• loppan2009

Svensktalande i minoritet förskoleklass

har en son som börjar förskoleklass till hösten och fick hem klasslistor denna vecka. Det visar sig att i hans klass så kommer den absolut största majoriteten vara barn med arabiskt ursprung - det har kommit väldigt många hit de senaste åren. de svensktalande pojkarna är i minoritet (3 st) och detta är något jag grubblar jättemycket på hur det ska bli - jag har inget generellt emot arabiska barn - men jag ser ju att de kommer att ha en gemenskap i form av språk och kultur, samt att bristande svenskakunskaper givetvis kommer att påverka undervsiningen. Har också erfarenhet från mitt äldre barns klass där ofta svenska barn inte får vara med, de arabiska barnen talar tydligt om att de inte får det om de inte kan prata arabiska (omvänd rasism...). jag har pratat med rektorn för att höra om det finns någon anledning till att de gjort så i just den här klassen, att man samlat så många, men hon har ingen aning utan hänvisar till tidigare personal som har slutat.. Vad säger ni, är jag nojjig som är orolig över att detta kan bli problem? Någon med erfarenhet av liknande situation? För mig är det viktigt att skolstarten blir positivt och att det fungerar bra både på det sociala och pedagogiska planet. Undanber mig åsikter om rasism osv - jag är inte rasist, jag är orolig över att svensktalande blir en minoritetsgrupp och att det blir en stark grupp med ett annat språk/kultur, dessutom en stor klass (21 barn). Jag vill som alla andra mitt barns bästa och funderar över om vi ska titta på friskoleanlternativ eller om man kan hoppas att detta blir bra...

• Svar på tråden Svensktalande i minoritet förskoleklass
  • Lena

Det är inte fördelningen i klassen du ska vara orolig för utan skolans oförmåga att svara dig och hantera mobbning i andra klasser

• AndreaBD

Min äldste son har också gått i sån klass, både förskoleklassen och hela lågstadiet. Det brukar inte vara ett problem i den åldern. Vi valde att flytta sedan, när sonen kom upp i mellanstadiet, för vi ville inte att han skulle gå i högstadiet där. Jag tycker det är lite riskabelt att bo med tonåringar i ett område med hög ungdomskriminalitet. Men för språket brukar det inte vara ett stort problem.

Det är inte ens säkert att de arabiska barnen kan prata så bra arabiska med varandra, det finns ju olika dialekter. Och de vänjer sig att det pratas svenska i skolan. På rasterna kan jag tänka mig att det kan förekomma, men det brukar inte vara något problem.

• WilksOwns

Det är väl detta ni har röstat för? Så får du ju ta skeden vackert i hand som det heter på gammelsvenska. Kanske ditt barn kan lära sig arabiska språket istället, så kommer han in i gemenskapen i klassen.

• loppan2009

@lena

jag är bekymrad över att hon inte kan svara mig... vet dock inte vad jag ska göra åt det. Vet att läraren varit inblandad i de problem som är i den andra klassen, också ett bekymmer men en väldigt bra lärare, så hoppas de ska få ordning.

• loppan2009
    AndreaBD skrev 2017-04-11 12:14:37 följande:

Min äldste son har också gått i sån klass, både förskoleklassen och hela lågstadiet. Det brukar inte vara ett problem i den åldern. Vi valde att flytta sedan, när sonen kom upp i mellanstadiet, för vi ville inte att han skulle gå i högstadiet där. Jag tycker det är lite riskabelt att bo med tonåringar i ett område med hög ungdomskriminalitet. Men för språket brukar det inte vara ett stort problem.

Det är inte ens säkert att de arabiska barnen kan prata så bra arabiska med varandra, det finns ju olika dialekter. Och de vänjer sig att det pratas svenska i skolan. På rasterna kan jag tänka mig att det kan förekomma, men det brukar inte vara något problem.

