• New  Dawn

Tappat all lust/attraktion för min sambo, vad göra?

bullen1984 skrev 2017-04-08 04:38:32 följande:

Det tycker jag verkligen inte att hon gör... Om hon trivs med honom som ett  älskat syskon så är det inte så konstigt att hon blir äcklad av sex med honom. Jag har upplevt det många gånger i förhållanden.  

Vill man verkligen leva med ett syskon? Den kärleken man har till syskon är väl inte samma som en kärlek till ens partner. Det handlar väl inte bara om sex? Inte enligt min syn på kärlek.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn

Vad har du för syn på kärlek? På vilket sätt skiljer kärleken mellan två partners och mellan tex syskon eller vänner?

Vad har du för förväntningar på en kärleksrelation, din relation? Vad tycker du att den ska innehålla?

Vad tycker du är viktigt för att sex ska fundera för dig? Tex... närhet, kärlek, spänning, attraktion, inifrån kommande sexdrift.... Eller vad?

Du skriver att du får orgasm. Det är ju en kriterie för att sex ska vara bra. Vad annars? Orgasm är ju ofta lätt att få via onani, så vad är då sex till för?

• New  Dawn
    bullen1984 skrev 2017-04-09 07:08:23 följande:

Jag hade inte velat leva med ett syskon, men många värdesätter ju tryggheten mer än attraktionen. Man fortsätter bry sig om den andra väldigt mycket, och kan tom tycka om att kramas, så länge det inte är på ett sexuellt sätt. Jag har haft en sån relation så jag vet precis. 

Det är svårt att bryta upp en relation där man bryr sig mycket om varandra.

Ja, absolut. Det jag försöker säga här är ju att det egentligen inte handlar om sexlust och attraktion, utan om kärlek och känslor. Det dåliga, eller uteblivna, sexlivet är ett symtom på att kärleken brister.

Ja, jag vet att man kan vilja stanna i en relation pga omsorg för den andre, pga omsorg om barnen och av rädsla att såra, men också rädsla för sin egen situation. Man kanske värdesätter vardagens trygghet.

Det blir lite snett om man då tror att problemet är av sexuell karaktär.

Det är klart att sexlivet inte funkar om man är ihop bara pga att det är svårt att bryta upp, eller om man stannar pga trygghet.

Jag har också varit i situationen, men jag visste att det var känslorna som brast. Egentligen från båda håll. Men mitt ex tyckte initialt att vi skulle bo ihop ändå, för barnens skull. Vi bodde ihop rätt länge, fast vi hade bestämt oss för att skiljas, och vi bodde ihop rätt länge som skiljda också.

Jag känner omsorg för honom och tycker om honom på något sätt, än i dag, men inte på det sättet som krävs för att en relation ska fungera.
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2017-04-07 20:43:19 följande:

Varit med om det i alla mina förhållanden efter några år. Har aldrig kunnat få tillbaks lusten och lidit som ett djur. Nästan anklagat dem för att jag inte tänt på dem mer. Har tyvärr stannat kvar tills det blivit outhärdligt men lyckats förbli god vän med dem alla:) Kommer alltid till en känsla av att det blir för mycket vardag och det känns som syskon och nästan perverst att ha sex. Hatar känslan av att vegta exakt vad som ska hända i sexet. Det blir alltför förutsägbart och då dör allt och det är inte lätt att experimentera och förnya i all ära! Det är bara ny hud och nya känslor och spänning som behövs.Tror våra känsloliv är monogama och behöver rutiner medan kroppen och lusten behöver variation.

Om det ALLTID blir så efter några år verkar det handla om din sexualitet.

Samtidigt kan det ju vara kärleken som inte räcker ibland också, eller olika orsaker i olika relationer.

Som jag förstår det är spänning central för din sexlust. Det kan vara bra att bli medveten om det. Skulle du vara beredd att vilja jobba på det? Jag tror man måste vara beredd på att sexlivet ändrar karaktär efter ett tag (för vissa handlar det om månader, för andra om år.)

