• Anonym (Hannah)

Bonusbarn

Behöver andras åsikter om detta, tacksam för all svar!

Flyttade in till min pojkvän för ca 1 år sedan, han har en biologisk dotter på 7 år och en kille på 18 år dom inte är hand bioson men har funnits i killens liv sedan han var 6 år.

Han har barnen på halvtid och inte fått en krona för dom under 3 års tid tills jag faktiskt krävde att han ska begära halva pengen för båda, det han har rätt till. Mamman till barnen håvar in fullt bostadsbidrag, barnbidrag + underhåll från pojkens pappa men har tills för 6 mån sedan vägrat betala till min sambo för barnen. Nu får han halva barnbidraget för flickan.

Pga bråk hos äldsta killens mamma så bor nu han på heltid hos oss. Vägrar fortfarande betala för HENNES son till oss, tycker det är helt ok att lämpa över allt ansvar och all kostnader för honom trots att min sambo inte har någon som helst betalningsansvar för honom.

Soc har betalat ut matpengar till oss men jag fattar inget alltså... Ska nu vi stå för allt annat?? Vi bor nu 6 pers i en liten 3a, jag har två barn på heltid. Äldsta killen har en säng i ett litet Innerförråd o vi sover ute i vardagsrummet. Har vi inte rätt till att få hjälp med större boende? Sjuk bostadsbrist har vi här i stan men ändå.. kan man bara lämpa över ett barn på någon som inte ens är biologisk förälder?

Blev rörigt men skulle vara så tacksam för svar av någon som ser detta utifrån.. Är otroligt stressad över situationen

• Svar på tråden Bonusbarn
  • Brumma

Studerar artonåringen på gymnasiet? Isåfall skall ju underhåll utbetalas. Mamman är inte berättigad underhåll från pappan om barnet inte är boendeförälder hos henne.

Flickan har han rätt att få halva barnbidraget för, vilket han nu får (här får han skylla sig själv eftersom det ligger på honom att själv kontakta försäkringskassan och begära halva, det är inte mammans uppgift).

Om artonåringen är berättigad underhåll (dvs om han studerar på gymnasienivå) behöver ni på ngt sätt ansöka om att bli familjehem tror jag. Om han gått ut gymnasiet är hans föräldrar inte längre försörjningsansvariga för honom.

• Påven Johanna II
    Anonym (Hannah) skrev 2017-04-06 16:52:44 följande:

Behöver andras åsikter om detta, tacksam för all svar!

Flyttade in till min pojkvän för ca 1 år sedan, han har en biologisk dotter på 7 år och en kille på 18 år dom inte är hand bioson men har funnits i killens liv sedan han var 6 år.

Han har barnen på halvtid och inte fått en krona för dom under 3 års tid tills jag faktiskt krävde att han ska begära halva pengen för båda, det han har rätt till. Mamman till barnen håvar in fullt bostadsbidrag, barnbidrag + underhåll från pojkens pappa men har tills för 6 mån sedan vägrat betala till min sambo för barnen. Nu får han halva barnbidraget för flickan.

Pga bråk hos äldsta killens mamma så bor nu han på heltid hos oss. Vägrar fortfarande betala för HENNES son till oss, tycker det är helt ok att lämpa över allt ansvar och all kostnader för honom trots att min sambo inte har någon som helst betalningsansvar för honom.

Soc har betalat ut matpengar till oss men jag fattar inget alltså... Ska nu vi stå för allt annat?? Vi bor nu 6 pers i en liten 3a, jag har två barn på heltid. Äldsta killen har en säng i ett litet Innerförråd o vi sover ute i vardagsrummet. Har vi inte rätt till att få hjälp med större boende? Sjuk bostadsbrist har vi här i stan men ändå.. kan man bara lämpa över ett barn på någon som inte ens är biologisk förälder?

Blev rörigt men skulle vara så tacksam för svar av någon som ser detta utifrån.. Är otroligt stressad över situationen

Lämpa över och lämpa över - din sambo har väl accepterat att pojken ska bo hos honom/er? Du har ju också flyttat in till honom med dina två barn dom du har på heltid...

Din sambo känner kanske för 18-åringen som han gör för sitt biologiska barn och det är han ju i sin fulla rätt att göra.
  • Anonym (Tröttsamt)

Fan vad detta forumet svämmar över av "bonusmammor" som ska lägga sig i, och klaga över, precis allt jämt. DET ÄR INTE DIN ENSAK ATT KRÄVA PENGAR ELLER LÄGGA DIG I NÅGONTING ANGÅENDE DIN MANS BARN SEN TIDIGARE. Det är svaret på alla dina frågor. Accepterar du inte situationen så går du inte in i en relation med någon som har barn sen tidigare, och om skadan redan är skedd så lämnar du förhållandet och hittar ett eget boende. Så enkelt är det.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2017-04-06 18:03:32 följande:

Fan vad detta forumet svämmar över av "bonusmammor" som ska lägga sig i, och klaga över, precis allt jämt. DET ÄR INTE DIN ENSAK ATT KRÄVA PENGAR ELLER LÄGGA DIG I NÅGONTING ANGÅENDE DIN MANS BARN SEN TIDIGARE. Det är svaret på alla dina frågor. Accepterar du inte situationen så går du inte in i en relation med någon som har barn sen tidigare, och om skadan redan är skedd så lämnar du förhållandet och hittar ett eget boende. Så enkelt är det.

