• Annika 135

Är det svårt att flytta två utekatter till lägenhet

Vi ska flytta snart till lägenhet o har två utekatter nu
    Blir det svårt att få dom att bli innekatter?
    Vi får uteplats men hur ska vi lära dom iså fall om det är bättre
    att de får fortsätta att vara ute

• Svar på tråden Är det svårt att flytta två utekatter till lägenhet
  • bangarang

Katter som är vana att vara ute mår väldigt dåligt av att vara instängda i en lägenhet och inte kunna utöva sina naturliga beteenden helt. De kommer förmodligen sitta i fönstret och jama för att de är olyckliga och vill ut. Det är en helt annan sak med katter som helt och hållet vuxit upp inomhus och inte vet om något annat. Skulle rekommendera att ni hittar en lösning så att de kan vara ute, och annars hittar nya hem till dem. Det finns tyvärr inget sätt att vänja om dem till att bli innekatter.

• Dexter dot com

Mina utekatter blir hysteriska om dom fått lov att vara inne bara några dygn pga av tex en skada och jag känner faktiskt ingen som haft utekatter som varit helt nöjda med att bara vara inne. Men om du är otroligt aktiv med att gå med dina katter i sele på långpromenader och aktivera dom mycket inne så kan det kanske fungera.

• Annika 135

Nej det går inte med sele för jag har testat de lägger sig
    o vägrar röra på sig Nej vi får ha dom som utekatter även
    efter vi flyttat
    Vi får väl låta dom vara inne första veckan o sedan börja
    släppa ut dom

• Mandel

Hur ser miljön ut där ni bor nu och hur ser den ut när ni flyttat?

Hur kommer katterna påverka omgivningen om de ska gå ute fritt när ni flyttat? Vad kommer grannarna tycka om det?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • moaguuun

Svårt och svårt. Katterna kommer må väldigt dåligt om inte annat. Innekatter kan leva med det eftersom de aldrig haft ett bättre liv än att vara instängda i en liten lägenhet. Om du ska flytta till stan är det bästa för katterna om de får ett hem på landet.

• Domesticgoddess

Mina erfarenheter är inte riktigt som övrigas. Jag har två små killar nu som ännu ej varit ute men min tidigare misse var både inne- och utekatt; han var med mig på sommarboendet där han kom och gick som han ville och höst/vinter bodde vi i lägenhet. Dessutom bodde i hus när han var liten / ung.

Var självfallet supernervös när vi först flyttade till lägenhet så var väldigt observant på hans mående, hade även vår veterinär (som kände honom sedan tidigare) på besök två gånger i början för att säkerställa att jag inte var hemmablind / levde i förnekelse men hon var enig i att han var en trygg och belåten kille.

Det kan alltså funka. Dock tror jag det är superviktigt att berika inomhusmiljön så mycket som bara möjligt (gäller iofs alla innekatter) och att leka med och aktivera dem varje dag. Ge det ett försök men var uppmärksam på tecken på att de inte mår bra är mitt tips. Stort lycka till!

• phantom

Det går, men de kan behöva tid att vänja sig. Har ni balkong eller dylikt är det bra om ni har uppsikt över dem så de inte hoppar ut, samma med öppna fönster.
    Gör en "grön hörna" till dem i lägenheten, med blommor och matta som de får klösa på.
    Katt
    Mycket beror på åldern, riktigt unga katter kan lära sig ställa om sig snabbt, äldre katter (över 8år) likaså. Om de inte är kastrerade brukar det vara en aspekt att hålla reda på, kastrerar ni dem så blir de inte lika engagerade i utomhuslivet.

• Snällasötarara

Jag flyttade till lägenhet när jag separerade. För min katt blev det en omöjlig situation. Han blev helt förändrad, från lugn o snäll till aggressiv. Blev tyvärr tvungen att lämna bort honom

• moaguuun
    phantom skrev 2017-03-25 11:49:31 följande:

Det går, men de kan behöva tid att vänja sig. Har ni balkong eller dylikt är det bra om ni har uppsikt över dem så de inte hoppar ut, samma med öppna fönster.
    Gör en "grön hörna" till dem i lägenheten, med blommor och matta som de får klösa på.
    Katt
    Mycket beror på åldern, riktigt unga katter kan lära sig ställa om sig snabbt, äldre katter (över 8år) likaså. Om de inte är kastrerade brukar det vara en aspekt att hålla reda på, kastrerar ni dem så blir de inte lika engagerade i utomhuslivet.

Men nånstans måste man ju utgå från vad som är bäst för katterna och tänka lite mindre på sina egna känslor. Katter som varit ute ska enligt mig få fortsätta vara utekatter. 
  • Annika 135

Nu var det ju menat som en fråga Tänkte någon gjort
    som jag nu eftersom jag måste flytta med mina katter
    Alltså inte för att jag tänker på mig själv Utan först på
    mina katter

Svar på tråden Är det svårt att flytta två utekatter till lägenhet