• lessman

Så skönt att vara nykterist

Så skönt det är att vara totalnykterist, jag dricker inte ens lättöl till maten. Men en del verkar ha problem med att jag inte dricker alkohol alls, jag mår så mycket bättre utan alkohol. Men det är isåfall inte mitt problem med att andra har problem med att jag avskyr alkohol, den verkar vara helig i Sverige.
    Jag drack en hel del öl på 90talet, men roligt var det aldrig. så de flesta har väl redan börjat sitt påsksupande, det är bara fånigt, att det ska supas så fort det är storhelge r i Sverige. jag tycker bara inte om alkohol.

• Svar på tråden Så skönt att vara nykterist
  • Nandez

Om det går ut över andra när man dricker så bör man avstå, annars så ser jag inga problem med det.

• lessman

det finns många i 25årsåldern som inte har barn och som super, många super fastän dom har barn.
    man märker när ngn närstående har problem, det börjar med att man inte får komma och hälsa på när man vill, det finns alltid ursäkter varje gång. sedan skyller den som har problem allting på andra,medans den som dricker försöker framstå som helt perfekt. Och håller på med psykisk terror när den inte får som den vill, jag orkar inte med sådana människor

• Grande Rock
    lessman skrev 2017-04-13 18:34:49 följande:

alkoholismen är ingen sjukdum, du valde själv att börja dricka en gång i tiden. psykiskt sjuk ahar inte valt att bli psykiskt sjuka,.

Visst har man valt att dricka en gång i tiden, men det är en sjukdom när man inte kan låta bli.

Själv har jag gått motsatt väg jämfört med dig, jag har varit nykterist (organiserad sådan) men på senare år valt att uppskatta en öl eller whisky då och då.
    Mina ungdomsår i nykterhetsrörelsen har gett mig, vad jag anser, ett sunt förhållningssätt till alkohol.
    Att tro är att inte veta
  • slirren
    lessman skrev 2017-04-13 19:22:35 följande:
    det finns många i 25årsåldern som inte har barn och som super, många super fastän dom har barn.
    man märker när ngn närstående har problem, det börjar med att man inte får komma och hälsa på när man vill, det finns alltid ursäkter varje gång. sedan skyller den som har problem allting på andra,medans den som dricker försöker framstå som helt perfekt. Och håller på med psykisk terror när den inte får som den vill, jag orkar inte med sådana människor
    Att du inte får komma och hälsa på "när du vill" kan jag mycket väl tänka mig är helt orelaterat till alkoholproblem.
    Om du dessutom är så dömande som du verkar i den här tråden även när du kommer och hälsar på så känner jag mig än mer övertygad att så är fallet.

Därmed inte sagt att jag förordar att man skall supa sig full, men du verkar ju ha problem med alla som ens rör alkoholhaltiga drycker.

• lessman

det har jag inte, men jag vill inte umgås med dem som dricker alkohol, och hos mig så dricker ingen alkohol. jag fattar inte grejen med att svenskar inte kan umgås utan alkohol. många kan inte det i alla fall. och jag vill inte hälsa på någon som ska sitta o dricka öl eller vin en hel fredagkväll. men jag dömer ingen b ara för att jag inte dricker alkohol, och man kan sluta med alkohol om man verkligen vill, jag  kunde för jag tyckte inte ens om smaken i alkohol. man kan sluta med allt bara man har den rätta viljan. visst får ni ta öl eller vad ni nu tar en fredagkväll, men jag gör det inte längre.

• katrinplommon
    lessman skrev 2017-04-13 20:35:53 följande:

det har jag inte, men jag vill inte umgås med dem som dricker alkohol, och hos mig så dricker ingen alkohol. jag fattar inte grejen med att svenskar inte kan umgås utan alkohol. många kan inte det i alla fall. och jag vill inte hälsa på någon som ska sitta o dricka öl eller vin en hel fredagkväll. men jag dömer ingen b ara för att jag inte dricker alkohol, och man kan sluta med alkohol om man verkligen vill, jag  kunde för jag tyckte inte ens om smaken i alkohol. man kan sluta med allt bara man har den rätta viljan. visst får ni ta öl eller vad ni nu tar en fredagkväll, men jag gör det inte längre.

Vilken tur att alla får göra som dom vill. Om du inte vill dricka så behöver du inte göra det. Tråkigt dock att du verkar träffat så många som inte kan umgås utan alkohol. Dom jag känner kan göra både och.
  • lessman

då har jag haft otur då som träffat fel sorts människor,  det enda de hade i skallen när det blev fredag, var att supa sig i det närmaste redlösa. men de var inga alkisar eller missbrukare, vanliga svenssons bara som trodde man måste dricka bara för att det var fredag. tyvärr drogs jag med i det där och drack aningen för mycket. Sedan satt jag ensam o drack öl när de sk kompisarna flyttade o försvann från ens liv. Jag har även 2 alkoholister i min släkt, o det är fan så jobbigt.