Jag tror det är bra om man funderar på vad man har för förväntningar på sexlivet och vad man egentligen är ute efter. Vill man ha ny kropp efter ett eller ett par år kanske man ska fråga sig själv om man egentligen bör söka andra relationsformer, eller om man kan ändra sin inställning till sex.

Jag tror ofta det handlar om att hitta en balans i att tycka att det är lika värdefullt med sex där sexlusten växer fram, samtidigt som man inte låser sexlivet att bli exakt lika.
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2017-04-09 11:55:03 följande:

Ja det är säkert hur jag funkar. En förmåga att koppla ihop alltför känslomässig närhet med sex. Har väldigt svårt att få intima känslor överhuvudtaget el att släppa in människor men när det väl händer tappar jag istället lusten när spänningen försvunnnit ur relationen och jag vet exakt vad som ska komma, Ofta slutar jag attraheras och kan inte längre se den andra som sexuell och stör mig på allt. Kan däremot ha närhet men inte av sexuell karaktär. Kankse kommer det någon jag känner annorlunda med en dag och överraskar mig:)

Ja, det kan ju absoluta vara så att du faktiskt inte träffat den rätte

Sedan behöver det ju inte bli så att man vet exakt vad som ska hända. Man kan fortsätta utveckla sexlivet även om det blir på ett annat sätt.

Vad är de viktigast för dig i själva sexet? Är det hånglet/förspelet, närheten, stämningen innan sex, eller den sexuella njutningen som sådan?

Jag tänker att om sexet är sjukt skönt vill man kanske i högre utsträckning ägna sig åt aktiviteter som kan leda till att man får uppleva njutning.
  • New  Dawn
    PeterGB3G skrev 2017-04-11 21:53:44 följande:

Det du beskriver är väldigt vanligt hos kvinnor. De flesta separationer initieras av kvinnan och mannen fattar inte vad som hände. Många kvinnor lever sitt liv i en lång serie monogama förhållanden av längder på 1-5 år. Sen blir det svårare för kvinnan att hålla attraktionen igång till sin man. Ofta skaffar man då barn och då går ett par år till, men sen blir det svårt. Män är inte bättre på nåt sätt, vi har lätt för att spontant bli tillfälligt attraherarade sexuellt av olika kvinnor. Men män tröttnar inte sexuellt på sin partner på samma sätt som det är vanligt att kvinnor gör.

Nu handlar ju inte alla skilsmässor och separationer om sex. Ibland mår ju kvinnan dåligt i relationen av andra skäl. Faktum är att många kvinnor som valt att skilja sig mår dåligt innan skilsmässan, men mycket bättre efteråt och det kan vara många olika delar som inte fungerar, eller känns bra. En intressant studie har visat att kvinnor som får sämre ekonomi efter skilsmässa ändå (felaktigt) upplever att de fått bättre ekonomi... Det säger en hel del... Allt handlar inte om sex. Men du har en poäng. Män beskriver ofta, bla här på familjeliv, att de kan tända på vilken kvinna som helst (ursäkta alla ni män som inte skulle uttryckt er så, jag vet att det inte gäller er alla) och ja, det är extremt trist att ha sex med någon när man vet att det bara beror på att man råkar finnas i närheten när han behöver lätta på trycket, i alla fall om det är det övergripande känslan.

För övrigt lever många i betydligt längre relationer än 1-5år.

Jag tror dock att kvinnor måste ta lite mer plats sexuellt, så att sexlivet inte så mycket utgår från mannens behov (Mannens behov kan röra sig om att det är viktigt att han blir sexuellt bekräftad, det behöver inte vara hans fysiska behov)

Sedan tror jag att kvinnor faktiskt har svårare att njuta av det sex folk har i stugorna. Det betyder att hon måste vara ordentligt tänd och sugen för att det ska funka.( Nu generellariserar jag. Det finns många kvinnor som verkligen njuter både lätt och mycket av sex)

För en kvinna är det nog generellt svårare att tex uppnå orgasm av sex än av onani, medan det inte är så stor skillnad för mannen. Det påverkar också drivkraften att ha sex. Även om sex för de flesta är mer än att bara få orgasm.
Svar på tråden Tappat all lust/attraktion för min sambo, vad göra?