• guner

språk

Hej!

Jag planerar att skaffa barn nu i sommar.
    Jag har många drömmar och planer.
    En av mina stora drömmar är att flytta till USA i framtiden.
    Jag skulle jättegärna vilja lära mitt barn amerikansk engelska
    redan ifrån början, samtidigt som jag lär det svenska.
    Men vet inte riktigt hur det ska gå till på bästa sätt?
    Jag kommer vara ensamstående. Min engelska är bra och uttalet är också bra
    men långt ifrån flytande och felfritt.
    Tror ni att det blir svårt att lära barnet två språk samtidigt som ensam person?
    Eller svårt kanske det blir men jag menar tror ni det är omöjligt?
    Jag hade tänkt typ att läsa engelska barnböcker, att barnet får kolla på tecknade filmer som är på engelska utan text osv. Jag vet att det inte räcker men gav bara ett exempel. Fast då blir det ju inte så mycket svenska?
    Jag skulle också vilja i framtiden ha en dagmamma som kan flytande engelska och lär barnet, kanske. Eller på ett internationellt dagis/förskola.
    Men det blir lite svårt att dela upp så det blir lika mycket svenska som engelska.
    Har ni några råd eller idéer?

• Svar på tråden språk
  • guner
    Paap skrev 2017-03-29 22:18:44 följande:

Flerspråkighet har bara fördelar för barn. Prata båda språken med barnet och exponera det för både svenska/engelska böcker och filmer/barnprogram :) / Blivande förskollärare med intresse för just flerspråkighet :)

Ja precis som jag tänker! Plus att dom lär sig jättebra när dom är små, det blir svårare sedan.
  • guner
    Tow2Mater skrev 2017-03-30 04:10:15 följande:

Tycker du har helt fel prioriteringar. Du borde vänta några år minst med att "skaffa" barn. Men jag antar du med "Jag planerar att skaffa barn nu i sommar" menar att du nu är gravid och kommer att föda barnet i sommar.

Jag antar du med "Jag kommer vara ensamstående" menar att barnets pappa inte kommer ha delad vårdnad, vilket betyder du kan flytta som du vill (till USA eller annat land) utan pappans medgivande, och det låter ju som dina "bo i USA" drömmar då betyder mer för dig än att barnet ska ha en god kontakt med sin far, om han nu inte råkar vara bosatt i USA.

Amerikansk engelska, skolengelska, brittisk engelska, australiensisk engelska, ... varför tycker du det spelar så stor roll? Vad du nu menar med "amerikansk engelska"; det kan i princip skilja lika mycket från en stat till en annan i USA som mellan andra engelska varianter, vilken är din stora dröm; den du hör i Hollywoodfilmer?

Men asså vem tror du att du är att bestämma när jag ska skaffa barn? Känner du mig? Jag är mer än redo för att skaffa barn och har planerat det i flera år. Jag tänker göra en heminsemination med en öppen donator. Jag ska ha vårdnaden och barnet kommer ha rätt att träffa sin pappa när det blir lite äldre. Det har jag och pappan redan pratat om och är överens. Jag sa att jag vill flytta till USA i framtiden, inte dagen efter jag fött barnet. Och det är väl inte ens säkert att det går? Men man får väl ha drömmar och försöka åtminstone? Så tråkigt med negativa människor som dig. Om jag hade tänkt som dig hade jag aldrig kommit någon vart med nånting. Jag gillar amerikansk engelska, stör det dig?  Det är stor skillnad mellan amerikansk, brittisk, australiensisk engelska. Och det vet jag väl att engelskan i USA skiljer sig ifrån stat till stat tror du jag är född igår ?? Nä jag är inte så naiv att jag tror jag kommer leva i någon slags hollywoodfilm. Du är så bitter att det är skrattretande. Hejdå :)
Svar på tråden språk