amira250 skrev 2017-03-25 16:53:32 följande:
Nej det är det verkligen inte. Det är förbannat tydligt att du är lite upphakad på den ideen om man kollar dina inlägg. Det enda som är jobbigt att höra är din okunskap.
Jo, det går att jämföra människor med alla andra djur. Är du frihetsberövad så innebär det att du inte har makt över din vistelse, de gäller även katter som bor i hus men får vara ute. De vill ibland vara ute, men får inte. De accepterar det. precis som människor accepterar att man inte alltid får som man vill.
Att flytta en katt som varit ute till att enbart vara inne blir en omställning för katten, men inget de flesta inte kan hantera. Det finns fåtalet katter som mår väldigt dåligt över den omställningen, men då är det vanligen mycket annat som spelar in också, så som om de är kastrerade eller om flytten i sig inneburit mycket omställning.
Det går inte att ta dig på allvar när du jämför människor med djur. Redan där brister det.
Du missuppfattar mig. Givetvis kan katter acceptera sin situation, utan att bli en plåga för människan genom att exempelvis sitta och gnälla vid fönstret. Jag kan bara tala för mig själv men jag skulle inte vilja ha en katt som förlorar sin livsgnista. Vill du tänka på dig själv i första hand är det ju ditt val som djurägare - tyvärr. Men det är ett faktum att majoritet av katter som en gång varit utekatter inte mår bra som innekatter. Att de kan acceptera det är en helt annan sak, i alla fall för mig som kan se förbi mina egna känslor för ett djur och vill ge djuret ett så bra liv jag har möjlighet att göra.
Vill du intala dig något annat för att du ska må bättre är det upp till dig, men dela inte din okunskap på ett forum.