Anonym (Konsult) skrev 2017-07-18 21:20:37 följande:
Det är inte samma socialsekreterare som utför omhändertaganden (utredare) som de som följer upp. Nu för tiden ska barnet ha en egen socialsekreterare, kallad "barnsekreterare". Så utredaren kan inte gotta sig i sitt omhändertagande. För övrigt är det politikerna i den aktuella kommunen (socialnämnd) samt Förvaltningsrätten som beslutar om LVU. Utredaren har bara mandat att föreslå utifrån det som framkommit under utredningen.
Ja, det ska finnas en barnsekreterare. Men de ursprungliga handläggarna har fortsatt kontakt med föräldrarna. Dessutom är handläggarna läskunniga och allt dokumenteras, såvida det inte är något som är till föräldrarnas fördel och/eller fosterfamiljens nackdel så klart -sådant har en tendens att "försvinna".
Det gamla vanliga, värdelösa och i realiteten felaktiga "utredarna fattar inte beslutet om omhändertagande, de är heeeelt oskyldiga"-argumentet...
Utredarna är de som genomför utredningar och ofta ljuger, överdriver och utelämnar vissa saker för att få mer tyngd åt sina argument. Det är de som plågar biologiska föräldrar i månader, tvingar iväg dem på "utredningshem" o.s.v. Det är de som knäcker biologiska föräldrar psykiskt. Det är de som rekommenderar omhändertaganden.
För att dra till med en; måhända drastisk, liknelse:
Ponera att jag är skitförbannad på en person, vi kan kalla honom Arvid. Jag vill lära Arvid en läxa, men är lite för klen och feg för att göra det själv så jag ber min biffige bror Bertil göra det. Jag ger Bertil en lista med instruktioner om hur han ska göra. Han fullföljer uppdraget, men klantar sig och åker fast. Polisen hittar min lista, och jag blir också haffad. Men jag klådde ju inte upp Arvid, jag sade bara åt Bertil att göra det. Således borde väl jag vara helt oskyldig?
Anonym (anonym) skrev 2017-07-18 23:40:32 följande:
De klarar sig sämre för att de har fått en sämre start än andra barn och fått uppleva uppbrott ibland gång på gång eftersom många barn får flytta hem och omhändertas flera gånger om. I andra länder blir barn adopterade innan de fyllt 7 år om de varit placerade några år och där det inte finns några tecken på att föräldrarna kommer att klara av att vara föräldrar inom snar framtid.
Hur förklarar du att de som omhändertogs som spädbarn, och alltså inte varit i biologiska föräldrarnas vård alls eller kanske bara en kort tid, klarar sig sämre än barn som inte placerats?
Jag har hört nu vuxna säga att "Visst, det var inte bra hos mamma och pappa, men jag hade hellre bott med dem än i fosterhem." Många fosterhem är mycket värre än "biohemmen", men det bryr sig soc inte om.
Du kanske inte litar på vad en random människa på nätet säger, men kanske kan du lita på vad Kunskapsguiden säger?
"
Barn och unga som växer upp i samhällsvård har sämre fysisk och psykisk hälsa än genomsnittet. Trots att placerade barn och unga har samma rätt till skola, utbildning, sjukvård och tandvård som övriga barn, får de inte tillgång till dessa instanser i samma utsträckning. Därför har dessa barn och unga sämre hälsa och sämre förutsättningar att komma ut i arbetslivet när de blir vuxna. Att genomföra skolgången upp till och med gymnasium är idag oftast en förutsättning för att komma in på arbetsmarknaden."
Källa:
www.kunskapsguiden.se/barn-och-unga/Teman/yrkesintro-hvb-barn/Sidor/Skolgang-och-halsa.aspx
Eller vad sägs om vad en tidigare chef för Socialstyrelsen, Lars-Erik Holm, säger?
"De omhändertagna barnen mår sämre än andra i samma ålder i Sverige. Oftare än andra barn kan de till exempel skära sig själva eller skada sig på andra sätt. De äter också oftare än andra mediciner för att de känner sig så ledsna inuti, och tar sömnmedel för att komma till ro. De omhändertagna barnen dör också oftare i unga år, än andra i samma ålder. Det visar socialstyrelsens undersökning."
Källa: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5465828
Det finns även ett flertal barnläkare och -psykologer, advokater, nämndemän samt till och med socionomer som jobbar med familjevård som säger samma sak: Placerade barn mår ofta sämre än andra barn och klarar sig ofta sämre som vuxna. Att lägga skulden på de biologiska föräldrarna, som i praktiken är de enda i sammanhanget (förutom barnen såklart) är oskyldiga är inte bara felaktigt och absurt, utan även ett hån mot dem.
Observera att jag nu talar om de fall där det rör sig om felaktiga omhändertaganden!