Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

LVU - Tvångsomhändertagande av barn

Anonym (Fel, fel, fel) skrev 2017-07-18 20:25:42 följande:
    Så många fel i så lite text. Det är inte i sällsynta fall som barn omhändertas på felaktiga grunder! Det händer oftare än vad du och dina gelikar vill medge.

Vore det inte för att det vore synd om era barn skulle jag tycka att det vore ett absolut krav för er soctanter att era barn blev omhändertagna ett par år, så ni fattade vad det gör med föräldrar och barn.

Sedan inte sagt att det aldrig är fel att omhänderta barn, tyvärr är det ibland absolut nödvändigt. Men i den utsträckning som görs i dag i Sverige - aldrig. Ni splittrar familjer och gör det med ett självbelåtet leende. Svin.

Och nej, jag har INTE fått barn omhändertagna. Har aldrig haft med soc att göra. Men vet tillräckligt om era metoder för att veta att ni oftast gör FEL.

Det blir väl inte direkt några långa stunder socialtjänstemännen kan njuta av att splittra familjer eftersom de inte har möjlighet att studera effekterna av omhändertagandet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Fel, fel, fel) skrev 2017-07-18 20:51:30 följande:
    Förresten har du fel. Självklart har de möjlighet att studera effekterna av omhändertagandet! De ska ju, i alla fall på papperet (händer inte i alla kommuner) följa upp alla placeringar var tredje månad. Då kan de verkligen gotta sig åt skiten de till.
    Fast de följer upp hur barnen har det de följer inte föräldrarna så då ser de ju bara de fina resultaten när barnen äntligen är hela och rena och börjar fungera adekvat.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Fel, fel, fel) skrev 2017-07-18 21:03:45 följande:
    Aha. Det är väl därför familjehemsplacerade barn klarar sig sämre i skolan, oftare hamnar i fängelse och får en allmänt sämre vuxentid - för att de har det så bra i familjehemmen.

Men du! Om nu barn får det så mycket bättre i familjehem borde kanske du frivilligt lämna bort dina egna barn. Så att de får en fin tid där "fungerar adekvat". Om du nu tycker det är så bra borde föregå med gott exempel.
    De klarar sig sämre för att de har fått en sämre start än andra barn och fått uppleva uppbrott ibland gång på gång eftersom många barn får flytta hem och omhändertas flera gånger om. I andra länder blir barn adopterade innan de fyllt 7 år om de varit placerade några år och där det inte finns några tecken på att föräldrarna kommer att klara av att vara föräldrar inom snar framtid.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Fel, fel, fel) skrev 2017-07-19 02:04:01 följande:
    Inte sant. De klarar sig sämre för att de slits upp från sin biologiska föräldrar. De barn som får vara kvar hos "dåliga" biologiska föräldrar klarar sig bättre än de som hamnar i fosterfamilj. Förklara det!
    Nej de som får vara kvar klarar sig ungefär lika dåligt som de som fått fått leva i dåliga hem en längre tid och sedan omhändertagits.Man ska heller inte glömma begreppet maskrosbarn där barn trots stora problem under uppväxten ändå klarar sig bra. Tittar man på studier över de som hamnar i fängelse ser man att de haft en svår barndom i biologiska familjen där de behandlats illa, sett våld, varit rädda för mamma eller pappa och det är det som format dem trots att de hamnat i familjehem. Barn som omhändertas 4-5 år klarar sig bättre än de som flyttats senare.
  • Anonym (anonym)
    Livetsgång skrev 2017-07-19 11:15:14 följande:

Vårt fall är mer ologiskt.

Är det ens lagligt att läkare kan ge "misstanke" om diagnos där denne inte ens vet vem mamma är, träffat henne eller ens pratat?

Är det rätt att socialtjänsten håller sammanträden med läkare som är emot oss och samtidigt anser att min bror inte ska ha rätten att få livsåtgärder för sin hjärnskada som inte ens vi i familj får ta del av?

Är det rätt att storma en familj klockan 22:00 en Fredagsnatt utan underlag med tre beväpnade poliser och bära ut barn mellan 4 - 11 år gamla direkt ur sängarna när man sover 

Vart finns logiken att LVU upphörde på 3 av oss barn medans 1 barn fortfarande hålls under LVU 

Är det ens hälsosamt att rycka ett 10 timmar gammalt barn från mammas bröst där 3 socialtanter stormar BB medans en läkare står och hånflinar vid dörröppningen och som inte ens jobbar på avdelningen? 

