Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 16:28:53 följande:
    Nu är ju vegetarism eller veganism ingen marginell företeelse i vårt samhälle. Och dessutom kan de motivera sina livsval väldigt väl. Faktiskt bättre än köttätare.
    Ja, jag kan hålla med dig om att vegetarianer/veganer kan motivera sina livsval väl, med betoning på sina livsval. När det kommer till andra människors levnadsvanor så hävdar jag dock att allsidig kost som omfattar även kött och fisk är mer välmotiverat än vegetariskt/veganskt, eftersom den är baserad på fakta om näringsinnehåll och näringsbehov samt vad många tycker är gott att äta.
    Det här är dock inga problem så länge vegetariska alternativ erbjuds, gör det dock inte till ett tvång skolan åläggs att följa.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 17:42:08 följande:
    Eftersom vi är ett rättssäkert land så krävs det ett domstolsbeslut för att göra inskränkningar i vårdnadshavares beslutsrätt. Den här läraren agerade utan domstolsbeslut och gjorde därmed fel.
    Ser du inte hur överflödig den kommentaren är?

• Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 18:07:03 följande:
    I ett pluralistiskt samhälle finns det knappast någonting som är allmängiltigt och absolut farligt. En allmän obligatorisk skola måste ta hänsyn till föräldrarnas åsikter.

Vissa föräldrar tycker att nakenhet är farligt. Andra att socker, UV-strålning, haramkött, kött öht, buller, trafik etc är farligt. Skolan har en massa föräldrakrav att ta hänsyn till och bör också göra det i största möjligaste mån. Man kan inte kräva att föräldrar ska lämna över vården av sina barn regelbundet till en skola som de upplever är farlig.
    Självklart finns det saker i världen som allmängiltigt är farligt/skadligt eller omfattar stora risker. Den kommentaren har du inte tänkt särskilt väl på innan du yttrade dig.
    Skolan ska inte ge stöd för föräldrars inbillning och om de skulle de så får de ett rent helvete....helt omöjlig uppgift, för att inte tala om hur kostsam den blir. Jag är definitivt inte beredd att betala någon extra skatt för inbillade behov.

• Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 18:11:40 följande:
    Den är inte ett dugg överflödig eftersom du inte verkar inse att en random person (exempelvis en lärare) inte har mandat att fatta vårdnadshavarbeslut åt andras barn.
    Jo, den är överflödig eftersom jag redan kommenterat det.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 18:09:35 följande:
    Det är sällan vegetarianer försöker tvinga sin livsstil på andra. Däremot vill du tvinga din livsstil på andra genom att tvinga andra att äta kött.
    Jag har aldrig någonsin påstått att någon ska tvingas äta kött, tvärt om, alla ska få göra de valen själva och erbjudas möjligheten att också få göra det.

Det är snarare du som med ditt stöd för ideologiskt baserat tvång förespråkar att barn ska begränsas i sina möjligheter till bredd av kunskaper och erfarenheter de sedan ska basera sina livsval på.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 18:41:18 följande:
    Jag hävdar att barn ska få slippa göra och ideologisk val och skyddas från sådana innan de är tillräckligt mogna.

Barn som lever efter sina föräldrars ideoligi har INTE gjort ett val. Det gör man först när man aktivt tvingas ta ställning.

En lärare som frågar om ett vegetariskt barn vill testa äta kött tvingar ju barnet göra ett etiskt ställningstagande där och då som det inte nödvändigtvis är moget för.
    Tvång för andra att leva efter din ideologi är inte att skydda dem från ideologiska val de inte är mogna att göra.

Att äta kött eller överhuvudtaget saker barn väljer att göra är sällan ideologiskt baserade, så du kan inte använda det som argument för att inte erbjuda barnen möjligheten att bredda sina erfarenheter.

En fråga kring en valmöjlighet är såklart inte likställt med tvång, det är bara dumheter att ens yppa något sådant.

Din inställning tyder på rädsla att folk ska göra andra val än du och det är vad du vill förhindra med de begränsningar du förespråkar.

• Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 18:55:52 följande:
    Oavsett om samvetsbrott är psykiskt skadliga eller inte så har vi religionsfrihet i vårt land. Och vi har diskrimineringslagar.
    Exakt och religionsfriheten gäller faktiskt alla, även om föräldrar i Sverige i viss mån tillåts inskränka den för sina barn. Svårt att göra något åt kanske, men jag vill i alla fall inte göda sådan kultur med stöd och resurser från stat, landsting eller kommun.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 20:32:00 följande:
    De flesta föräldrar vill föra över sina egna värderingar till sina egna barn eftersom de tror att de är de bästa och som ger barnet mest lycka här i livet. Förstår du väl att inga föräldrar någonsin kommer att uppfostra sina barn efter andras ideal. Det vore helt befängt också.
    Nu är det ju inte så att det bara finns mina och dina ideal att välja på utan ett stort omfång varav vissa kan anses mer allmängiltiga än andra. Vissa lyckas se saker lite mer objektivt än andra...
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 20:33:48 följande:
    Och vissa verkar tro att barn är statliga ägodelar som skolan ska hjärntvätta och forma. Skaffa er lite självständighet så ni klarar av att ta hand om era egna barn utan statlig inblandning.

Skolan är en utbildningsinstitution och inget annat.
    Man fostrar inte självständiga människor efter dina idéer, så det kvittar väl vem som lägger sig i, styr och "hjärntvättar".
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 20:47:02 följande:
    Människan är född fri och äger bland annat rätten att själv välja sin egen kost.
    Du har hela tiden argumenterat mot detta och säger att föräldrar bestämmer allt.
     Så antingen låter man dessa medborgare äta egen medhavd mat eller så tillhandahåller skolan dem mat som går i linje med deras allergier, religion, livsfilosofi och även önskemål.
    Nu talar du emot dig själv igen, barn var ju inte mogna att göra etiska/ideologiska val. Du talar alltså egentligen om föräldrarnas val.
     Att de som önskar äter egen medhavd mat är ett alternativ. Dock inte helt perfekt eftersom de redan betalat för sin skolmat en gång med sin skattesedel. Att skolan tillhandahåller alla passande mat är ett annat alternativ som enligt mig är bättre. Det är dock en smaksak vad man föredrar.
    Vi betalar för skolmat via skattesedeln ja, men inte vilken skolmat som helst, helt efter individuella val, det kostar mycket mer.

• Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 23:09:34 följande:
    Barn kan göra etiska ställningstaganden. Men hur underbyggda dessa är beror på barnets mognad. Men de ska inte tvingas göra etiska ställningstaganden som de inte är mogna för. När de är mogna nog är upp till vårdnadshavarna att avgöra. Och tills dess är det bästa att de lever efter föräldrarnas etiska ställningstaganden eftersom de inte kan leva i ett vakum.
    Självklart kan de leva i ett "vakum". Jag har klarat mig i 43 år utan en massa av etiska ställningstaganden. Din beskrivna uppfattning att man alltid måste ta ställning för eller mot allt, även innan man ens förstått vad det innebär låter inte särskilt genomtänkt.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 23:14:47 följande:
    Svarar bara på det sista. Vad som är nyttigt, skadligt är i mångt och mycket en bedömnings- och prioriteringsfråga.
    Nej, det är huvudsakligen en vetenskapligt baserat fråga, utom för religiösa, som betraktar sin religions budskap som vetenskap. Religion är dock inte av nödvändighet att ta ställning till, så där finns inga behov för barnet som motiv.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 07:50:41 följande:
    Nej skolan kan inte bestämma sånt.
    Skolan är ju arbetsgivaren, så den är såklart den som närmast bestämmer hur dess personal ska agera, inom de ramar som satts längre upp.
  • Tom Araya
    Anonym (Galen värld) skrev 2017-04-01 12:21:31 följande:
    Halalslakt strider mot svenska lagar så det är väldigt enkelt. Här får vi alltså inte utföra halalslakt för det anses som djurplågeri. Om skolan skulle servera det så blir det ju lite som att servera lite kokain till dessert....olagligt av staten men då okej enligt skolan. Du måste tänka hela vägen och inte sluta tänka mitt i dina funderingar.
    Nja, här i Sverige utförs en variant av halalslakt som är godkänd enligt svensk lagstiftning med bedövning och den skiljer sig inte mycket från vanlig svensk slakt.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?