• Brumma

Hur stor risk?

Anonym (Förlorar jag?) skrev 2017-03-28 15:01:10 följande:

Så även om han bor typ dryga 100 mil från oss så kan han få umgänge enligt en dom!? men i så fall så borde väl domen inkludera att han ska stå för de kostnaderna?! :( jag har inte pengar till att fixa flygbiljetter till dottern flera ggr per år för att han flyttat :( 

I föräldrabalken står det att boendeföräldern skall bidra till kostnaderna för umgängesresor "efter förmåga". Dvs ja, du kan bli skyldig att betala en del av umgängesresorna men sålänge du inte har ett betydligt större överskott kommer du med stor sannolikhet inte bli dömd att stå för en större del.

Och självklart kan han få umgänge via dom - den rätten försvinner inte pga avstånd, men upplägget kan ju variera :)
  • Brumma
    Anonym (Förlorar jag?) skrev 2017-03-30 07:06:57 följande:

Problemet är att barnet inte kan vara själv med pappan så då måste jag med vilket gör det ännu dyrare. Ska han åka hit vilket han oftast gör så ska han bo på hotell (innan bodde han hos oss men nu har jag ny familj så passar inte så bra att han bor här...) och han har då inte råd med hotell...ska jag då betala hotellet också?!

Varför kan barnet inte träffa pappan själv?

Jag har inte sagt att du ska betala - jag skrev bara vad som står i föräldrabalken.

Om du ska betala mer är ju upp till dig. Eller rätten om han tar det till domstol och DE dömer dig att betala. Men det finner jag inte troligt.

Om barnet är friskt är det snarare troligt att umgänget blir på pappans ort och barnet får resa dit.
  • Brumma
    Anonym (Förlorar jag?) skrev 2017-03-30 16:28:32 följande:

För att pappan inte varit snäll och barnet fått "men" efter det. Så barnet vill inte själv och sjukvården rekommenderar inte att barnet är själv med pappan, därför..

Isåfall kommer det naturligtvis tas med i bedömningen gällande eventuell umgängesdom.

Med tanke på att pappan inte verkar vara intresserad av att driva det i rätten så skulle jag vara tydlig (skriftligt via mail) med att du inte kommer hindra umgönge och gärna bistår med att närvara vid umgänge tillfällena för ert barns skull. Men att det hädanefter kommer att behöva ske på pappans initiativ, att det skall ske initiativ tadaaaa, att han själv får ordna boende och att du behöver veta om umgönge snart x antal veckor innan.

Att ni kan bestämma stående tillfällen där pappan ringer upp barnet och pratar på Skype (även om det inte är jättekul ÄR det ett sätt att hålla kontakten levande) men att de tillfällena måste hållas och inte får "glömmas".

På så sätt öppnar du för umgönge, visar att du är villigt inställd till deras relation men lägger huvudansvaret på pappan (där det faktiskt hör hemma).

Du som förälder är naturligtvis ansvarig att stötta ditt barn i umgönge med sin andra förälder och uppmuntra till detta - även när detr tråkigt.. Men det innebär inte att du ska lägga dig platt och ta över pappans ansvar också.
  • Brumma
    Brumma skrev 2017-03-30 16:39:48 följande:

Isåfall kommer det naturligtvis tas med i bedömningen gällande eventuell umgängesdom.

Med tanke på att pappan inte verkar vara intresserad av att driva det i rätten så skulle jag vara tydlig (skriftligt via mail) med att du inte kommer hindra umgönge och gärna bistår med att närvara vid umgänge tillfällena för ert barns skull. Men att det hädanefter kommer att behöva ske på pappans initiativ, att det skall ske initiativ tadaaaa, att han själv får ordna boende och att du behöver veta om umgönge snart x antal veckor innan.

Att ni kan bestämma stående tillfällen där pappan ringer upp barnet och pratar på Skype (även om det inte är jättekul ÄR det ett sätt att hålla kontakten levande) men att de tillfällena måste hållas och inte får "glömmas".

På så sätt öppnar du för umgönge, visar att du är villigt inställd till deras relation men lägger huvudansvaret på pappan (där det faktiskt hör hemma).

Du som förälder är naturligtvis ansvarig att stötta ditt barn i umgönge med sin andra förälder och uppmuntra till detta - även när detr tråkigt.. Men det innebär inte att du ska lägga dig platt och ta över pappans ansvar också.

Tillägg.

Var även tydlig med att all er kontakt ska handla om barnet. Om han kontaktar dig för ngt annat så kommer du inte svara/lägga på luren. Du är mor till hans barn. Inte ngn han kan kontakta när han vill prata om "vad som helst". Det funkar för många ex men kräver ett gott samarbete och att man fortfarande är vänner. Är man inte det är det bättre att kräva att kontakten enbart gäller barnet.
Svar på tråden Hur stor risk?