• Anonym (nn)

språk

Lena skrev 2017-03-29 13:03:39 följande:

Prata svenska med ditt barn. Hitta någon med engelska som modersmål att prata med ditt barn.

Instämmer! I princip alla svenskar under 50 tycker att deras engelska är bra. Vilket den förvisso är jämfört med många andra nationaliteters men oftast inte så bra som de tror.

Jag är till största delen uppvuxen i England och de gånger jag stöter på någon här med engelska som modersmål räcker det att vi växlar några få ord för att vederbörande ska konstatera att jag inte är svensk. Vilket illustrerar ganska väl att accent och intonation är betydligt mycket lättare att uppdaga än man tror.

Låt för all del barnet lyssna på filmer etc på engelska men hoppa över att själv prata engelska med det.
  • Anonym (nn)

Väldigt bra påpekande av AndreaBd vad gäller kultur, känsloyttringar etc. Tänkte inte på den aspekten men den är nog så viktig!

Min (svenske) far var ingen känslomänniska och alla tonårsförälskelser, intensiva vänskaper etc ägde rum i England där jag växte upp. Trots att jag bor i Sverige nu och pratar mer svenska än engelska så slår tankarna alltid över till engelska när jag är arg / ledsen / lycklig etc. Ett språk är så mycket mer än bara ordförråd, grammatik och uttal.

Svar på tråden språk