bullen1984 skrev 2017-04-09 07:08:23 följande:
Jag hade inte velat leva med ett syskon, men många värdesätter ju tryggheten mer än attraktionen. Man fortsätter bry sig om den andra väldigt mycket, och kan tom tycka om att kramas, så länge det inte är på ett sexuellt sätt. Jag har haft en sån relation så jag vet precis.
Det är svårt att bryta upp en relation där man bryr sig mycket om varandra.
Ja, absolut. Det jag försöker säga här är ju att det egentligen inte handlar om sexlust och attraktion, utan om kärlek och känslor. Det dåliga, eller uteblivna, sexlivet är ett symtom på att kärleken brister.
Ja, jag vet att man kan vilja stanna i en relation pga omsorg för den andre, pga omsorg om barnen och av rädsla att såra, men också rädsla för sin egen situation. Man kanske värdesätter vardagens trygghet.
Det blir lite snett om man då tror att problemet är av sexuell karaktär.
Det är klart att sexlivet inte funkar om man är ihop bara pga att det är svårt att bryta upp, eller om man stannar pga trygghet.
Jag har också varit i situationen, men jag visste att det var känslorna som brast. Egentligen från båda håll. Men mitt ex tyckte initialt att vi skulle bo ihop ändå, för barnens skull. Vi bodde ihop rätt länge, fast vi hade bestämt oss för att skiljas, och vi bodde ihop rätt länge som skiljda också.
Jag känner omsorg för honom och tycker om honom på något sätt, än i dag, men inte på det sättet som krävs för att en relation ska fungera.