• Anonym (Mrs)

Han vägrar vasektomi

Anonym (M) skrev 2017-04-10 13:05:00 följande:

Då finns det ju inget mer alternativ än att du inte går med på att ha vaginalt sex med, tills han går med på att skydda sig.

Nej, men han kommer fortsätta försöka och bli stött när jag nekar.
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (korkat) skrev 2017-04-10 13:10:11 följande:

kan man verkligen "garantera" saker i framtiden? Hur vet du vad du eller han kommer känna när han sitter med en ny partner som kanske vill ha barn?

Om han kommer vilja ha fler barn så har han fått en knäpp och skulle vara olämplig som pappa ändå, men visst, han kan ju alltid frysa in en drös spermier innan så finns det som backup.
  • Anonym (Mrs)
    Pentra skrev 2017-04-10 13:08:22 följande:

Och vari ligger logiken att HAN skall få resten av sitt liv förstört av autoimmuna icke reverserbara biverkningar, vilket även på sitt sätt kommer att drabba dig/hans partner, bara för att DU inte vill bli sövd?! ... /Pentra

Ja HUR kan jag vara så dum som lyssnar på min egen vilja och tar hänsyn till mitt eget mående?

Jag känner många män som steriliserat sig, ingen har upplevt några som helst problem efteråt.
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (M) skrev 2017-04-10 13:18:20 följande:

Kan det vara som så att du behöver gå och prata med kurator eller så om din oro för att han i framtiden träffar en annan kvinna som han vill ha barn med?

Hahaha, va?
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (X) skrev 2017-04-10 13:26:21 följande:

Fast det där är ett icke-argument. Bara för att du känner flera som inte har fått några biverkningar så betyder det inte att din man inte kommer få det. 

Men du har rätt i att det är hans tur att ansvara för skydden ifall han aldrig gjort det hittills, men skyddet behöver ju inte betyda att han ska kastrera sig.  Bara att fortsätta neka honom ifall han inte har något skydd att använda, tex kondom.

Sterilisera, inte kastrera. Han är ingen hund.
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (M) skrev 2017-04-10 13:36:21 följande:

Med tanke på hur du bemötte den frågan och hur du i övrigt bemöter frågorna i tråden låter det som att du inte är en dag över 20 år.

Det är 25 års gräns i Sverige för att få sterilisera sig.

Hur är det omoget? Det var en genuin respons på ditt ytterst märkliga inlägg.
  • Anonym (Mrs)
    Alessia skrev 2017-04-10 14:05:09 följande:

Sätt in spiral eller stav.  Klart!!!  Blir du mot förmodan gravid gäller abort.  Skitstövel till man du har!

Nej det tänker jag inte göra, jag har skött allt det ansvaret under tolv år, jag tänker inte mixtra mer med min kropp,

För mig är en abort en stor sak och inget jag skulle kunna genomföra.
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (M) skrev 2017-04-10 14:22:33 följande:

Det var ditt sätt att svara mig på en helt vanlig fråga som var väldigt märkligt.

Men hursomhelst så länge ni fortsätter bråka om vem som ska sterilisera sig, är ingen av er mogna för att låta er det.

Det märks att du inte är särskilt insatt i hur en kvinnlig sterilisering går till.

Varför skulle jag behöva gå till en kurator? Jag har ingen som helst oro inför att han skulle skaffa barn med någon annan, jag skrev ju tom att han kan frysa in sperma att ha som backup om han mot förmodan skulle ändra sig?

Jag är visst insatt och så länge det kräver narkos så är det inget jag tänker utsätta mig för.
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (M) skrev 2017-04-10 14:36:40 följande:

Är det korrekt uppfattat att du har bestämt åt honom att han ska frysa in sina spermier för att ha som "backup" efter att han har steriliserat sig?

Varför istället inte (som du själv redan är inne på) sexvägra tills han använder skydd?

