• Annika 135

Är det svårt att flytta två utekatter till lägenhet

Vi ska flytta snart till lägenhet o har två utekatter nu
    Blir det svårt att få dom att bli innekatter?
    Vi får uteplats men hur ska vi lära dom iså fall om det är bättre
    att de får fortsätta att vara ute

• Svar på tråden Är det svårt att flytta två utekatter till lägenhet
  • Froken Lokens

Jag skulle aldrig utsätta min utekatt för ett liv inomhus. Hur skoj skulle du tycka det var att aldrig få gå ut?

• amira250

När jag separerade så tog jag katten. Vi hade ett hus, jag skaffade en lägenhet på bottenplan så att katten kunde fortsätta gå ut.
    Men hade jag inte haft möjlighet till utomhusvistelse så skulle jag varit hemma med katten och se hur den mådde.
    Är de kastrerade? För kastrerade katter har inte samma lust att vara utomhus.
    Hur gamla är de?

• amira250
    Froken Lokens skrev 2017-03-25 15:34:27 följande:

Jag skulle aldrig utsätta min utekatt för ett liv inomhus. Hur skoj skulle du tycka det var att aldrig få gå ut?

Jag tycker det är skoj att vara inne.
    Men vad är ditt alternativ då? Att katterna blir avlivade eller hamnar på katthem? En död katt mår bättre än en levande katt?
  • Froken Lokens
    amira250 skrev 2017-03-25 16:15:20 följande:

Jag tycker det är skoj att vara inne.

Men vad är ditt alternativ då? Att katterna blir avlivade eller hamnar på katthem? En död katt mår bättre än en levande katt?

Det är en stor skillnad på att tycka om att vara inne och på att aldrig få gå ut, tycker du inte?

En död katt eller en o placerad katt är bättre än att utsätta katten för det enorma lidande det kan innebära att hålla från utekatt till innekatt.
  • amira250
    moaguuun skrev 2017-03-25 16:40:21 följande:

Ja, det är ett enormt lidande för majoriteten av katter som fått vara ute att stängas in. Det är kanske jobbigt att höra men det är sanningen.

Det går inte att jämföra människor i fängelse med innekatter.

Nej det är det verkligen inte. Det är förbannat tydligt att du är lite upphakad på den ideen om man kollar dina inlägg. Det enda som är jobbigt att höra är din okunskap.

Jo, det går att jämföra människor med alla andra djur. Är du frihetsberövad så innebär det att du inte har makt över din vistelse, de gäller även katter som bor i hus men får vara ute. De vill ibland vara ute, men får inte. De accepterar det. precis som människor accepterar att man inte alltid får som man vill.
    Att flytta en katt som varit ute till att enbart vara inne blir en omställning för katten, men inget de flesta inte kan hantera. Det finns fåtalet katter som mår väldigt dåligt över den omställningen, men då är det vanligen mycket annat som spelar in också, så som om de är kastrerade eller om flytten i sig inneburit mycket omställning.
  • Domesticgoddess

Är överraskad av att så många av er är så kategoriska. Det är ju inte helt ovanligt att man av olika anledningar behöver flytta från hus till lägenhet med katt.

I de fall det inte fungerar utgår jag ifrån att 99% av kattägare sätter kattens mående över sina egna behov och ordnar med en omplacering. Ser däremot inte något behov av att utgå ifrån atr det inte ska funka. Majoriteten av katter som omplaceras från katthem får ju inte, utifrån katthemmens regler, lov att gå ut i nya hemmet. Att anta att dessa organisationer inte månar om kattens bästa är väldigt drastiskt tycker jag.

• amira250
    Domesticgoddess skrev 2017-03-25 16:57:32 följande:

Är överraskad av att så många av er är så kategoriska. Det är ju inte helt ovanligt att man av olika anledningar behöver flytta från hus till lägenhet med katt.

I de fall det inte fungerar utgår jag ifrån att 99% av kattägare sätter kattens mående över sina egna behov och ordnar med en omplacering. Ser däremot inte något behov av att utgå ifrån atr det inte ska funka. Majoriteten av katter som omplaceras från katthem får ju inte, utifrån katthemmens regler, lov att gå ut i nya hemmet. Att anta att dessa organisationer inte månar om kattens bästa är väldigt drastiskt tycker jag.

