• Villhabulle

Första gången IVF Maj 2017

Sophiasophia skrev 2017-05-23 10:34:19 följande:

En grej som jag funderat på och tycker är lite synd är att man inte kan donera bort ägg som man sen inte ska använda. Känns så dumt att de bara slängs när de skulle kunna användas av någon som behöver.

Problemet är ju att äggen befruktas, men jag tänker att man skulle kunna göra en plan som gäller om man får väldigt många bra ägg.

Jag är 37 så detta är sista året jag får donera och då vill jag ju lägga tiden på att få vårt andra barn. Och inte göra processen för att bara donera allt.

Måste först bara säga att jag glömde svara på ditt tidigare svar. Tack för ditt stöd och du hade en poäng i det du sa om liknelsen mellan det och att vara hungrig och svälta. Bra där! Till din text ovan, vad fint tänkt av dig. Det skulle vara ett bra samarbete tycker jag också!
  • Villhabulle
    Essie32 skrev 2017-05-23 10:04:30 följande:

Hej alla! Jag hoppar gärna in om det är ok?

Jag går på Carl von Linné kliniken i Uppsala och kör med långa protokollet. Det är första försöket och vi hinner precis innan de stänger i sommar. ET planerat middsommarveckan!

Började med nässpray igår för första gången, senare får jag ta 2 olika sprutmediciner: bemfola och menopur, båda i styrka 225.

Jag har sällan egen ägglossning och dåligt amh värde, dock på ul kunde man alltid se äggblåsor så inte 100% hur mkt man ska titta på amh. Min man har väldigt få spermier 1,5 mlj, dock pigga och bra rörlighet så vi kommer få injektionsbwfruktning (isci ? Heter det?)

Jag har tidigare fått Letrozole i flera månader för att framkalla äl och det har funkat mkt bra! Dock tog det sig aldrig, nu vet vi varför- mannens få spermier. Det känns skönt att börja med ivf nu och ha möjlighet att göra en omgång nu innan sommaren. Hoppas verkligen på att det blir några dugliga ägg.. jag är 32 , mannen 34. Inga barn sedan innan.

Jag har läst hela tråden och vill gratta alla som redan har fått plus och håller tummarna för er andra ! <3

Nu kör jag spray andra dagen, vill så gärna att tiden går lite fortare..

Välkommen i gruppen!

Vi kör också nu precis innan de har sommarstängt och vi kör också den långa proceduren. Tar dock lägre dos. Mådde bra under nässprayet och nu har jag tagit sprutor i fem dagar och känner endast av huvudvärk. Vi har samma dilemma, min m fästman har bra kvalitet men inte tillräckligt många. det är jobbigt när man bara vill att tiden ska gå, tiden till att testa vill jag Inte ens tänka på.. Låt den gå fort!!!

Lycka till och håll oss uppdaterade :)
  • Villhabulle

Tog blodprov idag som såg bra ut, en sådan lättnad. Nu blir det VUL på fredag, och förhoppningsvis äggplock på tisdag. Blir nervösare för varje dag som går nu :)

• Villhabulle
    Essie32 skrev 2017-05-24 09:22:15 följande:

Ah , nu ser jag att du inväntar äggplock!

Nu har jag kört sprutor i 6 dagar och fortfarande nässpray men tar halverad dos istället och det enda jag känner är fortfarand bara lite huvudvärk ibland. Det är ju individuellt men som sagt så behöver det inte vara så att du mår dåligt men kanske bara bra att vara beredd på det. Det är vårt första också, otroligt glada vi med. Försöker tänka positivt och tänka bättre bli glad två gånger än att nu inte glädjas åt det och inte våga tänka att det blir något. :) ja inte riktigt äggplock än, först ultraljud och sen förhoppningsvis äggplock tisdag säger dom. Lycka till med sprayningen och försök bara njuta av whats about to come :)
  • Villhabulle

Så när har ni som plussat tidigast testat? Mjbo! Du är näst på tur väl!!! Vad kul! håller båda tummarna !

• Villhabulle

Jag har berättat för familj och närmsta vänner. Har senaste året fått en del frågor om när vi tänkt skaffa barn och efter att jag tröttnade på att även folk jag inte känner speciellt väl frågade svarade jag ibland i stil med "det är faktiskt inte så lätt för alla" och då blir de tysta. För att inte känna skam eller ensam i det har jag vart ganska öppen med allt till mina vänner fram tills nu när vi inte vill säga det om det inte blir något just nu. Så sagt att vi står i kä och att det kan ta upp till 8 mån. Dock kände jag att jag inte orkade hitta på mer ursäkter för min chef så inför VUL idag pratade jag med henne och kunde inte hålla tårarna borta. Det har vart rätt jobbigt att försöka hitta bra anledningar att smita iväg. Hon var givetvis väldigt förstående och stöttande och sa allt som man vill att en chef ska säga. Så nu känner jag ett mkt större lugn inför nästa vecka när äggplock ska ske. Är otroligt nervös. Ha en fin helg alla ??

• Villhabulle

Så då har vi gjort äggplocket idag. De var otroligt duktiga och omhändertagna. Så häftigt hur det går till. Tack vare morfinsprutorna var smärtan hanterbar och nu har jag vanliga menssmärtor bara. Så otroligt lättad att de fick ut 14 ägg och bra mängd spermier. Så nu är det två nervösa steg kvar, om några blivit befruktade, som de sa är mycket troligt och sen den jobbiga väntan på gravtest!! Härligt att höra att det ni passerat testdagen :)

• Villhabulle
    Mjbo skrev 2017-05-31 14:10:59 följande:

Va roligt att de är klart, och vilket jätte bra resultat! 14 ägg är ju hur bra som helst! När ringer dom till er och meddelar angående befruktningen? :) Stort lycka till oavsett!

Ja de sa att det var jättebra men många behöver ju inte vara av god kvalitet eller befruktade men det återstår att se, får svar imon :) tusen tack!
  • Villhabulle
    Rosenblad skrev 2017-05-31 16:01:01 följande:

Fick precis reda på att inget av de 3 äggen som vidareodlats i fem dagar kommer att frysas pga deras utveckling inte var optimal. Så nu har vi ett embryo kvar som jag ruvar på, vi fick ut 6 st, 4 st som blev befruktade och endast 1 kvar. Kommer alltså behöva göra om hela skiten om de inte tar sig. Trodde jag skulle behöva slippa de. Har inte mycket hopp om detta jag ruvar på heller.. Vist "det behövs bara ett embryo" för att få ett barn men jag vet inte om jag orkar gå igenom hela skiten igen. Helvete alltså. De måste ta sig nu. Gör det inte de så måste vi vänta tills de öppnar igen och då börja om igen med sprutorna bla bla.. Hur fan orkar man? Kommer ju bli deprimerad om mensen kommer som den gjort nu i alla år. Hade inte ens något hopp om att de ska ta sig men när vi får höra att resten varit dåliga, ja då är vell det jag fick tillbaka lika kasst. Så det lilla hopp försvann nu och jag förväntar mig mens nästa vecka. Ville bara skriva av mig lite, söker inte tröst. Alla går igenom liknande med ivf men man blir ju bara så jävla trött.

Ta inte ut något i förskott. Min kompis var i samma situation och nu är hon höggravid! Jag förstår att det känns tungt ändå. Jag håller alla mina tummar och tår åt dig! Styrkekram
  • Villhabulle

Så otroligt lättad en gång till, 11 ägg blev befruktade så återinförandet blir framskjutet till måndag ist, femdagarsembryo, blastocyst eller vad man nu säger :) kan andas ut lite mer för var dag..

Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017