• Svensksommar83

Hur ofta dricker du alkohol?

Hur ofta super du till/dricker alkohol. Oavsett mängd så Beskriv gärna om det handlar om utgång på krogen eller bara ett glas vin hemma. Anledningen till frågeställningen är att jag får höra att jag är tråkig som aldrig dricker. Jag är nämligen mamma o vill inte dricka med barnen i närheten, men tycker samtidigt inte om att vara ifrån dom mer än nödvändigt vilket resulterar i att jag sällan/aldrig dricker alkohol medan grannen dricker vin o öl varje helg (fredag-söndag) hemma, med barnen närvarande, det är liksom naturligt för dom... Obs. Du som svarar behöver ej vara förälder etc. bara för att jag är det, alla är välkomna att delta. Gärna med tillägg/förklaring typ "Jag lever ensam så jag festar varje helg..." eller jag dricker bara vin till maten men jag dricker varje dag... typ

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta dricker du alkohol?
  • Anonym (sällan oxå)

En gång i halvåret tog jag. Men är nog kanske en gång var tredje månad ca. Varierar. Men inte mycket är det! Har barn.

• flygrl

Dricker alkohol väldigt sällan faktiskt. Föredrar andra drycker. Påskmust t.ex.

• Anonym (Mårran)

Innan jag fick barn drack jag säkert en gång i veckan. Och ibland kunde det bli en del.

Efter att jag fick barn har jag nästan slutat helt, delvis för att man självklar måste ändra livsstil och heller inte vill vara full inför barn, men delvis också pga att efter förlossningen har jag jättelätt för att kissa ner mig även om jag dricker mindre mängder alkohol. Dricker jag inte alls händer det i princip aldrig. Ganska lätt att sluta helt då istället.

• Anonym (Gnu)

Svarade en gång om året men landar nog på aldrig. Dock vet jag inte ön eftersom det snart är ett år sen sista fyllan och den var en av flera tiden. Den tog väl andan ur mig och gav mig äntligen kraft till förändring. Mitt barn är 2 1/2. Så det var på tiden.

Tror inte jag kommer dricka igen men gör jag det så är det en barnfri helg, ungen är äldre och väl trygg hos sina morföräldrar medans jag och min man har tagit in på något lyxigt hotel.

Men å andra sidan, varför förstöra helg med rus.

Usch. Nu kan jag inte ens med tanken på En öl, berusningen hade stört mig!

Och när man väl lagt ner att dricka så finner man tingen mening med det trots att det är gott.

En alkoholfri öl då och då kan dock vara najs.

• nevermind

Nästan varje dag. Beror på om jag jobbar dagen efter. Är ledig på vardagar ibland nämligen. Dricker mig inte råpackad förutom typ en kväll i månaden.

• Anonym (Cia)

En till två gånger i veckan. Allt från en öl/ ett glas vin till maten till ett typ vinpaket.

• Dr Nail
    ostpaj skrev 2017-03-29 12:29:42 följande:

Kroppen behöver vitaminer, näring, fibrer, energi osv, i form av mat. Vad har alkohol som kroppen behöver varje dag, tycker du?

Vad har allt som inte är nödvändigt för att kunna överleva som kroppen behöver varje dag?

Vatten, bröd och lite sömn, resten kan man skrota. Good times!
  • Anonym (Sågottsomnykter)

Jag dricker i princip aldrig. Mest för att jag faktiskt inte tycker det är särskilt gott. Så de gånger i mitt liv som jag druckit har det varit mest för andras skull. Eller för att det "tillhör" det man ska göra. Gå på krogen tex. Men nu är jag ingen partypingla så de tillfällena är få. :)

Jag tycker att du TS gör ett klokt val att inte dricka inför dina barn. Jag har vuxit upp med föräldrar som var som dina grannar ungefär. Varje helg, fredag och lördag söp de, och jag mådde hemskt dåligt. Allt som tillkommer med spriten var vidrigt. Hur de förändrades i sitt sätt att vara och alla bråk kvällarna slutade med.

Visst kan man ta tex ett glas vin, eller en öl, eller kanske en liten whiskey, trots att barnen är hemma. Men aldrig att det är ok att dricka så att man blir påverkad enligt mig. För barnens skull.

• jjeessiicahh

Innan jag fick barn så drack jag kanske 1 gång varannan månad då vi gick ut på krogen, men har alltid mått väldigt dåligt av alkohol även om det bara handlar om en cider. Nu efter att jag fick barn så gick jag ut för att fira min födelsedag och mådde fruktansvärt efter några cider. Så nej, tänker inte utsätta mig för det mer :)

• Svensksommar83
    Anonym (Sågottsomnykter) skrev 2017-03-30 07:00:04 följande:

Jag dricker i princip aldrig. Mest för att jag faktiskt inte tycker det är särskilt gott. Så de gånger i mitt liv som jag druckit har det varit mest för andras skull. Eller för att det "tillhör" det man ska göra. Gå på krogen tex. Men nu är jag ingen partypingla så de tillfällena är få. :)

Jag tycker att du TS gör ett klokt val att inte dricka inför dina barn. Jag har vuxit upp med föräldrar som var som dina grannar ungefär. Varje helg, fredag och lördag söp de, och jag mådde hemskt dåligt. Allt som tillkommer med spriten var vidrigt. Hur de förändrades i sitt sätt att vara och alla bråk kvällarna slutade med.

Visst kan man ta tex ett glas vin, eller en öl, eller kanske en liten whiskey, trots att barnen är hemma. Men aldrig att det är ok att dricka så att man blir påverkad enligt mig. För barnens skull.

Tack snälla för positiv feedback på mitt inlägg :D
    Mina föräldrar drack aldrig när vi barn var närvarande under min uppväxt och drack öht väldigt sällan. Det fanns aldrig alkohol hemma heller under min uppväxt och kanske är det vad som påverkat min inställning till alkohol och alkohol o barn.
Svar på tråden Hur ofta dricker du alkohol?