• Brumma

Bonusbarn

Studerar artonåringen på gymnasiet? Isåfall skall ju underhåll utbetalas. Mamman är inte berättigad underhåll från pappan om barnet inte är boendeförälder hos henne.

Flickan har han rätt att få halva barnbidraget för, vilket han nu får (här får han skylla sig själv eftersom det ligger på honom att själv kontakta försäkringskassan och begära halva, det är inte mammans uppgift).

Om artonåringen är berättigad underhåll (dvs om han studerar på gymnasienivå) behöver ni på ngt sätt ansöka om att bli familjehem tror jag. Om han gått ut gymnasiet är hans föräldrar inte längre försörjningsansvariga för honom.

• Brumma
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2017-04-06 18:03:32 följande:

Fan vad detta forumet svämmar över av "bonusmammor" som ska lägga sig i, och klaga över, precis allt jämt. DET ÄR INTE DIN ENSAK ATT KRÄVA PENGAR ELLER LÄGGA DIG I NÅGONTING ANGÅENDE DIN MANS BARN SEN TIDIGARE. Det är svaret på alla dina frågor. Accepterar du inte situationen så går du inte in i en relation med någon som har barn sen tidigare, och om skadan redan är skedd så lämnar du förhållandet och hittar ett eget boende. Så enkelt är det.

Naturligtvis är det min sak som partner att stötta min man, vara hans samtalspartner och bollplank. Gällande hans barn (tidigare och gemensamma), hans funderingar på arbetet, fritiden, hans rädslor och glädjeämnen. Om min man känner sig överkörd av barnens mamma men inte fått ngt gehör är det NATURLIGTVIS ngt jag stöttar honom att driva. Och ett av sätten jag kan stötta på är att fråga vad som gäller här på forumet. FÖRHOPPNINGSVIS finns det några som inte direkt dömer för att jag råkar nämna att det råkar vara bonusbarn eller ex med i bilden utan faktiskt kan tänka sig att fokusera på proböembilden och stötta. Utan att attackera och bilda mobb med likasinnade..
  • Brumma
    Anonym (Mia) skrev 2017-04-06 18:05:53 följande:

Japp, det kryllar av dem. Fast allt är såklart barnens och framför allt deras mammors fel.

Var - i TS frågeställning - är det INTE mamman som är ansvarig? Mamman och pojkens frånvarande pappa?

VAR är det TS fel att mamman vägrar dela med sig av barnbidrag och underhåll?
Svar på tråden Bonusbarn