• Anonym (Förlorar jag?)

Hur stor risk?

Jag separerade från min man för 7 år sedan. Vi har ett barn ihop. Han har aldrig engagerat sig men självklart var det LITE mer när vi bodde ihop. Efter separationen blev det typ nada och för 3 år sedan flyttade han till andra änden av Sverige. Han träffar barnet ca 2-3 ggr/år. Oftast 2-3 dagar varje gång då bara. Barnet själv vill inte vara ensam med pappan. 

Jag har nu fått nog efter minimalt intresse från hans sida. Dumma bortförklaringar samt psykisk misshandel både av mig och barnet när vi ses/hörs. Pratar med barnet på telefon eller skype en gång varje eller varannan vecka. Nu blir det glesare och glesare och han hör mest av sig till mig för att jag ska tycka synd om honom med olika saker...

Jag är verkligen trött på detta nu. Han har aldrig några pengar så han kan hälsa på vårt barn och jag kan till viss del bidra men jag har inte heller några pengar och han är den som flyttat och jag har under de första 5 åren av vår separation verkligen gjort ALLT för att de ska få en god relation. Nu börjar jag som sagt tröttna!

Jag mår dåligt av honom så blockerat honom på alla ställen. Han kan nå mig endast via mail när det gäller dottern...

Jag undrar nu IFALL han mot förmodan (tror inte han varken vill eller har pengar till det) skulle stämma mig på vårdnad/umgänge. Kan jag då bli av med allt pga att jag fått nog av att vara den som försöker, frsöker och försöker??

Skulle aldrig säga nej om han planerade, försökte och bokade in träffar. Då skulle jag mer än gärna bjuda in till att de skulle ses och höras men nu är det BARA på hans villkor och det blir ju inte bra för varken mig eller barnet i detta läge...

Kan jag alltså åka dit om jag nu tar bort all kontakt utom mail? Kan jag förlora vårdnaden eller umgänge mestadels till honom om jag gör det? Om ajg inte planerar våra träffar eller så?!

• Svar på tråden Hur stor risk?
  • Kjell2

Om han yrkar på det kan han säkert få ett umgängesschema där han får ett visst umgänge.

Nästan oavsett lär du inte förlota vårdnaden.

• Anonym (Förlorar jag?)

Så även om han bor typ dryga 100 mil från oss så kan han få umgänge enligt en dom!? men i så fall så borde väl domen inkludera att han ska stå för de kostnaderna?! :( jag har inte pengar till att fixa flygbiljetter till dottern flera ggr per år för att han flyttat :( 

• Kjell2
    Anonym (Förlorar jag?) skrev 2017-03-28 15:01:10 följande:

Så även om han bor typ dryga 100 mil från oss så kan han få umgänge enligt en dom!? men i så fall så borde väl domen inkludera att han ska stå för de kostnaderna?! :( jag har inte pengar till att fixa flygbiljetter till dottern flera ggr per år för att han flyttat :( 

Ja, han kan få umgänge. Hur kostnaden ska fördelas beror på många faktorer, vem som flyttat, ekonomiska förutsättningar mm. Att ens försöka spekulera i hur det blir i ett enskilt fall är hopplöst.

• Anonym (Mamman)

Kan ni inte försöka komma överens om ett umgängesschema efter ekonomiska förutsättningar? Säg till honom att han får ge förslag på ett regelbundet umgängesschema som fungerar för honom ekonomiskt och om han behöver ta ledigt eller liknande. Fortsatt telefon/skypekontakt varje vecka exempelvis. 

Om du inte får något gensvar så förklarar du tydligt för honom att han alltid är välkommen att träffa dottern, men att det får ske på hans ansvar hädanefter. Du har försökt bibehålla en regelbunden kontakt och du finns där när han är redo att skapa kontinuerligt umgänge.

Skulle han stämma dig så hänvisar du till dina försök.

• Brumma
    Anonym (Förlorar jag?) skrev 2017-03-28 15:01:10 följande:

I föräldrabalken står det att boendeföräldern skall bidra till kostnaderna för umgängesresor "efter förmåga". Dvs ja, du kan bli skyldig att betala en del av umgängesresorna men sålänge du inte har ett betydligt större överskott kommer du med stor sannolikhet inte bli dömd att stå för en större del.

Och självklart kan han få umgänge via dom - den rätten försvinner inte pga avstånd, men upplägget kan ju variera :)
  • Anonym (Cilla)

Nej, du förlorar inte vårdnad eller boende för att du slutar curla pappan. Det är hans ansvar att planera för umgänge med barnet.

Om du däremot konsekvent vägrar låta honom träffa barnet varje gång han vill ha umgänge så kan du förlora boendet.

• Nyfikna72

Om han inte orkar arrangera resor för att träffa barnet så lär han med all sannolikhet inte orka att dra igång en rättsapparat för att få umgänge heller.

• Anonym (Förlorar jag?)
    Anonym (Cilla) skrev 2017-03-29 16:54:05 följande:

Nej, du förlorar inte vårdnad eller boende för att du slutar curla pappan. Det är hans ansvar att planera för umgänge med barnet.