Socialen ansåg att det bara fanns risk för 2 av 5 barn.

Vi 3 barn som fick återkomma hem har fått växa upp utan anmärkning någonstans men det skapade dock trauman för oss psykologiskt som sedan social vände mot oss istället. 

Här sitter vi 3 barn idag dock med tack vare mamma och pappa och har egna boenden, arbeten, utbildning och välmående

Medans mina 2 syskon som togs under LVU vård där en dog under samhällets vård och blev sjukare i sitt vårdhem och den yngsta diagnostiserades med grov ADHD i fosterhem, misskötte hela skolan, inte har utbildning, springer runt och super sig redlös och är otroligt omogen för sin ålder.

Inte heller gjordes uppföljningar enligt lag var 6:e månad och inte heller etablerade socialen sig till att ha stödjande och möten för att återförena oss då socialen ansåg att det kunde vara skadligt för hans ADHD och inte heller gick man enligt lagen om att placeras hos nära anhörig d.v.s släkten så med andra ord dömdes alla mina 13 mostrar och morbrödrar ut som ej lämpliga.

Samtidigt så finns inget till ställt på min familj och inte på mamma som pekades ut heller. Det enda som finns av de som aldrig träffat henne under processen som är anlitade av socialnämnden är att det bara skrivs att hon är misstänkt för att vara misstänkt... Hur är man misstänkt för att vara misstänkt är min fråga Förvånad

Det är inget konstigt med att föräldrar kan anses vara tillräckligt bra för vissa av sina barn men inte för vissa av barnen. Föräldrar kan vara tillräckligt bra för barn utan funktionshinder men inte för barn med funktionshinder, föräldrar kan anses hjälpligt klara av 2-3 barn men inte räcka till för 5 barn, vissa föräldrar klarar av bebisar men har inte förmåga att klara av barn när de blir större och det inte räcker med rutinmässiga saker som att ge mat och sköta hygien, somliga klarar av att vara föräldrar till äldre barn som själva kan säga till vad det behöver...
  • Anonym (anonym)
    Livetsgång skrev 2017-07-27 01:08:21 följande:
    C och D har heller aldrig träffat eller utrett mamma och heller aldrig ens hört hennes röst.

Papperna jag har hemma så ser jag vilka socialen plockade ut ur det medicinska och utelämnade det viktigaste som styrkte immunbristsjukdom m.m redan som bebis.

Hade turen att få ut över tusen pappersjournaler om min avlidna bror detta året plus obduktion.

Hade någon annan läst dom hade dom tappat hakan för i många anteckningar pumpade dom i han mediciner på prov utan familjens vetskap
    Du är medveten om att det vid kraftiga infektioner provar man i stort sett alla typer av antibiotika som finns, man börjar med de med smalt spektra för att senare övergå till bredspektra dessutom kompletterar man ofta med mediciner som ska skydda magslemhinnan och i många fall använder man även kortison för att dämpa inflammationer. En person med svår infektion får inte sällan även smärtstillande, kramplösande samt lugnande för att kroppen ska få vila.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Fel, fel, fel) skrev 2019-10-02 08:02:38 följande:
    Ja, det ska finnas en barnsekreterare. Men de ursprungliga handläggarna har fortsatt kontakt med föräldrarna. Dessutom är handläggarna läskunniga och allt dokumenteras, såvida det inte är något som är till föräldrarnas fördel och/eller fosterfamiljens nackdel så klart -sådant har en tendens att "försvinna".

Det gamla vanliga, värdelösa och i realiteten felaktiga "utredarna fattar inte beslutet om omhändertagande, de är heeeelt oskyldiga"-argumentet...
    Utredarna är de som genomför utredningar och ofta ljuger, överdriver och utelämnar vissa saker för att få mer tyngd åt sina argument. Det är de som plågar biologiska föräldrar i månader, tvingar iväg dem på "utredningshem" o.s.v. Det är de som knäcker biologiska föräldrar psykiskt. Det är de som rekommenderar omhändertaganden. 

För att dra till med en; måhända drastisk, liknelse:
    Ponera att jag är skitförbannad på en person, vi kan kalla honom Arvid. Jag vill lära Arvid en läxa, men är lite för klen och feg för att göra det själv så jag ber min biffige bror Bertil göra det. Jag ger Bertil en lista med instruktioner om hur han ska göra. Han fullföljer uppdraget, men klantar sig och åker fast. Polisen hittar min lista, och jag blir också haffad. Men jag klådde ju inte upp Arvid, jag sade bara åt Bertil att göra det. Således borde väl jag vara helt oskyldig?

