Anonym (Psyche) skrev 2017-03-30 10:28:06 följande:
Det där låter direkt alarmerande.
Om en man tror att det är okej att kalla någon han påstår sig älska, mamman till hans barn, den han själv har valt ut att föröka sina gener med, för lat, ful hora, då måste det vara något allvarligt fel på människan.
Min omedelbara replik hade varit: Och vad säger det om dig då, som inte kan hitta en bättre människa att bilda familj med än att du måste kalla henne fula saker varje dag? Låter det friskt och vettigt tycker du?
TS: En narcissist ser dig som en förlängning av sig själv, att du är till för att få honom att må bra och se bra ut socialt. När du inte är och gör saker perfekt/som han har tänkt sig så får han ångest. Hans bild av sig själv som ofelbar raseras och då tar han ut det på dig. Detta är direkt ur textboken så jag föreslår att du söker till psykolog via vårdcentralen för att se hur du ska gå vidare.
Hans beteende måste avgränsas och stoppas direkt om ni ska kunna ha en relation, annars kan detta förvärras och bli mycket skadligt för dig och barnet.
Jag tror inte att människor med narcissistiska drag kan botas riktigt, men det är en glidande skala och en del kan nog lära sig att lägga band på sig själva för att bevara sina relationer.
Om detta hade hänt mig hade jag också talat med mannens föräldrar- har han betett sig så här förr, med andra kvinnor? Vad säger hans vänner, om du kan få något ur dem? Visst finns det folk som är bra på att spela teater, men de flesta är inte 100%. Och om han lyckats hålla fasaden mot alla andra och vara en perfekt medmänniska och gentleman så borde det bara stärka dig i ett beslut att lämna, för då är det ju bara dig som han väljer att utsätta för det här beteendet.
En narcissist med mindre impulskontroll kommer (i alla fall under stress) att begå övertramp mot alla, från grannen till chefen till frun till sin övriga familj.
När han slog sönder dörren och proppade i sig massa tabletter ringde jag hans mamma och berättade då även vad han hade gjort med min hamster, hans mamma är världens största djurvän så hon blev helt skakig och frågade vad hon hade gjort för fel under hans uppfostran. Hon sa även att han aldrig gjort ngt mot deras katt som än idag finns i livet MEN att hon inte alls litar på honom och att min sambo aldrig skulle få vara kattvakt eller liknande. Hon har även berättat att min sambo är respektlös mot henne och elak men samtidigt som hon säger detta så försvarar hon honom med att han haft det tufft utan sin pappa närvarande osv osv så att hon förstår ändå typ.
Han har inte haft ett enda förhållande innan mig, han har hela tiden varit typen som tagit med någon tjej hem efter krogen och sedan bara glömt t henne, som mest har han haft korta kk relationer så jag har inget ex till honom att höra med direkt.