Inlägg från: Anonym (Bonusmamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusmamman)

Hur får jag min bonusdotter att trivas?

Hej! Jag har bott ihop med min sambo i snart tre år, han har en dotter på 7 år och jag har en son på 5 år.

Min bonusdotter gråter kvällarna innan hon ska hem hit, (vi har vv)

Hon säger till sin mamma att hon inte vill vara här.

Men hon har liksom ingen orsak till det, hon vill bara inte.

Vi behandlar båda barnen lika, vi är rättvisa och sätter alltid barnen först.

Dom har allt dom behöver å mer därtill.

Och jag kan inte förstå vad vi gör för fel? Varför hon inte vill vara här.

Hon säger att det är tråkigt här, även fast barnen leker med varandra jämt, hon har en egen surfplatta, får jämt nya kläder. Hon blir skjutsad till sina kompisar när dom planerat att leka.

Jag känner mig så hjälplös å vet inte vad jag ska göra för att få henne att trivas bättre här.

Pappan blir helt knäckt, vi vill ju ha henne här.

Men det är så svårt när hon jobbar "mot" oss.

• Svar på tråden Hur får jag min bonusdotter att trivas?
  • Anonym (Bonusmamman)

Det är inte mamman som motarbetar, det är bonusdottern.

Om hon känner sig ensam får hon närhet, är hon ledsen får hon tröst. Är hon orolig pratar vi. Vill hon leka med en kompis så skjutsar vi.

Hon har allt en 6 åring önskar sig.

Vi gjorde om hennes rum precis så som hon vill ha det.

Endå så vill hon inte vara här.

Ekonomiskt så har vi det 10 ggr bättre än mamman, så hon har inte så mkt där.

Vi står för alla stora kostnader som nya overaller och alla aktiviteter hon är engagerad i.

Vi har god kontakt med mamman, inge bråk eller tjafs.

Det är ju mamman som talar om det här för oss, att bonusen inte vill hit.

Jag vet inte om det kan vara att vi har regler och rutiner här.

Hos mamman så är det lite mera fritt, fri tillgång till spel osv. Sen bor hennes mamma så nära hennes andra kompisar så hon kan liksom gå dit när hon vill.

Men vi skjutsar ju å sådant så det borde ju liksom inte vara det.

• Anonym (Bonusmamman)

Sjuåring menar jag såklar

• Anonym (Bonusmamman)

Hon får ringa sin mamma när hon vill hos oss också

• Anonym (Bonusmamman)
    Fjäril kär skrev 2017-03-27 11:40:26 följande:

På barns logiska vis kanske det mer handlar om KÄNSLOR att bo växelvist. Just nu är det kanske känsligt för henne att bryta upp varje vecka, själva omställningen som känns tung. Att inte träffa mamma på en vecka känns hårt hur mycket hon än trivs hos er.

Så jag tror inte ni gör något fel alls utan det handlar nog mer om att ha växelvist boende som just nu tynger henne.

Alla barn klarar inte av att bo växelvist. Ibland handlar det om perioder då det är tungt och ibland är det kanske läge att se över det hela och hitta annat system. 7 år är ändå ganska litet för att ha växelvis.

Dom har haft vv enda sen hon va 7 månader, så det borde ju vara en vardag för henne.

Det här är ju en sån jobbig sits, vi vill ju ha henne hos oss å vår familj är ju inte hel om hon inte är med, jag skulle bli väldigt ledsen om hon inte va hos oss mer än varannan helg. :/ älskade barn.

Hennes mamma blir inte ensam när hon åker heller, hon har ju en ny man som också har barn, plus barn som bor hos henne på heltid.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Emmeline) skrev 2017-03-27 11:44:43 följande:

Jag skulle börja se över hur det är hemma hos er. tex ordna så pappan och dottern får egentid och gör mycket saker tillsammans bara de två. 

Men sedan att ni genom mjuka värden visar hur mycket ni tycker om henne, genom att ge av er tid och engagemang (inte materiella grejer). Samt att ni pratar om hur kul det är att hon är hos er och att ni sett fram emot att hon kommer.

Sen är min fråga om hon gråter när hon är hos er också och vill hem? Eller är det bara hos mamman innan hon kommer till er? Hur ser samarbetet med mamman ut? Kan det bli bättre? 

Och när ni pratar med dottern om vad som är tråkigt och vad hon saknar hos er vad säger hon då? Vad har hon för förslag för att hon skulle trivas bättre hos er? Jag tänker det sista kan vara er utgångspunkt i frågorna till henne. Typ: "Nu är det så att du bor vv här hos oss och vv hos mamma. Jag (pappan) och din mamma har bestämt att det ska vara så. Du säger det är tråkigt här. Vad kan vi göra så du trivs bättre här hos oss? Hur skulle du vilja att det var de här veckorna när du är här?" Och så tar ni upp detta med jämna mellanrum och gör en utvärdering. "Nu har vi gjort detta och detta, hur känns det nu" osv

Vi visar henne hur mkt vi tycker om henne, vi kramas när hon kommer å vi talar om hur mkt vi tycker om att hon är hos oss.

När vid frågar henne vad som är tråkigt så säger hon bara "vet inte" vi har frågat om det är nånting vi kan ändra på så hon trivs, å då säger hon att det inte finns nått.

Som sagt så gör vi allt å lite till, hon får hjälpa till med maten (vilket hon älskar att göra) hon får bestämma vad vi ska äta emellanåt.

Ibland vill hon bara vara barn och då får hon vara det.

Jag har svårt att tro att mamman "skuldbelägger" henne när hon ska hit, men hon kan vara lite dramatisk å "dalta" lite sådär att "Nemen lilla gumman, Ååh har du slagit dig"

(Alltså förminskar henna) Annars funkar allting klockrent.

Egentid har hon med pappan, varje tisdag är det dom två. För några veckor sen var det bara dom två på hela veckan för jag va bortrest å min grabb va hos sin pappa.

De har hänt en gång att hon grät när hon skulle till mamman, för hon ville vara kvar hos oss.

Vi är noga med att prata med henne, å försöker för allt vi kan att lösa allting, men vi har kommit till en punkt när ingenting hjälper. Vi överöser henne med kärlek.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-03-27 15:15:50 följande:

Då missuppfattade jag.

Hon behöver kanske träffa mamman någon timme på er vecka?

Vi provade det, men det blev tusen ggr värre. Hon skrek å grät :/
Svar på tråden Hur får jag min bonusdotter att trivas?