• Mandel
    lessman skrev 2017-04-13 15:07:27 följande:

tyvärr är det så zook, o det är det jag är emot.om det enda man har att se fram emot är sitt helgsupande, vilket tråkigt och värdelöst liv det då måste vara, o sedan att det förväntas att man ska supa till bara för att det är helg, det är bara sorgligt. många verkar tro att man måste göra som alla andra...det måste man inte. ´jag är hellre ensam än att jag har en massa suparkompisar, fy fan för såna.

Fast är inte du äldre än 30? Jag har fått den uppfattningen i alla fall och de flesta normala människor kommer väl ur den "typiska" suparåldern när de passerat i alla fall 30. Är de i din omgivning "omogna" inom andra områden också?

Sedan är ju frågan vad du definierar som supa. För mig - dricker knappt alkohol, så innebär supa att man verkligen dricker mycket och blir ordentligt full. Att ta några öl eller glas vin tillsammans med vänner kring en middag kallar inte jag för att supa.
    Och jag har inga som helst problem med att köpa hem vin och öl och bjuda andra på här hemma fast jag själv enbart dricker vatten.

Jag har accepterat att jag inte har samma syn på alkohol som andra har. Som ung tyckte jag med att det måste supas varje helg och högtid var fånigt, men nu som 40+ så får folk göra som de vill.
    Finns bara en person i vårt "gäng" som har ett drickande som vi andra inte finner acceptabelt alla gånger, men då talar vi om det för honom. Att det inte är okej! Och han har faktiskt skärpt till sig!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • lessman

Jag är 50+ och har lämnat den typiska supaåldern bakom mig för länge länge sedan. jag har nog inte varit full de senaste 12 - 13 åren i alla fall, och jag saknar det inte. Jag är däremot sådan, att ska man umgås med mig hemma hos mig, då tycker jag att man kan avstå från alkohol de få timmarna ändå, kan man inte det, ja då har man lite problem tycker jag. Vissst, om jag är hos någon annan, så har jag inget emot att kanske alla tar vi n tillmaten, men då ska de inte heller klaga på att jag inte vill ha vin tillmaten o reta mig för att jag hellre vill ha en läsk till maten. sådana vänner klarar jag mig utan. men hos mig är det nyktert och ingen alkohol som gäller, nog borde man kunna vara utan alkohol några få timmar tex enfredagkväll tycker jag. sedan att vissa kanske tycker dset är vuxet att ta lite vin tillmaten, det struntar jag i. men jag håller med  dig vad gäller supandet, vin tillmaten eller ett par öl på kvällen är inte att supa, men däremot om man dricker 12 starköl på endag, det ä r att supa till, fast det innebär inte heller att man måste vara en alkis eller missbrukare då.

• MadHatter
    lessman skrev 2017-04-14 13:47:20 följande:

Jag är 50+ och har lämnat den typiska supaåldern bakom mig för länge länge sedan. jag har nog inte varit full de senaste 12 - 13 åren i alla fall, och jag saknar det inte. Jag är däremot sådan, att ska man umgås med mig hemma hos mig, då tycker jag att man kan avstå från alkohol de få timmarna ändå, kan man inte det, ja då har man lite problem tycker jag. Vissst, om jag är hos någon annan, så har jag inget emot att kanske alla tar vi n tillmaten, men då ska de inte heller klaga på att jag inte vill ha vin tillmaten o reta mig för att jag hellre vill ha en läsk till maten. sådana vänner klarar jag mig utan. men hos mig är det nyktert och ingen alkohol som gäller, nog borde man kunna vara utan alkohol några få timmar tex enfredagkväll tycker jag. sedan att vissa kanske tycker dset är vuxet att ta lite vin tillmaten, det struntar jag i. men jag håller med  dig vad gäller supandet, vin tillmaten eller ett par öl på kvällen är inte att supa, men däremot om man dricker 12 starköl på endag, det ä r att supa till, fast det innebär inte heller att man måste vara en alkis eller missbrukare då.

Ja det låter märkligt med vänner i 50-årsåldern som inte kan imgås hemma hos dig utan alkohol ochvretas pga ditt val av bordsdryck.

Men de erfarenheterna förstår jag att du blir irriterad. Själv känner jag ibte igen det och har inga vänner som beter sig så. Du kanske skulle söka nya vänner?
Svar på tråden Så skönt att vara nykterist