Anonym (Nej) skrev 2017-03-29 22:21:47 följande:
Hänger med på ditt resonemang. Absolut. Förbud är laddat och i Sverige är förbud inte vidare vanligt vilket är bra såklart.
Min syster har barn som äter vegetariskt. Föräldrarna förklarar för sina barn varför de själva har valt detta och varför de tycker att det är ett bra val för barnen. Barnen kommer ju, när de är tonåringar, skita fullständigt i vad föräldrar tycker och äta det som de vill ha. Ingen religion alltså.
Och även om många blir förbannade av mina liknelser så är vi i Sverige på ett sätt hjärntvättade. När det var några % häst i maten var det ju ramaskri. Hästarna var säkert gamla och hade nog levt ett bättre liv än slaktkor. Var var problemet, egentligen?
Och sry för off topic.
Ingen fara att det är off topic och tack för svar. Jag gillar att diskutera och kan låta lite giftig och hård i det jag skriver. Men många gånger skriver jag saker i ren nyfikenhet och jag har starka åsikter om jag tycker att något är fel. Men jag är väldigt noga med att inte gå till personangrepp. Bara för att jag och en person inte kommer överens om en sak så betyder det inte att det är så i alla andra saker.
Tycker att det är bra om man pratar med barnen och ger dem alternativ. Samt att berätta att man inte blir arg om det skulle bli ett misstag som det blev i det här fallet. Jag är ingen expert och pratar inte om TS barn, men jag tror att barn som har ett förbud kan må mycket sämre om de råkar få i sig kött då det är så laddat som du skriver. Skulle tro att barnet skulle bli rädd över hur föräldrarna/ föräldern skulle reagera. Om vi jämför med ett barn som vet att de äter vegetariskt hemma men får välja om den vill äta kött i skolan eller liknande kanske inte mår lika dåligt om det blir ett misstag. Eller att ett barn äter vegetarisk hemma och i skolan med vet att det är okay att smaka annan mat om man är hos en kompis så blir det nog lättare att prata om att man har testat kött.
Skrev i ett annat inlägg längre bak/ fram? att barn resonerar och tänker på ett annat sätt än vad vuxna gör. När det gäller allergier så är det en helt annan sak, då är det inte så bra om barnet testar en kost hos en kompis som den inte har ätit innan.
Skulle tro att hästköttet skulle vara bättre kött då de inte får samma foder som kor och samma vacciner som grisar. Min bror var en vecka i Kroatien hos en familj och där åt de hare och han tyckte att det smakade gott. De har en annan matkultur där, det har de även i Asien. Där äter de spindlar, sjöhästar och skorpioner! Det tycker vi svenskar är konstigt och illa. Medan de i Asien inte kan förstå varför vi tex äter kräftor. Man får se hur det ser ut runt om i världen, i ett land äter de marsvin medan svensken har dem som husdjur. När min bror åker till USA längre fram så kommer han nog att välja mer vegetariskt då de har mer fett och socker i maten än vad vi har här. Man har hört historier om magar som inte klarat av fettet.
Förlåt för långt off topic.