Inlägg från: Anonym (Saklig för barnens skull) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Saklig för barnens skull)

Kan man vägra att lämna barnet?

Om ni är oense bör ni göra upp ett avtal om vem som ska hämta/lämna. Vet inte vad lagen säger men jag personligen anser att den som väljer att flytta ska sköta ivf största delen av körandet.

När mina barns pappa flyttade en längre bit ifrån oss fick han lämna och hämta barnen hos mig. När han blev av med sitt körkort tog jag frivilligt (för barnens skull) på mig att lämna och hämta dem samt även köra pappan till affären så han fick handla mat för umgängestiden under tiden han var utan körkort. Detta trots att vi sällan kan hålla sams. Jag gjorde det för barnens skull så att de kunde umgås med sin pappa.

Senare var det jag som flyttade bort från vår kommun pga jobb och erbjöd mig då att lämna och hämta 2 ggr/vecka (han hade enbart dag och kortare helgumgängen då) och om han ville träffa dem oftare fick han köra resten själv.

Nu bor vi nära varandra igen och har avtalat om att den som ska ha barnen hämtar. Detta för att vi har flera barn och det är lättare att komma och hämta ensam än att både packa väskor, klä på och packa in alla barn och saker i bilen. Detta upplägg gynnar oss båda. Kan man inte komma överens bör man kontakta fr och göra upp avtal på vem som ska hämta och lämna.

Anser att det är illa mot barnen att vägra lämna dem till eller från umgänge.

Svar på tråden Kan man vägra att lämna barnet?