Om du däremot konsekvent vägrar låta honom träffa barnet varje gång han vill ha umgänge så kan du förlora boendet.

Nä det har jag aldrig gjort och skulle aldrig göra. Han får alltid träffa barnet när han velat. Har t o m bjudit med honom på våra semesterresor några ggr för att han ska få träffa barnet... så jag mer än väl bjuder till.

Ett problem till är att barnet sällan vill prata i telefon eller skypa med pappan. Förut gjorde han det 1-2 ggr/v men nu har det glesat ut till 1 gång varje eller varannan vecka. Barnet själv frågar aldrig efter att ringa. Ibland kan jag fråga om barnet vill ringa men svaret är 8 av 10 ggr nej...hur gör man då?!? :( 

Anonym (Mamman) skrev 2017-03-28 21:07:45 följande:

Kan ni inte försöka komma överens om ett umgängesschema efter ekonomiska förutsättningar? Säg till honom att han får ge förslag på ett regelbundet umgängesschema som fungerar för honom ekonomiskt och om han behöver ta ledigt eller liknande. Fortsatt telefon/skypekontakt varje vecka exempelvis. 

Om du inte får något gensvar så förklarar du tydligt för honom att han alltid är välkommen att träffa dottern, men att det får ske på hans ansvar hädanefter. Du har försökt bibehålla en regelbunden kontakt och du finns där när han är redo att skapa kontinuerligt umgänge.

Skulle han stämma dig så hänvisar du till dina försök.

Detta är redan gjort. Hade tider 2-3 ggr/v som de skulle skypa. Han drog själv ner till 1 gång/v för han "hann" inte mer... och nu har det som sagt glesats ut med och vi har inga speciella tider då han inte tyckte det funkade. 

Grejen gällande de ekonomiska förutsättningarna är att han aldrig vet från gång till gång så skulle vi planera in t ex varannan, var tredje månads umgänge så när vi väl kommer dit så kanske han inte har pengar...

Brumma skrev 2017-03-29 11:10:46 följande:
    I föräldrabalken står det att boendeföräldern skall bidra till kostnaderna för umgängesresor "efter förmåga". Dvs ja, du kan bli skyldig att betala en del av umgängesresorna men sålänge du inte har ett betydligt större överskott kommer du med stor sannolikhet inte bli dömd att stå för en större del.

Och självklart kan han få umgänge via dom - den rätten försvinner inte pga avstånd, men upplägget kan ju variera :)

Problemet är att barnet inte kan vara själv med pappan så då måste jag med vilket gör det ännu dyrare. Ska han åka hit vilket han oftast gör så ska han bo på hotell (innan bodde han hos oss men nu har jag ny familj så passar inte så bra att han bor här...) och han har då inte råd med hotell...ska jag då betala hotellet också?!

• Anonym (Förlorar jag?)
    Nyfikna72 skrev 2017-03-29 17:19:58 följande:

Om han inte orkar arrangera resor för att träffa barnet så lär han med all sannolikhet inte orka att dra igång en rättsapparat för att få umgänge heller.

Säkert inte... men är rädd att göra fel också mot barnet. Inte bara för rätten. Jag vill ju att barnet ska vara nöjd med sin uppväxt och få så god kontakt med båda sina föräldrar som barnet kan... :( jag har alltid varit för ett umgänge och en god kontakt. Det är viktigt för mig men nu börjar det gå VÄLDIGT mkt tid, pengar och engagemang för att upprätthålla detta... :( 
  • Kjell2
    Anonym (Förlorar jag?) skrev 2017-03-30 07:08:32 följande:
    Säkert inte... men är rädd att göra fel också mot barnet. Inte bara för rätten. Jag vill ju att barnet ska vara nöjd med sin uppväxt och få så god kontakt med båda sina föräldrar som barnet kan... :( jag har alltid varit för ett umgänge och en god kontakt. Det är viktigt för mig men nu börjar det gå VÄLDIGT mkt tid, pengar och engagemang för att upprätthålla detta... :( 
    Sluta betala
    Ha en öppen komunikationskanal, email t ex,
    Uppmuntra barnen att ringa/skypa
    Vill pappan träffa barnen säg ok till det men betala inget och låt pappan sköta umgänget

• Brumma
    Anonym (Förlorar jag?) skrev 2017-03-30 07:06:57 följande:

Problemet är att barnet inte kan vara själv med pappan så då måste jag med vilket gör det ännu dyrare. Ska han åka hit vilket han oftast gör så ska han bo på hotell (innan bodde han hos oss men nu har jag ny familj så passar inte så bra att han bor här...) och han har då inte råd med hotell...ska jag då betala hotellet också?!

Varför kan barnet inte träffa pappan själv?

Jag har inte sagt att du ska betala - jag skrev bara vad som står i föräldrabalken.

Om du ska betala mer är ju upp till dig. Eller rätten om han tar det till domstol och DE dömer dig att betala. Men det finner jag inte troligt.