Hur förklarar du att de som omhändertogs som spädbarn, och alltså inte varit i biologiska föräldrarnas vård alls eller kanske bara en kort tid, klarar sig sämre än barn som inte placerats?

Jag har hört nu vuxna säga att "Visst, det var inte bra hos mamma och pappa, men jag hade hellre bott med dem än i fosterhem." Många fosterhem är mycket värre än "biohemmen", men det bryr sig soc inte om.

Du kanske inte litar på vad en random människa på nätet säger, men kanske kan du lita på vad Kunskapsguiden säger?

"Barn och unga som växer upp i samhällsvård har sämre fysisk och psykisk hälsa än genomsnittet. Trots att placerade barn och unga har samma rätt till skola, utbildning, sjukvård och tandvård som övriga barn, får de inte tillgång till dessa instanser i samma utsträckning. Därför har dessa barn och unga sämre hälsa och sämre förutsättningar att komma ut i arbetslivet när de blir vuxna. Att genomföra skolgången upp till och med gymnasium är idag oftast en förutsättning för att komma in på arbetsmarknaden."

Källa: www.kunskapsguiden.se/barn-och-unga /Teman/yrkesintro-hvb-barn/Sidor/Skolgang-och-hals a.aspx

Eller vad sägs om vad en tidigare chef för Socialstyrelsen, Lars-Erik Holm, säger?

"De omhändertagna barnen mår sämre än andra i samma ålder i Sverige. Oftare än andra barn kan de till exempel skära sig själva eller skada sig på andra sätt. De äter också oftare än andra mediciner för att de känner sig så ledsna inuti, och tar sömnmedel för att komma till ro. De omhändertagna barnen dör också oftare i unga år, än andra i samma ålder. Det visar socialstyrelsens undersökning."

Källa: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx? programid=493&artikel=5465828

Det finns även ett flertal barnläkare och -psykologer, advokater, nämndemän samt till och med socionomer som jobbar med familjevård som säger samma sak: Placerade barn mår ofta sämre än andra barn och klarar sig ofta sämre som vuxna. Att lägga skulden på de biologiska föräldrarna, som i praktiken är de enda i sammanhanget (förutom barnen såklart) är oskyldiga är inte bara felaktigt och absurt, utan även ett hån mot dem.

Observera att jag nu talar om de fall där det rör sig om felaktiga omhändertaganden!

Var finns uppgifter om att barn som omhändertas direkt efter födseln mår sämre än andra barn? Att barn som omhändertas i tidig ålder redan blivit skadade i sin anknytningsförmåga och får problem är inte okänt eftersom alla vet att det är ytterst viktigt hur barnet har det under sina första månader i livet.Redan för länge sedan visade man att barn på barnhem som inte fick ordentlig närhet och samspel med personal tynade bort och dog trots att de fick tillräckligt med mat, hölls rena osv. Bebisar som inte får tillräcklig respons vid sina  kontaktförsök stänger ned och får senare i livet svårt att relatera till andra. I de flesta fall där mycket små barn omhändertas framkommer det ofta att dessa bebisar är passiva och uppgivna, inte skriker som andra bebisar när de är hungriga eller vill något annat utan bara väntar eftersom föräldrarna inte klarar av att samspela läsa av och svara på signaler
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Fel, fel, fel) skrev 2019-10-05 06:21:45 följande:
    Behöver du bevis på att barn som omhändertas som bebisar också mår sämre för att fatta att omhändertagna barn mår dåligt? Då får du nog leta själv.

Jaha ja, nu tar du upp barn på barnhem för att bevisa din poäng. Synd bara att du snarare bevisar min.
    Nyfödda som hamnade på barnhem förr tynade bort för att man inte förstod att bebisar  förutom ren basal omvårdnad som mat och hygien behövde närhet och samspel precis det som små barn som omhändertas i många fall inte fått. Läser man utredningar gällande bebisar så är det just brist på samspel, förmåga att avläsa signaler som gjort att barnen inte utvecklats som de ska självfallet är detta något som kan hänga kvar resten av livet. Omhändertagna barn lever dessutom under en press att inte veta hur länge de kommer att leva hos familjehemmet eftersom biologiska familjen år efter år startar nya processer för att få hem dem, där de biologiska familjerna har psykisk ohälsa eller missbruk är det dessutom så att umgänget kan komma att bli oerhört oregelbundet eftersom föräldrarna långa tider inte är i skick för umgänge
Svar på tråden LVU - Tvångsomhändertagande av barn