Svensktalande i minoritet förskoleklass
har en son som börjar förskoleklass till hösten och fick hem klasslistor denna vecka. Det visar sig att i hans klass så kommer den absolut största majoriteten vara barn med arabiskt ursprung - det har kommit väldigt många hit de senaste åren. de svensktalande pojkarna är i minoritet (3 st) och detta är något jag grubblar jättemycket på hur det ska bli - jag har inget generellt emot arabiska barn - men jag ser ju att de kommer att ha en gemenskap i form av språk och kultur, samt att bristande svenskakunskaper givetvis kommer att påverka undervsiningen. Har också erfarenhet från mitt äldre barns klass där ofta svenska barn inte får vara med, de arabiska barnen talar tydligt om att de inte får det om de inte kan prata arabiska (omvänd rasism...). jag har pratat med rektorn för att höra om det finns någon anledning till att de gjort så i just den här klassen, att man samlat så många, men hon har ingen aning utan hänvisar till tidigare personal som har slutat.. Vad säger ni, är jag nojjig som är orolig över att detta kan bli problem? Någon med erfarenhet av liknande situation? För mig är det viktigt att skolstarten blir positivt och att det fungerar bra både på det sociala och pedagogiska planet. Undanber mig åsikter om rasism osv - jag är inte rasist, jag är orolig över att svensktalande blir en minoritetsgrupp och att det blir en stark grupp med ett annat språk/kultur, dessutom en stor klass (21 barn). Jag vill som alla andra mitt barns bästa och funderar över om vi ska titta på friskoleanlternativ eller om man kan hoppas att detta blir bra...
Är väl bara att anmäla sonen på någon annan skola. Alternativt, att stå ut med realiteten.