• Mia86a

Byta skola utan underskrift från den andra vårdshavaren

Du kan ansöka om skola i nya kommunen oavsett vad pappan säger eftersom hon bor hos dig. Däremot behövs egentligen även pappans underskrift, men jag vet av erfarenhet att barn blir antagna till skolor trots att endast ena vårdnadshavaren skrivit under. Det är skolplikt och de kommer då ta ställning till var hon står skriven (vilket också kommer vara hos dig då hon bott med dig nu).

• Mia86a

Nu vet jag att du inte skrev till mig men.

Visst kan det vara sent att starta en vårdnadstvist när dottern är 12, men det är ändå möjligt. Han skulle kunna få vårdnaden om han trycker på att du inte involverat honom i beslut/samarbetar och att du försvårar/hindrar/motsätter dig för dem att ha kontakt. Men de kommer i så fall också höra dottern så att du skulle förlora henne helt är osannolikt, men vårdnaden kan i värsta fall tillfalla honom.

• Mia86a
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-13 22:28:48 följande:

Tackar för svar.. Får väl skaffa en bra advokat.. Skulle kännas sjukt att en man som aldrig ens vabbat en dag i hela sitt liv skulle få vårdnaden för att mamman ville byta kommun.. dottern i fråga tycker knappt ens om honom då han svikit henne många gånger och hon vägrar bo med honom.

Precis, men han kanske låter det passera utan stämning, men det kan vara bra att ha i åtanke. Det kan dock också vara negativt för dig att dottern har en dålig relation till honom. När de bestämmer vem som ska ha boendet tar de bland annat ställning till vilken förälder som bäst främjar kontakten med den andra föräldern. Det mesta går dock att belysa/vrida på till din fördel om du har en skicklig advokat.
Svar på tråden Byta skola utan underskrift från den andra vårdshavaren