Tack för att du delar med dig. Hur upplevde ni den sociala biten i den klassen i förskoleklassen? funkade det? kunde de bli kompisar och leka allihop? vet inte om jag nojjar helt i onödan..
    Vi flyttade hit för att det var ett trevligt och lugnt område med liten bra skola för barnen - har dock förändrats radikalt de senaste två åren, inget man hade kunnat ana innan...
  • Mrs Moneybags

Jag skulle nog försöka flytta mitt barn till en klass/skola där fler talar svenska, om dessa barn inte pratar svenska ännu. Risken är ju att de barn som inte pratar svenska tar mycket tid från läraren, tid som ditt barn inte kommer att få. Det är så jag ser det.

Jag har själv invandrarbakgrund och ser det som självklart att min son ska prata bra svenska utan brytning. Det gör han förstås redan, men nu när det är dags även för honom att börja i förskoleklass så har jag valt ut en skola mycket noga med alla parametrar i åtanke. Varje barn har ju bara EN uppväxt, den enda chansen måste vi förvalta på det bästa sätt som vi har möjlighet till, tycker jag. 

I den skolan min son ska börja i har ca 50% invandrarbakgrund, men de har alla gedigen bakgrund med stabila hem och högutbildade föräldrar. 

Tyvärr måste man börja tänka i de banorna nu när skolor är så extremt olika i karaktär och resultat. 

Följ din magkänsla.

• Poascenko
    loppan2009 skrev 2017-04-11 12:09:03 följande:

har en son som börjar förskoleklass till hösten och fick hem klasslistor denna vecka. Det visar sig att i hans klass så kommer den absolut största majoriteten vara barn med arabiskt ursprung - det har kommit väldigt många hit de senaste åren. de svensktalande pojkarna är i minoritet (3 st) och detta är något jag grubblar jättemycket på hur det ska bli - jag har inget generellt emot arabiska barn - men jag ser ju att de kommer att ha en gemenskap i form av språk och kultur, samt att bristande svenskakunskaper givetvis kommer att påverka undervsiningen. Har också erfarenhet från mitt äldre barns klass där ofta svenska barn inte får vara med, de arabiska barnen talar tydligt om att de inte får det om de inte kan prata arabiska (omvänd rasism...). jag har pratat med rektorn för att höra om det finns någon anledning till att de gjort så i just den här klassen, att man samlat så många, men hon har ingen aning utan hänvisar till tidigare personal som har slutat.. Vad säger ni, är jag nojjig som är orolig över att detta kan bli problem? Någon med erfarenhet av liknande situation? För mig är det viktigt att skolstarten blir positivt och att det fungerar bra både på det sociala och pedagogiska planet. Undanber mig åsikter om rasism osv - jag är inte rasist, jag är orolig över att svensktalande blir en minoritetsgrupp och att det blir en stark grupp med ett annat språk/kultur, dessutom en stor klass (21 barn). Jag vill som alla andra mitt barns bästa och funderar över om vi ska titta på friskoleanlternativ eller om man kan hoppas att detta blir bra...

Tråkigt å höra, men sådant händer när man själv lever i något högt  minoritets frekventerade område.

Är väl bara att anmäla sonen på någon annan skola. Alternativt, att stå ut med realiteten.
  • AndreaBD
    loppan2009 skrev 2017-04-11 12:22:40 följande:
    Tack för att du delar med dig. Hur upplevde ni den sociala biten i den klassen i förskoleklassen? funkade det? kunde de bli kompisar och leka allihop? vet inte om jag nojjar helt i onödan..
    Vi flyttade hit för att det var ett trevligt och lugnt område med liten bra skola för barnen - har dock förändrats radikalt de senaste två åren, inget man hade kunnat ana innan...
    Tyvärr, så är det över 20 år sedan och jag minns det inte så väl längre. Dessutom har min son svår ADHD och då var den sociala biten lite speciell för honom. Jo, jag kommer ihåg att han var väldigt förtjust i en arabisk tjej som hette Salam ;) . Och att han också umgicks med en svensk tjej som bodde nära oss och med en egyptisk kille. En Jimmy minns jag också, som förstås var svensk.  

Generellt var mitt intryck att det funkar bra när det gäller yngre barn.
  • Lena

Jag hade kontaktat rektorn om inte en lärare kan svara på mina frågor.

Svar på tråden Svensktalande i minoritet förskoleklass