Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 17:12:19 följande:
Alternativen skulle vara 1) föräldrar slutar av förståeliga skäl skicka iväg sina barn till en skola som inte skyddar deras barn 2) många barn skulle av förklarliga skäl sluta äta i skolan 3) föräldrar skulle börja skicka med matlådor 4) det skulle uppstå privatskolor baserade på speciella kostföreskrifter med en ökad segretation som följd.
1. Skolan ska skydda barnen från det som allmängiltigt och kunskapsbaserat är skadligt, inte det som enskilda föräldrar
tror är skadligt. Tänk motsatsen: Helena tror på tomtar på loftet, att kunskap är skadligt, att kvinnor ska vara i hemmet, att afrikaner nog inte är riktigt lika bra människor som vi européer, att barn bara ska äta det de tycker är gott, även om det är friterade kycklingbitar med pommes eller våfflor med sylt varje dag... Hur tycker du det ska bemötas av skolan och samhället? Med stöd för föräldrarnas inställning eller ska man öppna upp för vidare kunskap och erfarenheter?
2. Jag anser att problemet är skapat av föräldrar av idag, det var inte ett problem förr och behöver heller inte vara det idag.
3. Okej för mig, jag ser inte problemet med det och det hindrar inte barn att äta av den mat som serveras i skolan om barnet vill det.
4. Detta existerar redan tyvärr (om du inte visste det) och är något jag tycker ska avskaffas.