Skönt att någon mer är saklig.

Jag har jobbat på katthem och vi har haft vildkatter som placerats i lägenhet. Det är bättre att katten får ett kärleksfullt hem än något annat. Som med alla "barn".
  • moaguuun
    amira250 skrev 2017-03-25 16:53:32 följande:
    Nej det är det verkligen inte. Det är förbannat tydligt att du är lite upphakad på den ideen om man kollar dina inlägg. Det enda som är jobbigt att höra är din okunskap.

Jo, det går att jämföra människor med alla andra djur. Är du frihetsberövad så innebär det att du inte har makt över din vistelse, de gäller även katter som bor i hus men får vara ute. De vill ibland vara ute, men får inte. De accepterar det. precis som människor accepterar att man inte alltid får som man vill.
    Att flytta en katt som varit ute till att enbart vara inne blir en omställning för katten, men inget de flesta inte kan hantera. Det finns fåtalet katter som mår väldigt dåligt över den omställningen, men då är det vanligen mycket annat som spelar in också, så som om de är kastrerade eller om flytten i sig inneburit mycket omställning.

Det går inte att ta dig på allvar när du jämför människor med djur. Redan där brister det. 

Du missuppfattar mig. Givetvis kan katter acceptera sin situation, utan att bli en plåga för människan genom att exempelvis sitta och gnälla vid fönstret. Jag kan bara tala för mig själv men jag skulle inte vilja ha en katt som förlorar sin livsgnista. Vill du tänka på dig själv i första hand är det ju ditt val som djurägare - tyvärr. Men det är ett faktum att majoritet av katter som en gång varit utekatter inte mår bra som innekatter. Att de kan acceptera det är en helt annan sak, i alla fall för mig som kan se förbi mina egna känslor för ett djur och vill ge djuret ett så bra liv jag har möjlighet att göra. 

Vill du intala dig något annat för att du ska må bättre är det upp till dig, men dela inte din okunskap på ett forum. 

• Froken Lokens
    amira250 skrev 2017-03-25 16:53:32 följande:

Nej, dom allra flesta inser att det inte går att jämställa djur och människor.

För övrigt har de som sitter på anstalter gjort något för att straffas, så du anser alltså att du straffar katterna som går från utekatter till innekatter iom att du gör jämförelsen. Så vad har katterna gjort för att förtjäna ett straff?
  • Annika 135

Vi har bott på landet ända sedan de var små ( 7 år nu i sep. )
    Båda katterna är kastrerade
    Men nu är vi alltså tvungna att flytta pga. något som jag inte
    tänker skriva här
    Tänk att en liten fråga som om någon som vet Hur det går
    att göra en utekatt till innekatt väcker sådan ilska över hur jag
    bör göra med mina katter
    Dit vi flyttar är på nedre botten med uteplats
    Törs jag fråga Vad jag ska göra så att de kan fortsätta vara ute?
    Bör jag hålla dom inne någon vecka? Ska försöka lära dom att
    gå in o ut via uteplatsens dörr
    Hoppas någon kan svara som själv har gjort samma sak

• Domesticgoddess
    Annika 135 skrev 2017-03-25 19:10:27 följande:

Vi har bott på landet ända sedan de var små ( 7 år nu i sep. )

Båda katterna är kastrerade

Men nu är vi alltså tvungna att flytta pga. något som jag inte

tänker skriva här

Tänk att en liten fråga som om någon som vet Hur det går

att göra en utekatt till innekatt väcker sådan ilska över hur jag

bör göra med mina katter

Dit vi flyttar är på nedre botten med uteplats

Törs jag fråga Vad jag ska göra så att de kan fortsätta vara ute?

Bör jag hålla dom inne någon vecka? Ska försöka lära dom att

gå in o ut via uteplatsens dörr

Hoppas någon kan svara som själv har gjort samma sak

Tycker det är väldigt tråkigt att du fått så många kategoriska och fördömande svar i vad som redan är en orolig situation för dig! Jag har, som tidigare nämnt, gjort samma sak och det fungerade bra!

