Inlägg från: Anonym (smilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (smilla)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-01 21:11:22 följande:

Varför är det ok att tvinga barnet äta helvegetariskt mot sin vilja men inte kött?

Det är inte okej att tvinga ett barn till någonting. De ska fritt få välja bland det som erbjuds.
  • Anonym (smilla)
    Tyrfing skrev 2017-04-02 16:10:09 följande:

Vet hon varför hon inte får äta samma mat som övriga barn? 

Vet alla köttätande barn vad de äter och varför? Och vet de varför de inte får äta vegetarisk mat?
  • Anonym (smilla)
    Tyrfing skrev 2017-04-02 19:11:16 följande:

Brukar köttätare vara förbjudna att äta vegetarisk kost? :-O I sammanhanget är detta dock en relevant fråga som jag vill att TS svarar på.

Men svara på de första frågorna så svarar jag på det andra sedan?

Förstår köttätande barn vad de äter och varför?
  • Anonym (smilla)
    Froken Lokens skrev 2017-04-02 19:28:01 följande:

Mina barn vet vad de äter och att det är bra för dem med varierad kost, och så är det gott också. Vi åt just kycklingsoppa.

Jag tror ju att de flesta barn rent naturligt skulle vara vegetarianer om de skulle få välja fritt utan påverkan utifrån. De flesta barn har en genuint god sida och vill inte vill skada andra levande varelser. Tror att den sidan korrumperas av omvärlden.

Check this out

• Anonym (smilla)
    Anonym (nope) skrev 2017-04-03 10:51:02 följande:

Lol, skulle det där vara något slags argument för dina åsikter?

1 Vad vet ett barn om näring, om vad deras kroppar behöver för att utvecklas?

2 Hur vet du att den ungens föräldrar inte är veganer och som prackat på barnet  sina åsikter?

Oavsett hur svårt det är för dig att acceptera det så vill alla vill inte leva som du smila, majoriteten av människorna VILL äta kött och tycker det är jävligt gott. Att du ser det som att de bara inte "sett ljuset" än visar bara hur extremistisk du är. Alla måste tycka som jag, om de inte gör det betyder det att de bara inte fattat det jag gjort än, klassisk extremistisk mentalitet. Det där med fri vilja och olika smaker verkar inte vara din grej.

Alla behöver inte leva som jag. Och om jag ska vara helt uppriktig skiter jag i hur andra lever sina liv.

Det du pratar om är vad DU vill. Säker på att du inte överför dina åsikter på dina barn??
  • Anonym (smilla)
    klyban skrev 2017-04-03 12:10:21 följande:

Samma här, nått som man berätta direkt från början.

Och det blir så¨himla odramatiskt, om man är öppen.

Vi ser ju en del muppar här, som drives av en agenda, då blir det sällan rätt.

Ja barn brukar ju tycka att majoritetskulturen har rätt. Barn på medeltiden tyckte med allra största sannolikhet att det var rätt att bränna häxor på bål också.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (nope) skrev 2017-04-03 11:25:53 följande:

Tydligen gör du inte det eftersom du verkar anse att alla som inte tycker som du bara inte fattat hur det verkligen är egentligen och skulle tycka som du om de bara fattade...

Fast nu är det ju inte jag utan du som använder ett barns åsikter som argument.

Kolla tillbaka på dina egna inlägg.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (självhushåll) skrev 2017-04-03 15:52:14 följande:

Det är ett jättestort problem att vuxna inte har någon som helst insikt i varken djurhållning eller slakt, inte ens vet vilket djur mjölk kommer ifrån eller vilka produkter i övrigt som djurhållning är beroende av för deras dagliga leverne. Det är ett stort problem att vuxna inte förstår konsekvenserna av stoppad djurhållning för jordens ekosystem eller hur odlingar går till och påverkar. Det är en skam att vuxna inte vill ta till sig nyanser och verkligheter som går emot deras förutfattade meningar,

Barn är ursäktade. De är barn. Men vuxna borde verkligen kunna lära sig bättre.

