du har en skicklig advokat.
Svar på tråden Byta skola utan underskrift från den andra vårdshavaren