Va? Nej? Jag har inte bestämt något alls, det var ett förslag att ha det som säkerhet om han plötsligt skulle ändra sig och vill ha fler barn. Som bonus kan ingen lura på honom barn han inte önskar heller då.
  • Anonym (Mrs)
    Pentra skrev 2017-04-10 14:42:09 följande:

Ditt välmående är viktigt, men hur kan du anse att ditt välmående är viktigare än hans? Viktigare än hans resten av hans liv. Det du vill tvinga honom till riskerar med stor sannolikhet hans framtida hälsa på många plan, och det för att du inte vill bli sövd. Riskerna är inte på något vis jämförbara med varandra. ... Du vill inte sterilisera dig. Han skall absolut inte gör det, för när biverkningarna väl sätter igång, vilket kan ta många år, så är det för sent. Mångas liv har slagits i spillror pga. att män blivit vasektomiopererade. Om du är intresserad av sanningen; sök på nätet på tyska och engelska forum, men det börjar även dyka upp mer på svenska. ... Vården ser inte (eller vägrar att erkänna) att det som efteråt inträffar i kroppen har med vasektomin att göra. Alltså; ingen hjälp att få och heller ingen ersättning. Som så många andra så rekommenderar jag då kondom. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Sluta påstå att jag vill tvinga honom, jag tvingar inte honom till nånting.

Ge några exempel på alla dessa problem som kan dyka upp om du vill att jag ska ta det du säger på allvar.
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (M) skrev 2017-04-10 14:54:20 följande:

Hela din rubrik i trådstarten får mig att rysa till.

Den borde tycker jag istället ha hetat i stil med "han vill inte använda kondom vid sex, trots att han säger att han inte vill ha fler barn"

Men den fick din uppmärksamhet, eller hur?

Han vill att jag steriliserar mig också så varför är det jag som är boven?
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (M) skrev 2017-04-10 14:57:19 följande:

Hade du istället läst hela "Petras" inlägg ordentligt hade du sett exempel på det du just frågade "Pentra" om.

Ser inget konkret, bara massa om irreversabla biverkningar, men inget som säger vad det skulle vara.
  • Anonym (Mrs)
    fluu skrev 2017-04-10 15:10:22 följande:

Ja, är det enda alternativet att sluta ha sex så får ni väl göra så. För du kan ju inte tvinga honom att sterilisera sig eller använda kondom. Så är det ju bara, även om det är trist att ni inte kan komma överens.

Vad är hans lösning på er nuvarande situation? När du inte vill stå för skydd längre alltså?

Och kom ihåg att Pentra är välkänd på fl för sina påhitt...

Han vill ha sex ändå och sen sitter han och kallsvettas dagarna innan mens istället. Han tänker inte alls när han är kåt.
  • Anonym (Mrs)
    zoolook1 skrev 2017-04-10 21:12:04 följande:

Rubriken på tråden är "Han vägrar vasektomi". Kanske tänker hon att han borde knipsa sig. Hur kan du läsa det på något annat sätt?

"Jag klarar mig utan sex om jag nu måste" innebär ju rimligen att hon inte är så särskilt intresserad av sex med honom.

Det är klart att mannen är korkad som vill ha sex utan att bidra till säkerheten. Men femhundra ryggdunkar och bekräftelse på att mannen är blåst kommer dock inte hjälpa TS ett smack. Hur mycket människor hetsar här inne spelar ingen roll, att sätta hårt mot hårt är inget sätt att lösa problem i ett förhållande. Snarare är det en av anledningarna till att det går åt pipan. Det är mycket mer respektfullt att dumpa någon än att ha attityden "Han gör inte som jag säger - visst är han dum?".

Ja och han gör ju det, precis som jag gör. Han vägrar också kondom och att avstå sex helt.

Sex är visst viktigt för mig, men inte viktigare än det faktum att jag inte vill bli gravid igen.

Hade han velat ha fler barn hade jag fått acceptera att han intr vill stå för skyddet, men nu vill han ju inte det?
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (B) skrev 2017-04-11 10:38:49 följande:
    Det händer säkert. Det är inte heller ovanligt att kvinnor vill att mannen ska sterilisera sig när kvinnan själv inte vill ha flera barn , så att mannen ska ha mindre chans att få barn med någon annan.
    Min man sa dock stopp till fler barn innan jag kände så, jag velade länge och ville ha minst en till, men nu känner jag också att det räcker.
  • Anonym (Mrs)
    Poascenko skrev 2017-04-11 13:07:53 följande:

Ärligt, du är inte bara lite lustigt ts.

Låt mig sammanfatta. 
    Du har varken lust eller ork att skydda dig, och eftersom du ändå inte planerar flera barn med din nuvarande, ska han sterilisera sig, för han ska inte ha några fler barn efter dig. Du, däremot tänker inte alls sterilisera dig, för det är du som dina framtida barn växer i.

Hör du själv, hur det låter? Bara undrar. 

Det där sista är HANS argument till varför JAG ska sterilisera mig, inte mitt.
    Jag vägrar sövas fler gånger, så jag kan inte sterilisera mig ens om jag velat. 
Svar på tråden Han vägrar vasektomi