Inlägg från: amira250 |Visa alla inlägg
  • amira250

Är det svårt att flytta två utekatter till lägenhet

När jag separerade så tog jag katten. Vi hade ett hus, jag skaffade en lägenhet på bottenplan så att katten kunde fortsätta gå ut.
    Men hade jag inte haft möjlighet till utomhusvistelse så skulle jag varit hemma med katten och se hur den mådde.
    Är de kastrerade? För kastrerade katter har inte samma lust att vara utomhus.
    Hur gamla är de?

• amira250
    Froken Lokens skrev 2017-03-25 15:34:27 följande:

Jag skulle aldrig utsätta min utekatt för ett liv inomhus. Hur skoj skulle du tycka det var att aldrig få gå ut?

Jag tycker det är skoj att vara inne.
    Men vad är ditt alternativ då? Att katterna blir avlivade eller hamnar på katthem? En död katt mår bättre än en levande katt?
  • amira250
    moaguuun skrev 2017-03-25 16:40:21 följande:

Ja, det är ett enormt lidande för majoriteten av katter som fått vara ute att stängas in. Det är kanske jobbigt att höra men det är sanningen.

Det går inte att jämföra människor i fängelse med innekatter.

Nej det är det verkligen inte. Det är förbannat tydligt att du är lite upphakad på den ideen om man kollar dina inlägg. Det enda som är jobbigt att höra är din okunskap.

Jo, det går att jämföra människor med alla andra djur. Är du frihetsberövad så innebär det att du inte har makt över din vistelse, de gäller även katter som bor i hus men får vara ute. De vill ibland vara ute, men får inte. De accepterar det. precis som människor accepterar att man inte alltid får som man vill.
    Att flytta en katt som varit ute till att enbart vara inne blir en omställning för katten, men inget de flesta inte kan hantera. Det finns fåtalet katter som mår väldigt dåligt över den omställningen, men då är det vanligen mycket annat som spelar in också, så som om de är kastrerade eller om flytten i sig inneburit mycket omställning.
  • amira250
    Domesticgoddess skrev 2017-03-25 16:57:32 följande:

Är överraskad av att så många av er är så kategoriska. Det är ju inte helt ovanligt att man av olika anledningar behöver flytta från hus till lägenhet med katt.

I de fall det inte fungerar utgår jag ifrån att 99% av kattägare sätter kattens mående över sina egna behov och ordnar med en omplacering. Ser däremot inte något behov av att utgå ifrån atr det inte ska funka. Majoriteten av katter som omplaceras från katthem får ju inte, utifrån katthemmens regler, lov att gå ut i nya hemmet. Att anta att dessa organisationer inte månar om kattens bästa är väldigt drastiskt tycker jag.

Skönt att någon mer är saklig.

Jag har jobbat på katthem och vi har haft vildkatter som placerats i lägenhet. Det är bättre att katten får ett kärleksfullt hem än något annat. Som med alla "barn".
Svar på tråden Är det svårt att flytta två utekatter till lägenhet