En gång glömde min lillasyster, som bor hos oss, att stänga för hönsen, så räven hade kalas i veckor efteråt. Hon var 12 år och helt försörd. En annan gång kom tre djurrättsaktivister på natten och öppnade för och jagade ut alla våra djur. Det slutade med att alla höns togs av räven, tre får revs och en mjölkget bröt ett ben. Ett par odlingsland förstördes och en bikupa välte. Aktivisterna var skitstolta.

Lillasyrran blev tröstad och förlåten, det var ett misstag och hon var ganska liten. Aktivisterna fick en fin prick i brottsregristret.

Ett argument emot köttätning är ju att folk faktiskt saknar kunskap om vad de äter. Man kan ju inte ta moralisk ställning till om man vill dricka mjölk om man inte ens förstår att mjölken kommer från en ko.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (självhushåll) skrev 2017-04-03 15:31:23 följande:

Våra barn är till och med med i slakten ibland. Vi har en liten gård med lite odlingar och djur för självhushåll, tänk Emil i Lönneberga eller Bullerbyn. Ett gäng kor, en hög höns, några getter och får och ett par grisar. Sedan har vi ett par hästar, några katter och hundar också, men de äter vi inte. 

Våra barn har stor respekt och kärlek till allt levande. De skulle aldrig medvetet skada och göra illa ett djur. De vet att när ett djur slaktas så för det fort och plågas inte.

När ett djur går till slakt så säger de hejdå och kramar om djuret. Våran stora pojke brukar berätta för djuret om allt intressant som djuret varit med om, och berättar även vad djuret ska bli efter slakten. God blodpudding och gryta och kotletter och skinfällar och vad vi nu gör med det, beroende på djur. Våran lilla dotter som är fyra nu i sommar brukar säga tack för maten till ett djur som ska slaktas.

Makabert.
  • Anonym (smilla)
    Froken Lokens skrev 2017-04-03 17:16:00 följande:

Du kan inte vilja att vi tar dig på allvar när du liknar köttätande med med att bränna häxor på bål?

Det var bara ett exempel för att illustrera att barn påverkas av sin omgivning.

Förstår inte varför man skulle uppmuntra barn till våld eller dödande över huvudtaget.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (självhushåll) skrev 2017-04-03 21:23:27 följande:

Det tycker du, men det tycker inte mina barn. De tycker att det är helt naturligt, lika naturligt som att gå och dra upp en rädisa i landet eller ta en jordgubbe från ampeln på altanen.

Även rädisor och jordgubbar lever och kommunicerar, vet du.

Och mina barn tycker att det är naturligt att äta plantor och skulle aldrig i livet döda eller äta kött.

Tänk vad olika alla barn är. Undrar vems barn som är mest hjärntvättade? Kanske ska lämna det därhän och låta alla leva som de vill istället för att försöka vara mest rätt och omvända.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (självhushåll) skrev 2017-04-03 22:28:39 följande:

Men döda plantor går bra?

Ja mina barn är inte som dina.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (hurraförvetenskap) skrev 2017-04-05 22:36:37 följande:

HAHA, har du ens läst artikeln du länkade till? XD Eller tog du bara första bästa träff på en google-sökning av  "människan vegetarian"? Din artikel bekräftar ju bara det jag skrev XD Människan är född allätare, men självvalda vegetarianer har historiskt sett dokumenterats sen ca 3200 f.Kr, och har oftast haft med religiösa övertygelser att göra.Så ja, sett på hur länge människorasen existerat så är vegetarism ett "nytt" påfund.Inget medfött, utan självvalt pga diverse övertygelser.  Dessutom är den en historisk artikel, inte vetenskaplig, skriven av en doktorand i historia.  

På den tiden människan började äta kött var hon en apa utan förmåga till abstrakt tänkande och moraliska resonemang. Vilken tur att vi kommit längre än så och inte längre gör precis som våra instinkter säger oss. Vem vill ha ett samhälle där det anses naturligt att slå ihjäl sin granne för att denne är irriterande? Eller våldta kvinnor för att lusten faller på?

Jag uppfostrar mina barn till tänkande varelser som klarar av att föra filosofiska resonemang och bygga sin moral på någonting högre än sina primära instinkter.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?