Inlägg från: Anonym (Började tidigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Började tidigt)

Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?

Jag och min sambo köpte vår första gemensamma lägenhet 2005. En tvåa för 700 000 kr. Vi var båda väldigt unga men vågade satsa och hade inte så mycket annat att välja på. Fick lån utan problem trots att jag var arbetslös.

2012, 2 månader efter att vår första son fötts så hittade vi ett renoveringsobjekt i samma förort (Söderort 10 min från gullmarsplan). Ett radhus med massor av potential som vi efter en förhandsvisning lyckades vi få det för acceptpriset på 2,9 miljoner. (5 rum på 140 kvm)

Vi sålde vår lägenhet snabbt för det dubbla vi köpte det för - 1450 000 kr så vi hade en rejäl pott att lägga i kontantinsats för att kunna köpa huset.

Vi har sedan renoverat precis ALLT själva vilket hållt kostnaderna nere och vi har idag ett hus i tipptopp med lån på 3 miljoner.

Banken gjorde i höstas en nu värdering på 6 miljoner utan mäklares inblandning, bla med anledning av vad grannarnas hus har sålts för nyligen som varit i betydligt sämre skick.

Vi har fått två barn till efter det och har ff gott om plats att bo kvar.

Vi har nog haft en väldig tur blandat med att vi legat steget före och vågat chansa när vi sett en möjlighet. Sen så har det såklart även inneburit extremt mycket jobb! Hade vi lämnat bort renoveringen till entreprenör så hade det lätt gått på det dubbla om inte mer.

Svar på tråden Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?