Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Svensktalande i minoritet förskoleklass

Min äldste son har också gått i sån klass, både förskoleklassen och hela lågstadiet. Det brukar inte vara ett problem i den åldern. Vi valde att flytta sedan, när sonen kom upp i mellanstadiet, för vi ville inte att han skulle gå i högstadiet där. Jag tycker det är lite riskabelt att bo med tonåringar i ett område med hög ungdomskriminalitet. Men för språket brukar det inte vara ett stort problem.

Det är inte ens säkert att de arabiska barnen kan prata så bra arabiska med varandra, det finns ju olika dialekter. Och de vänjer sig att det pratas svenska i skolan. På rasterna kan jag tänka mig att det kan förekomma, men det brukar inte vara något problem.

• AndreaBD
    loppan2009 skrev 2017-04-11 12:22:40 följande:
    Tack för att du delar med dig. Hur upplevde ni den sociala biten i den klassen i förskoleklassen? funkade det? kunde de bli kompisar och leka allihop? vet inte om jag nojjar helt i onödan..
    Vi flyttade hit för att det var ett trevligt och lugnt område med liten bra skola för barnen - har dock förändrats radikalt de senaste två åren, inget man hade kunnat ana innan...
    Tyvärr, så är det över 20 år sedan och jag minns det inte så väl längre. Dessutom har min son svår ADHD och då var den sociala biten lite speciell för honom. Jo, jag kommer ihåg att han var väldigt förtjust i en arabisk tjej som hette Salam ;) . Och att han också umgicks med en svensk tjej som bodde nära oss och med en egyptisk kille. En Jimmy minns jag också, som förstås var svensk.  

Generellt var mitt intryck att det funkar bra när det gäller yngre barn.
Svar på tråden Svensktalande i minoritet förskoleklass