• Anonym (undrar)

Kan man vägra att lämna barnet?

Har en fråga om umgängesresor för barn.

Tingsrätten beslutade vart barnet skulle bo och vilka helger/lov det skulle vara hos den andra föräldern, men skrev ingenting om vem som ska hämta/lämna eller betala för resorna.

I dagsläget vägrar boendeföräldern ställa upp på att hämta eller lämna eller betala för resor, och det är en ganska lång resa som behöver göras 4 gånger i månaden. Om barnet är hos umgängesföräldern, och denne på söndag meddelar boendeföräldern att hen får hämta barnet, vad händer då? 

Det är inte som att man förvägrar den andra föräldern att få hem barnet, man bara vägrar att vara den som reser jämt. Kan umgängesföräldern på nått sätt anses göra fel ur tingsrättens eller socialens ögon?

• Svar på tråden Kan man vägra att lämna barnet?
  • Anonym (Kajsa)

Varför har umgängesföräldern flyttat så långt bort?

Jag är inte säker men tror att det är umgängesföräldern som ska betala resorna.

• Anonym (undrar)
    Anonym (Kajsa) skrev 2017-03-26 21:49:39 följande:

Varför har umgängesföräldern flyttat så långt bort?

Jag är inte säker men tror att det är umgängesföräldern som ska betala resorna.

Det är boendeföräldern som har flyttat långt bort.
  • Anonym (Klara)

Kan inte boendeföräldern får umgängesföräldern lösa det. Tänker på skolplikten. Ska umgängesföräldern ta vab annars?

• Anonym (Klara)

Kan inte boendeföräldern får umgängesföräldern lösa det. Tänker på skolplikten. Ska umgängesföräldern ta vab annars?

• Anonym (undrar)
    Anonym (Klara) skrev 2017-03-26 21:58:11 följande:

Boendeföräldern kan, men vill inte. Det har blivit en principsak verkar det som, för boendeföräldern har i allra högsta grad lika stor möjlighet att hämta/lämna varannan gång eller betala hälften av resorna (om hen av bekvämlighetsskäl inte orkar åka tillsammans med barnet), som umgängesföräldern har.
  • Anonym (undrar)

Min fråga rör bara det rent rättsliga; är det lagligt att "tvinga" den andra föräldern att hämta genom att själv vägra lämna (förutsatt att den har praktisk möjlighet att göra det)?

• Anonym (Socialtjänsten)

Hej.
    Föräldrarna ska stå för en resa var vid hämtning/lämning om inget annat beslutas under tvisten. Det kan även omvandlas till att båda föräldrarna möts upp halvvägs varje gång, istället för att åka hela vägen varannan, men huvudsaken är att ansvaret ligger 50/50. Om ena föräldern inte följer detta kan det anses som att denne förvägrar den andre umgänget.

• Anonym (undrar)
    Anonym (Socialtjänsten) skrev 2017-03-26 22:16:44 följande:

Hej.
    Föräldrarna ska stå för en resa var vid hämtning/lämning om inget annat beslutas under tvisten. Det kan även omvandlas till att båda föräldrarna möts upp halvvägs varje gång, istället för att åka hela vägen varannan, men huvudsaken är att ansvaret ligger 50/50. Om ena föräldern inte följer detta kan det anses som att denne förvägrar den andre umgänget.

Vart kan man läsa detta? Skulle gärna vilja ha en säker källa som man kan visa upp för den andra föräldern. 
  • Anonym (Boendeförälder)
    Anonym (undrar) skrev 2017-03-26 22:18:44 följande:
    Vart kan man läsa detta? Skulle gärna vilja ha en säker källa som man kan visa upp för den andra föräldern. 
    Jag är själv en boende förälder och har kollat upp regler kring hämt- och lämning. Allt beror på avståndet helt enkelt. Överstiger flytten 10 mil(mins ej om det var enkel/tur&retur) så är det boendeföräldern som ska bidra med den uppstående kostnaden för resor.

Personligen så hämtar och lämnar jag mina barn för att jag vill. Vilket jag alltid kommer göra. Hallå, det är lixom mina barn jag hjälper. Däremot skickar jag inga pengar. Då kör jag själv.
  • Kjell2
    Anonym (undrar) skrev 2017-03-26 22:01:56 följande:

Min fråga rör bara det rent rättsliga; är det lagligt att "tvinga" den andra föräldern att hämta genom att själv vägra lämna (förutsatt att den har praktisk möjlighet att göra det)?

Går inte att göra en bergsäker analys. Delvis hänger det på vad som står i domen, historik, paxis mm. Det kan både vara ok och slå rätt hårt tillbaka. Bäst är att prata med sitt ombud från tvisten och familjerätten.

Svar på tråden Kan man vägra att lämna barnet?