Japp, det kryllar av dem. Fast allt är såklart barnens och framför allt deras mammors fel.
  • Brumma
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2017-04-06 18:03:32 följande:

Naturligtvis är det min sak som partner att stötta min man, vara hans samtalspartner och bollplank. Gällande hans barn (tidigare och gemensamma), hans funderingar på arbetet, fritiden, hans rädslor och glädjeämnen. Om min man känner sig överkörd av barnens mamma men inte fått ngt gehör är det NATURLIGTVIS ngt jag stöttar honom att driva. Och ett av sätten jag kan stötta på är att fråga vad som gäller här på forumet. FÖRHOPPNINGSVIS finns det några som inte direkt dömer för att jag råkar nämna att det råkar vara bonusbarn eller ex med i bilden utan faktiskt kan tänka sig att fokusera på proböembilden och stötta. Utan att attackera och bilda mobb med likasinnade..
  • Brumma
    Anonym (Mia) skrev 2017-04-06 18:05:53 följande:

Japp, det kryllar av dem. Fast allt är såklart barnens och framför allt deras mammors fel.

Var - i TS frågeställning - är det INTE mamman som är ansvarig? Mamman och pojkens frånvarande pappa?

VAR är det TS fel att mamman vägrar dela med sig av barnbidrag och underhåll?
  • tritis

Det verkar vara en riktigt fin man du har hittat som agerar så fint och ansvarsfullt för sina barn (oavsett om de är biologiska eller inte). Håll hårt i honom!

Vad gäller det ekonomiska borde han kunna få till en bättre överenskommelse men kanske har valt att avstå av skäl som du kanske inte känner till. Min pappa hjälpte tex min mamma ekonomiskt långt efter deras skilsmässa eftersom hon fick en psykisk sjukdom och inte hade så hög sjukpenning när hon inte kunde jobba. Han tyckte helt enkelt att det var det riktiga att göra för mamman till sina barn. Han egen moral och värderingar. 

Men som sagt, ni borde kunna få bostadsbidrag, nåt slags underhåll för pojken som är 18 och även något för flickan. Har du också barn? Eftersom ni är 6 personer?

Pojken som är 18 kanske kommer att flytta hemifrån snart även om det kan bli svårt med tanke på bostadsbrist.

Hur tänkte ni när ni valde att flytta ihop under de här omständigheterna? Inget ni kunde lösa innan? Med ekonomi, storlek på boende och sånt? 

• Ess

Helt rätt att han har begärt halva barnbidraget för dottern.

Går 18 åringen i skolan?

I så fall ska 18 åringen själv begära förlängt underhåll, vilket kommer att betalas ut till honom själv eftersom han är myndig.

Går han inte på gymnasiet så får han gå till soc, och även ställa sig till arbetsmarknadens förfogande, så att han blir berättigad till bidrag.

Sedan får din sambo och killen komma överens hur mycket han ska betala "hem".

• Anonym (jag)

Till att börja med tycker jag TS med sambo är fantastiska människor som trotts det trånga boende ändå välkomnar denna 18 åring in i hemmet. Inte kan jag läsa mig till att TS tycker det är fel att han är där, bara att det blir knapert ekonomiskt och att ansvariga föräldrar inte tar sitt ansvar. Tycker TS skall ringa soc och även fk och berätta problematiken kring detta. Hoppas myndigheterna vill hjälpa till.

• Fånga dagen
    Anonym (jag) skrev 2017-04-07 09:28:58 följande:

Till att börja med tycker jag TS med sambo är fantastiska människor som trotts det trånga boende ändå välkomnar denna 18 åring in i hemmet. Inte kan jag läsa mig till att TS tycker det är fel att han är där, bara att det blir knapert ekonomiskt och att ansvariga föräldrar inte tar sitt ansvar. Tycker TS skall ringa soc och även fk och berätta problematiken kring detta. Hoppas myndigheterna vill hjälpa till.

Ts och hennes 2 barn som hon har på heltid, flyttade  in hos mannen och hans barn, i en trea, för ett år sedan. Du tycker att hon är en fantastisk människa, som trots trångboddheten, välkomnar 18-åringen i hemmet. Men han bodde väl redan där, när Ts med barn flyttade dit?
  • Anonym (jag)
    Fånga dagen skrev 2017-04-07 10:52:45 följande:

Ts och hennes 2 barn som hon har på heltid, flyttade  in hos mannen och hans barn, i en trea, för ett år sedan. Du tycker att hon är en fantastisk människa, som trots trångboddheten, välkomnar 18-åringen i hemmet. Men han bodde väl redan där, när Ts med barn flyttade dit?

Man läser det man vill läsa, tolkar olika helt enkelt. Jag tolkade TS första inlägg som att det var varannan vecka när TS flyttade in, men efter bråk mellan 18 åringen och dennes mamma blev det heltid hos dem. Så ja, med min tolkning står dem men en "öppen dörr" för 18 åringen som dessutom vill bo hos dom (dvs känner kärlek och trygghet där) det är bra av en trasslig situation ätt ha kärlek som mål och bygga förtroende och vara ett stöd. Jag vill tro att TS inte har något emot barnen utan snarare som jag skrev att andra vuxna i barnens närhet inte tar ansvar...
  • Fånga dagen
    Anonym (jag) skrev 2017-04-07 13:11:44 följande:
    Man läser det man vill läsa, tolkar olika helt enkelt. Jag tolkade TS första inlägg som att det var varannan vecka när TS flyttade in, men efter bråk mellan 18 åringen och dennes mamma blev det heltid hos dem. Så ja, med min tolkning står dem men en "öppen dörr" för 18 åringen som dessutom vill bo hos dom (dvs känner kärlek och trygghet där) det är bra av en trasslig situation ätt ha kärlek som mål och bygga förtroende och vara ett stöd. Jag vill tro att TS inte har något emot barnen utan snarare som jag skrev att andra vuxna i barnens närhet inte tar ansvar...
    Sorry! Jag läste lite slarvigt. Cool

Svar på tråden Bonusbarn