• kastrullen

Första gången IVF Maj 2017

Hornkatten skrev 2017-05-07 11:40:30 följande:

Åh vad jag känner igen mig! Ska ta ovitrelle ikväll och vara utan medicinering imorgon för utplocket på tisdag. Det är spännande och jag har fått lite nytt hopp men samtidigt vågar jag inte riktigt vara glad. Jag vet inte om jag skulle orka de nedslagen. Efter alla månader med hoppet som livslåga så vill man inte tappa de igen.

De få som vet vad jag går igenom är så positiva och tror att allt ska gå bra men jag orkar inte de. Blir de bra så kommer jag bli överlycklig men blir de dåligt så vill jag inte ha byggt upp för mycket. Jag hoppas bara att jag vågar pusta ut lite om jag skulle bli gravid så jag inte går och är orolig då med.

Ja dom jag har berättat för är också väldigt positiva, och det känns ju kul på ett sätt men om det inte går bra så vill jag inte att dom ska tycka synd om mig för att dom har förväntat sig att det ska funka.
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-08 10:53:56 följande:

Nu har jag vart på ul, såhär lyser dommen.

10 äggblåsor ca 10-11mm stora. Fick högre dos och fler sprutor utskrivna.. Dom ringer i em å berättar hur blodprovet såg ut då vet vi mer hur de blir inför för äggplock oså, och hur de blir om ja ska ta starkare sprutor eller inte..

Ska tillbaks senare denna veckan för ett till ul och blodprov.

Härligt!

Hört något mer?
  • kastrullen
    STHLMivf17 skrev 2017-05-08 11:10:15 följande:

Hej tjejer,

Uppdatering:

Jag tog första sprutan igår kväll, blev väldigt nervös och humöret sviktade rätt kraftigt inför detta. Men själva sprutan gick bra och känner ingenting av den.

Hur lång tid efter första sprutan har ni fått planerat ul & äggplock? Vi försöker planera en resa men inser att det är väldigt dålig timing... :)

Bra jobbat!

Första ul fick jag tid för samtidigt som jag fick info om när jag skulle börja med sprutan, men det var ju efter ungefär en vecka med synarela som jag fick den infon. Efter första ultraljudet efter en veckas injektioner så fick jag bara reda på att jag skulle öka dosen och ta 3 dagar till, och vid ultraljudet idag, efter 10 injektioner, så fick jag tid för äggplock. Tid för återinförandet kommer jag få på fredag.

Jag förstår.. jag har planerat en jobbresa på söndag, ganska långt dessutom. Hade liksom väntat mig att allt skulle va klart tills dess men vet ju inte än när återinförandet kommer ske.
  • kastrullen
    Hornkatten skrev 2017-05-09 12:46:39 följande:

Idag plockade de ut 4st ägg på mig så nu håller vi tummarna. Insättning ska ske på torsdag. Tycker allt har gått fort men sen ska jag ju vänta ca 2,5 veckor tills man tar test så de lär ju va de längsta väntetiden man lär ha varit med om på länge.

Min kille kunde inte vara med idag så min kusin som har gjort flera ivf:er var med. Hon berättade att första gången blev hon överstimulerad och fick 17 blåsor varav 3 gick att använda. Så antalet ska man inte haka upp sig på. Det krävs ju faktiskt bara ett bra embryo för att lyckas.

För att kanske lugna lite nerver så tyckte jag att det inte var så smärtsamt med utplocket. Är lite öm nu men har fått med mig smärtlindring hem. De bästa jag gjorde var att prata med läkaren och barnmorskan under ingreppet så man inte är tyst och ligger och spänner sig.

Ja tiden från återinförande till test måste ju vara värsta tiden, även om kroppen är helkonstig av alla hormoner just nu så är det ju ett positivt test man väntar på!

Känns skönt det! Dagarna går så långsamt nu i väntan på äggplock, men det är säkert ingenting jämfört med väntan på att få testa sig.
  • kastrullen

Dags för ägglossningssprutan ikväll! Så hilla peppad men samtidigt nervös.

Däremot så har jag blivit öm i magen. Alltså, jag har en rethosta och när jag hostar så får jag lite ont i äggstocksområdet. Men, jag vet inte om det beror på att det händer saker där eller om jag har träningsvärk efter söndagens träningspass. Ni som börjar närma er äggplock eller redan har gjort det, känner ni igen det eller kan det vara bara träningsvärk? Haha...

• kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-09 20:06:27 följande:

Åh!! Återkom ikväll om hur du tyckte det gick att ta den! Känns som att den är den viktigaste på hela utredningen, så den ser jag fram emot att ta med skräckblandad förtjusning!

Lycka till!!

Nu är sprutan tagen så 1,5 dygn kvar till äggplock! Jag tog ovitrelle och det var inget annorlunda jämfört med gonal f, förutom att jag var extremt noga med att det skulle bli rätt och jag tvingade min man att dubbelkolla mig :) i det här skedet vill jag inte göra fel!
  • kastrullen
    Hornkatten skrev 2017-05-09 20:26:23 följande:

Jo jag är nervös men försöker att inte tänka på de (haha supersvårt). Men ja tydligen ska insättningen vara smidig och gå fort så de känns bra.

Kände mig sjukt trött vissa dagar. Ibland va de som att man skulle ha kört ett hårt träningspass utan att ha ansträngt sig, dock så har jag haft svårt att somna ändå.

Jag kände mig väldigt uppsvälld och kände en aning mensvärk ju längre in i behandlingen jag gick. Känner mig fortfarande uppsvälld och ja de lär väl inte försvinna i första taget heller.

Ja trött har jag varit nästan hela behandlingen, väldigt jobbigt men det går att hantera när jag vet att det är övergående. Jag är också väldigt svullen. Byxorna åker av så fort jag kommer hem från jobbet, haha!
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-09 22:22:45 följande:

Skönt att höra att allt gick bra!

Håller alla tummar nu att de går som de ska på resterande punkter!! :)

Ja ni gäller det bara att va på plats vid rätt tid. Min man har inte körkort så han har bett en vän köra oss (har ca 9 mil till kliniken), så han var tvungen få ledigt från jobbet och det blev inte klart förrän igår. Nu när vintern hotar helt plötsligt så är jag orolig för väglaget. Men jag hoppas allt går bra! Jag är en kontrollperson så allt som jag inte har kontroll över gör mig nervös :)
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-10 08:18:17 följande:

Oj va jag kände igen mig i det du just skrev!

Jag är precis likadan! allt som jag inte har kontroll över gör mig nervös och stressad. Det är nog därför den här resan med IVF gör mig extra nervös och nedstämd. Jag har lixom inte riktigt koll på situationen eftersom alllting är så nytt. Men jag hoppas innerligt att jag inte behöver lära mig mer av detta eftersom jag vill att det ska funka på första försöket såklart! :)

Imorgon är det dags för ul och blodprov. Har sååå mycket mensvärk och känner mig svullen och tjock.. trött är jag oxå hela dagarna, trotts att jag sover som jag ska.. Hoppas att det inte är överstimulering på g nu eftersom jag höjt dosen. är nervös över resultatet imorgon! 

Sedan kan jag inte låta bli att tänka på OM dom har växt som tusan nu, och dom är typ klara, då kommer ju allt förstöras eftersom de blir helg där imellan?! ja dör av oro inför det,, Men men.. jag ska försöka överleva tills imorgon så får vi se vad som säger då.

Hoppas allting går som det ska åt dig imorgon! håller alla tummar!!

Ja man vill ju gärna det! Men skulle det bli en gång till så kommer jag nog vara lugnare då nu när jag vet hur man gör med sprutor, prover och senare även äggplock och återinförandet.

Spännande! När jag var på andra ul så frågade sköterskan hur jag mådde. När jag sa att jag kände mig svullen och öm så sa hon att det var bra, så jag hoppas det är så för dig också!

Din klinik gör inga äggplock på helgen eller?

Ja det kommer nog gå bra! Håller tummarna för dig!
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-10 13:39:11 följande:

Jag håller på och googlar runt för att komma på hur de ser ut med testdag efter en IVF behandling. Någon av er som vet?

Alla inlägg ja läser är typ från 2008-2010 så det känns som att mycket kan ha hänt sen dess. 

Det är så att min älskade sambo fyller jämt 2,5 vecka efter äggplock.. Hade varit en helt sjukt otrolig känsla att få ge honom ett (positivt) gravtest på hans födelsedag.. 

Såå, undrar om ni vet hur de ser ut med testdag? Hur många dagar måste/ska man vänta med att testa, och man kan lita på svaret, efter äggplock??

Till mig sa dom 18 dagar efter äggplock på informationsmötet, om jag inte minns helt fel, och om det stämmer borde det ju nästan bli på din sambos födelsedag :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017