Får skolan ge kött till mitt barn?
Nej? Men det är ju skolan som bestämmer om enskild personal får ta såna beslut?
Nej? Men det är ju skolan som bestämmer om enskild personal får ta såna beslut?
Vad skönt att det är uträtt!
För att undvika det i framtiden, inte bara vad gäller skolmaten utan överhuvudtaget, föreslår jag att du lär ditt barn att alltid fråga om det finns kött eller fisk i maten. så kan hen göra ett informerat val
Jag har sett att du tagit åt dig av något av mina inlägg som inte var riktat till dig, så jag vill passa på att säga att jag inte alls tror att du är någon slags "rabiat släpp-minkarna-fria-galning" däremot framhärdar jag i att jag tycker att en sjuåring borde kunna få välja att smaka på kött och fisk om hen vill.
Ser du alltid allt utifrån ett jag och mina behov perspektiv? Du är väl medveten om att det går fler barn i skolan än ditt? Vad tror du händer om alla barnens föräldrar börjar kräva specialmat för just deras barn?
Så du menar på fullt allvar att skolan ska anpassa sig helt och hållet efter just dina önskemål och skippa kött helt så du blir nöjd. Att majoriteten av barnen faktiskt äter kött skiter du fullkomligen i bara du får som du vill.
Ditt problem är inte kött, ditt problem är en ofattbar egoism.
Du har ingen aning om vad du pratar om. På vilket sätt skonar man miljön genom att byta ut lokalproducerat kött mot grödor som ska fraktas från andra sidan jordklotet och avverkar regnskog för att odla? Men visst det går ju alldeles utmärkt att sitta här borta och snacka om att skona miljön.
By the way, växande barn behöver vissa ämnen i kött för deras utveckling, eller har du missat att både våra magar och tänder är anpassade för att kunna äta kött?
Dvs vi är evolutionärt anpassade för att äta kött.
Dina åsikter har ingenting med verkligheten att göra de är helt och hållet känslobaserade Och det tycker du hela skolan ska anpassa sig efter. Några människor känslor som saknar vetenskaplig relevans.
För att majoriteten av barnen äter kött, det du föreslår är att man anpassar maten efter minoriteten och kör över majoriteten. Det är odemokratiskt och jäkligt egotrippat ja.
Dessutom har du inte svarat på frågorna du fått angående hur du tänkt dig man ska se till att barnen får i sig de ämnen som finns i kött som är viktiga för deras utveckling?
På min dotters skola krävs ett läkarintyg för att få igenom kostönskemål.
Exempelvis utredd glutenintolerans.
Det som diskuteras är inte vilka som HAR rätt till specialmat utan vilka som BORDE ha rätt till specialmat. Vad är det som säger att veganism eller religion är ett bättre argument till specialkost än "jag tycker inte om köttbullar"?
Vad är det som säger att kalle som inte gillar kött har rätt till veganmat men erik som inte gillar potatis inte har rätt till pommes?
Vad är det som säger att Min gud säger att jag inte får äta fläsk är ett bättre argument än min gud säger att jag måste äta pizza?
Du kläcker bara ur dig floskler...
HUR är det miljösparande att avverka regnskog för att odla veganmat?
HUR är det miljösparande att sen forsla dessa grödor runt omkring världen?
HUR tillgodoser veganmaten de ämnen som kött har och som är viktiga för utvecklingen hos barn?
På vilket sätt är veganmaten detsamma som hållbar utveckling?
kalle vill ha pizza, olle vill ha pasta, nisse vill ha kött, lisa vill ha sallad, linnea vill ha ärtsoppa... gångra detta med antalet elever i skolan... hur har du tänkt att det ska finansieras?
Barnen har redan rätt att välja bort potatisen, det är ingen som tvingar dem att äta maten de inte gillar, det som diskuteras är inte om barn har eller inte har rätt att äta eller neka matens som erbjuds, det som diskuteras är om skolan är skyldig att erbjuda dem ett alternativ till maten de inte gillar. Personligen tycker jag INTE skolan är skyldig att göra det om det inte handlar om allergier.
Ts, helt ärligt, förstår jag inte kalabaliken. Skolan serverar jo redan vegetariska alternativ. Tydligen tyckte ditt barn inte om det och hellre vill ha köttfärssås. Vad tycker du ska personalen göra åt saken då? Vägra honom att äta sig mätt?