• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Niinja skrev 2017-05-01 21:04:46 följande:

Ja lycka till med sprutorna. Hoppas d går bra.

Jag fick min mens idag. Men efter operationen så har jag fått kraftig mensvärk första dagen så har vart sängliggandes i fosterställning hela dagen, hoppas att det här är sista mensen på ett tag nu.

Trodde att jag skulle börja med spruta idag men dubbelkolla och såg att jag ska ta första på onsdag. Korta metoden.

Jag har oxå haft kraftigare mensvärk efter op, men blöder aningen mindre faktist. När opererade du dig?

Nu har jag iallafall tagit första sprutan, kändes ingenting!! va super nervös men sambon tog den på mig så de gick bra :)

Hur kan det komma sig att du inte ska ta första sprutan fören på onsdag? Nyfiken :) va har du för medicin? :)
  • Mjbo
    Niinja skrev 2017-05-01 21:58:50 följande:

Skönt att höra att det inte gjorde ont. Jag ska ta puregon 150.

Jag opererades i dec. När blev du opererad?

Jag vet inte riktigt varför men jag fick ett schema att följa så om min mens hade kommit igår skulle jag ha börjat med sprutorna idag men nu när det kom idag (måndag) så ska jag börja på onsdag. Vet inte logiken, den ända teorin jag har är om det kan styra och påverka så att ägglossningen inte infaller på en helgdag, annars vet jag ej.

Okej :) ja de är säkert som du säger för planering inför ägglossning osv. De vet dom såklart bäst:)

Jag blev opererad på alla hjärtans dag, 14 feb alltså. Så jag har hunnit haft mens 2 gånger sedan dess, denna som började igår nu är mens nummer tre efter op.
  • Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-02 07:58:25 följande:

Nu hoppar även jag in i tråden. Började med bemfola 150 IU i fredags och ska idag ta både bemfola 125 IU och orgalutran 0.25mg. Började på min mens andra dag.

Allt är väldigt nytt och jag har inte samma problem med äggstockarna utan de är i sin ordning men min sambo har minskad produktion och efter 1,5år tog vi valet att få hjälp.

Jag måste bara fråga hur nervösa är ni inför allt de här? Jag ska på ultljud imorgon för att kolla tillväxten och tycker att det är väldigt spännande.

välkommen! :) 

Jag började med sprutorna igår, kanske du redan läst allting här ovan, men jag va riktigt nervös. Min sambo fick ta sprutan på mig för jag vågade inte själv, gillar inte riktigt dehär med sprutor osv, men de gick bra. kändes inte alls.. Så nu är vi igång på riktigt vi med. Känns både spännande, roligt, och ledsamt på samma gång.. Så mycket känslor! 

Men de ska bli bra hoppas jag., Kör du oxå korta protokollet? 

Jag ringde kliniken imorse och meddelade att jag börjat med sprutorna igår, så jag ska ta blodprov redan på torsdag då jag har stor risk att bli överstimulerad (Mycket ägg), och sedan blir ultraljud förmodligen på måndag.. Äggplock är bokat till v 20 om allting går som det ska fram tills dess... Är super förväntansfull och spänd inför detta. Jag vill så gärna att allting ska gå som det ska. 

Är du oxå nervös? Är det första gången ni gör ivf oxå? Något barn sedan tidigare?

• Mjbo
    Rosenblad skrev 2017-05-02 12:33:59 följande:

Jag har tänkt på en sak..

Vi ska ringa in första mensdagen och då få reda på vilken dag vi ska börja med sprutorna men vissa månader kommer ju det lite blodblandad flytning ena dagen och sen dagen efter kommer smällen med blod och värk. Vilken dag bör egentligen ses som mensdag ett? Slemhinnan har ju börjat blöda redan då det kommer lite blod eller färgad flytning men utan värk? Hmm vill ju börja med sprutan rätt dag och gärna så tidigt som möjligt :) Har alltid räknat dagen med värk och klart blod som dag ett när jag räknar cykeln.

Precis den frågan ställde jag till kliniken förra veckan då jag hade beräknat mens på valborg, och jag ville inte att de skulle bli fel, och eftersom de va röda dagar när den va beräknad så frågade jag innan.. nu är de såklart individuellt allting, men jag fick iallafall till svar att om jag tex får lite mens på kvällen, och tex litegrann bara, så skulle jag räkna DAGEN EFTER det som dag 1 på mensen. Alltså är dag 1 på mensen den dagen där det är fart på riktigt i mensen. Men om du tex får mens rejält idag, så är idag dag 1.. men om du får mens i em och lite ljust oså bara, så är dag i på mensen imorgon. förstår du? 