Svårt att råda vad gäller uteplatsen; ligger lägenheten nära en stor väg etc? Om ja, går den att kattsäkra?

Vill minnas att du nämnde i en tidigare post att sele inte funkade..? Annars vore ju en lång lina det optimala.

Om uteplatsen är sådan att det är säkert för dem att vara ute tror jag absolut att du ska vänta några veckor innan du släpper ut dem. Tänker att de bör få bo in sig i sitt nya hem först, inte minst för att minska risken att de ger sig iväg och försöker "hitta hem".

Hoppas att det kommer att fungera bra för er!
  • Annika 135

Tack för dom värmande orden Vi kommer att göra allt vi kan
    för att det ska funka Katterna går först!!!!

• Annika 135

Tack för dom värmande orden Vi kommer att göra allt vi kan
    för att det ska funka Katterna går först!!!!

• Anx123456

Hade min ena katt i lägenhet i 2 månader. Han skrek så det ärrade sig i bröstet på mig. Han var så extremt ledsen
    Min andra katt anpassade sig dock direkt och sa inte ett ljud. Så det är olika så klart

• BahHumbug

Är långt ifrån expert, men jag skulle träna med katterna så att de blir vana att vara inne innan flytten. Sedan beror det på hur katterna mår efter flytten. En del har inga problem medan andra blir jätte bråkiga och kan bitas och liknande. Om katterna är aktiva ute så kan det vara bra om de får leka med ett hjul inomhus.

Har de klösbräda inomhus så att de kan slipa klorna?

artnesscats.files.wordpress.com/2013/01/dsc_1123.jpg

Om de inte trivs inomhus efter en period efter flytten till lägenhet då får man fundera på hur man ska få dem att må bättre. Om inget funkar då kan man fundera på omplacering eller avlivning om ingen tar sig an katten/katterna som vill vara ute.

• Domesticgoddess
    BahHumbug skrev 2017-04-04 17:44:38 följande:

Är långt ifrån expert, men jag skulle träna med katterna så att de blir vana att vara inne innan flytten. Sedan beror det på hur katterna mår efter flytten. En del har inga problem medan andra blir jätte bråkiga och kan bitas och liknande. Om katterna är aktiva ute så kan det vara bra om de får leka med ett hjul inomhus.

Har de klösbräda inomhus så att de kan slipa klorna?

artnesscats.files.wordpress.com/2013/01/dsc_1123.jpg

Om de inte trivs inomhus efter en period efter flytten till lägenhet då får man fundera på hur man ska få dem att må bättre. Om inget funkar då kan man fundera på omplacering eller avlivning om ingen tar sig an katten/katterna som vill vara ute.

Lite ot, ber om ursäkt för det men blev så nyfiken på hjulet! Som ett hamsterhjul fast större eller? Var finner man ett sådant?

Låter som något mina killar älskat!
  • BahHumbug
    Domesticgoddess skrev 2017-04-04 17:52:51 följande:
    Lite ot, ber om ursäkt för det men blev så nyfiken på hjulet! Som ett hamsterhjul fast större eller? Var finner man ett sådant?

Låter som något mina killar älskat!
    Ingen fara, om man inget frågar så får man inget veta. Glad
    Det är bara att söka på katthjul på nätet, det verkar som om det är en stor skillnad i pris. Såg någon som kostade femtusen. Annars kanske man kan snickra en själv, det kan finnas någon som visar hur man gör ett hjul på youtube.

Men jag sprang över denna svenska sida som visar hur de gör ett eget hjul.

singoallasblogg.blogg.se/2010/september/
  • Domesticgoddess
    BahHumbug skrev 2017-04-04 18:13:20 följande:

Ingen fara, om man inget frågar så får man inget veta.

Det är bara att söka på katthjul på nätet, det verkar som om det är en stor skillnad i pris. Såg någon som kostade femtusen. Annars kanske man kan snickra en själv, det kan finnas någon som visar hur man gör ett hjul på youtube.

Men jag sprang över denna svenska sida som visar hur de gör ett eget hjul.

singoallasblogg.blogg.se/2010/september/

Kalas, tack! Detta ska undersökas nogsamt;)
Svar på tråden Är det svårt att flytta två utekatter till lägenhet