Om barnet är friskt är det snarare troligt att umgänget blir på pappans ort och barnet får resa dit.
  • Anonym (Förlorar jag?)
    Brumma skrev 2017-03-30 13:38:03 följande:
    Varför kan barnet inte träffa pappan själv?

Jag har inte sagt att du ska betala - jag skrev bara vad som står i föräldrabalken.

Om du ska betala mer är ju upp till dig. Eller rätten om han tar det till domstol och DE dömer dig att betala. Men det finner jag inte troligt.

Om barnet är friskt är det snarare troligt att umgänget blir på pappans ort och barnet får resa dit.
    För att pappan inte varit snäll och barnet fått "men" efter det. Så barnet vill inte själv och sjukvården rekommenderar inte att barnet är själv med pappan, därför..
  • Brumma
    Anonym (Förlorar jag?) skrev 2017-03-30 16:28:32 följande:

För att pappan inte varit snäll och barnet fått "men" efter det. Så barnet vill inte själv och sjukvården rekommenderar inte att barnet är själv med pappan, därför..

Isåfall kommer det naturligtvis tas med i bedömningen gällande eventuell umgängesdom.

Med tanke på att pappan inte verkar vara intresserad av att driva det i rätten så skulle jag vara tydlig (skriftligt via mail) med att du inte kommer hindra umgönge och gärna bistår med att närvara vid umgänge tillfällena för ert barns skull. Men att det hädanefter kommer att behöva ske på pappans initiativ, att det skall ske initiativ tadaaaa, att han själv får ordna boende och att du behöver veta om umgönge snart x antal veckor innan.

Att ni kan bestämma stående tillfällen där pappan ringer upp barnet och pratar på Skype (även om det inte är jättekul ÄR det ett sätt att hålla kontakten levande) men att de tillfällena måste hållas och inte får "glömmas".

På så sätt öppnar du för umgönge, visar att du är villigt inställd till deras relation men lägger huvudansvaret på pappan (där det faktiskt hör hemma).

Du som förälder är naturligtvis ansvarig att stötta ditt barn i umgönge med sin andra förälder och uppmuntra till detta - även när detr tråkigt.. Men det innebär inte att du ska lägga dig platt och ta över pappans ansvar också.
  • Brumma
    Brumma skrev 2017-03-30 16:39:48 följande:

Isåfall kommer det naturligtvis tas med i bedömningen gällande eventuell umgängesdom.

Med tanke på att pappan inte verkar vara intresserad av att driva det i rätten så skulle jag vara tydlig (skriftligt via mail) med att du inte kommer hindra umgönge och gärna bistår med att närvara vid umgänge tillfällena för ert barns skull. Men att det hädanefter kommer att behöva ske på pappans initiativ, att det skall ske initiativ tadaaaa, att han själv får ordna boende och att du behöver veta om umgönge snart x antal veckor innan.

Att ni kan bestämma stående tillfällen där pappan ringer upp barnet och pratar på Skype (även om det inte är jättekul ÄR det ett sätt att hålla kontakten levande) men att de tillfällena måste hållas och inte får "glömmas".

På så sätt öppnar du för umgönge, visar att du är villigt inställd till deras relation men lägger huvudansvaret på pappan (där det faktiskt hör hemma).

Du som förälder är naturligtvis ansvarig att stötta ditt barn i umgönge med sin andra förälder och uppmuntra till detta - även när detr tråkigt.. Men det innebär inte att du ska lägga dig platt och ta över pappans ansvar också.

Tillägg.

Var även tydlig med att all er kontakt ska handla om barnet. Om han kontaktar dig för ngt annat så kommer du inte svara/lägga på luren. Du är mor till hans barn. Inte ngn han kan kontakta när han vill prata om "vad som helst". Det funkar för många ex men kräver ett gott samarbete och att man fortfarande är vänner. Är man inte det är det bättre att kräva att kontakten enbart gäller barnet.
  • Anonym (Förlorar jag?)
    Brumma skrev 2017-03-30 16:39:48 följande:

Det är så jag gjort nu, men därför jag har lite dåligt samvete.

Jag har sagt att han får kontakta mig via mail och bara angående barnet. Inte massa annat som det var förut.

Har försökt ha specifika dagar för skype men han glömmer så det funkar inte så tagit bort det så han får ringa när det passar. Ibland vill barnet prata, ibland inte. Jag brukar fråga några ggr i veckan om barnet vill ringa, oftast är svaret nej men ibland ja...så jag försöker att de ska ha en kontakt på det sättet då det inte blir träffar så ofta.

Skulle aldrig vara emot umgänge, bara att jag sagt att jag ska vara med för barnets skull och det har pappan varit positiv till då jag faktiskt inte tror att han tycker det är så lattjo att vara sjläv med barnet...

I dag pratade han faktiskt en stund och han upprepade flera ggr att han "tyckte synd om mamma som fick har så mkt bråk och bus hela tiden från barnet..." fast barnet bara var glad och skojade runt här hemma medan hon pratade med honom på skype....men jag försöker upprätthålla en relation/kontakt. Jag är bara rädd att jag borde göra mer...men då vet jag av era svar att jag gör "rätt". tack!

Svar på tråden Hur stor risk?