Det svaret fick iallafall jag, men om jag va du skulle jag ringa till din klinik och dubbelkolla med dom, eftersom allting är så individuellt :)  

• Mjbo
    Niinja skrev 2017-05-02 18:25:22 följande:

Jag är 29 och min sambo är 10 år äldre. Jag har inga egna barn bara en bonustjej :)

Du/ni som börja med spruta igår, har ni känt av de nå idag?

Jag har börjat igår. Sprutat igårkväll och ikväll. Idag har jag haft mensvärk, aningen starkare än vanligt, men inte så farligt.. och ikväll mår jag lite illa, men inte heller de nå farligt.. bara så man känner sådär litegrann. Har vart ut på lång cykeltur ikväll och sen en promenad, så man tänker på annat, då känns de inget konstigt alls:)

Hoppas de fortsätter vara såhär "enkelt".. känns som man har de bog drygt ändå, så fysiskt kan man väl få må bra tycker jag ;)

nån mer som har mer erfarenheter? :)
  • Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-03 09:48:18 följande:
    Jag ligger ju någon dag före er och jag har bara haft lite lätt mensvärk. Men sen så tog jag Orgalutran igår kväll och den började svida efter nån minut, jag blev röd och det kliade som ett myggbett. Det stod i beskrivningen att man ofta känner av den så det är ju inget konstigt. Idag har jag ett litet blåmärke efter den men annars har de andra sprutorna gått bra utan några speciella bieffekter.

Okej! Ja den känns nog lite mer den. Ska börja ta den om ett par dagar, så du ligger som du säger lite längre fram. Spännande!

Du har inte känt några hormonmoster i kroppen ännu? Vore ju skönt om man slipper dom :)

• Mjbo
    Niinja skrev 2017-05-03 12:32:55 följande:

Dags för första sprutan ikväll. Men imorgon ska jag på jobbresa, tor till fre och bo på hotell. Känns lite meckigt eftersom sprutan ska förvaras i kylen. Jag åker tidigt på morgonen men kommer inte till hotellrum fören på kvällen, finns eventuellt tillgång till kyl på arbetsplatsen/erna. Jag får nog försöka lösa det med kylväska men känns inte optimalt :/

Spännande att börja med sprutorna!! :) men låter lite meckigt som du säger att bo på hotell, men en kylväska lät ju som en bra ide.

Den kan du ha stående i rummet hela tiden så slipper du kånka runt på den :)

Hoppas allt går bra med sprutorna, uppdatera mig gärna om hur de går och hur du mår .

Jag mår precis som vanligt idag efter två dagars sprutande, känns ingenting.. igår mådde ja lite illa men de va som sagt så lite så knappt nämnbart. Men idag mår jag precis som vanligt! Hoppas du har lika tur :)
  • Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-03 12:02:57 följande:
    Nä inte än vad jag vet :)

haha nej de kanske man inte känner av själv heller, kanske sambon man ska fråga :D haha.. 
    Skömt åsido.. Hoppas allt går bra för dig! :)

Uppdatera mig gärna!

• Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-03 19:08:06 följande:

Fick ingen utålockningstid idag utan en ny tid på fredag för att kolla äggblåsorna igen. Allt såg bra ut och jag ska fortsätta med behandlingen som planerar. Än så kunde de se ca 9ägg och de lät positiva till utplock mellan mån-ons dag. Får helt enkelt se va de säger på fredag. Nu är det spännande men det är nog även dags att prata med chefen eftersom det är många läkarbesök just nu.

Hur har ni gjort med den biten?

Va skönt att allt ser bra ut åt dig! Va roligt att de kunde se så pass många redan. Jag längtar tills mitt ul, så rädd att bli överstimulerad.. stor risk tyvärr pga många ägg. Men men.

Imorgon bitti ska jag ta blodprov och skicka till kliniken så ringer dom mig på fredag när de kollat hur de ser ut. Sen blir de eventuellt ul på måndag beroende på hur de ser ut på provet imorgon.

Jag har berättat för min chef. Kände att de va lika bra.
  • Mjbo
    emhu skrev 2017-05-03 21:49:38 följande:

Åh så kul för alla er som har börjat med sprutorna!! Hoppas så att äggblåsorna växer sig stora och starka på er allihopa! :D

Själv har jag snart slutat blöda efter mitt missfall och börjar med mina akupunkturbehandlingar igen på fredag. Hoppas på en egen ägglossning nu i maj!

Ja de hoppas jag med, men gärna inte för stora och starka dock, lagom är bäst! Haha :)

Fy så hemskt med missfall. Lider med dig.när hände detta? Måste ha missat det i konversationen... :(

Hoppas att akupunkturen går bra!
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017