Inlägg från: Anonym (aj aj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (aj aj)

Hur får jag min bonusdotter att trivas?

Det behöver inte vara något fel alls. Det är nog bara att hon känner sig mer hemma hos mamma. Sen ska man inte glömma att barn kan tycka det är jättejobbigt att byta hem en gång i veckan. Det behöver inte alls handla om dig och hennes pappa. Eller personrelaterat överhuvudtaget.

Det KAN vara så att mamman säger att hon kommer sakna sin dotter och det kan ge flickan lite ångest. Om mamma visar att hon är jätteglad att dottern ska få träffa sin pappa. Om hon visar att den här veckan ska hon få massor gjort på jobbet, eller göra något kul bara för sig själv, så kanske tjejen accepterar att åka till pappa. Ofta har barn lojalitetskonflikt gentemot skilda föräldrar. Känner flickan att mamma "kommer bli jätteensam när jag åker" så är det ju självklart att hon är ledsen kvällen innan.

Prata med mamman om hur hon gör innan barnet skall åka? Och hur gör hon när barnet kommer hem? Blir det massor av kramar? Talar mamman om hur ensam hon varit utan flickan osv osv osv? Minsta lilla kan skuldbelägga en liten unge.

• Anonym (aj aj)

Tror inte det handlar om era regler och rutiner. Sånt gör barn trygga och då vet de var de står. Jag tror det är mest känslor som rasar i den lilla kroppen. Och haussar ni upp det hela för mycket, så att hon märker att nåt är fel, så kommer hon bli än mindre benägen att vilja åka till er. Låt saker vara, felkompensera inte. Var de ni brukar vara. Det kommer nog gå över.

Svar på tråden Hur får jag min bonusdotter att trivas?