Inlägg från: Monchichier |Visa alla inlägg
  • Monchichier

hur mycket kompensation ska man ha för obligatorisk klassresa till teater?

Lagen ser inte alls bra ut. Det finns ingenting alls överhuvudtaget som reglerar övertid, ob-tid osv.

Kollektivavtal däremot är en annan femma, där brukar det ingå något. Och det vet bara du vad som står eftersom det finns så störigt många olika avtal i Sverige.

• Monchichier

Eller Hahaha, vad jag helt missuppfattade trådstarten!!

Men Nä ingenting om det är heller reglerat i lagen vad jag vet

• Monchichier
    Wazp skrev 2017-03-20 20:50:19 följande:

Vad menar du att ni ska kompenseras för?

Antagligen sovmorgon eftersom de kommer hem låååångt efter läggdags
  • Monchichier
    viseversa skrev 2017-03-20 21:34:12 följande:

Omg gillar du att jobba flera timmar gratis också? Eller är det bara ts som ska vara tacksam för att hela hennes kväll går åt för något hon inte själv valt och kanske inte uppskattar men måste göra för att det är hennes jobb.

Ja, TS ska vara tacksam för att hen får gratis skolgång, och till och med blir kompenserad för att gå i skolan genom studiebidrag. Och egentligen, vem uppskattar sitt jobb precis alla gånger och vem sjutton uppskattade skolan??
  • Monchichier
    viseversa skrev 2017-03-21 19:51:02 följande:
    Så du tror ts är en elev? Jag tror ts är en lärare som har rätt till lön för dom timmar hon jobbar.
    Jag är 200% säker på att ts är en elev. 
    På grund av fler anledningar:
    1. TS har bara skrivit trådstarten och ingenting mer.
    2. "obligatorisk klassresa", som i att det finns icke-obligatoriska klassresor. Skulle aldrig en lärare säga, eftersom allt jobb är obligatoriskt. Alla klassresor tillsammans med klassen är liksom obligatoriska.
    3. Pratar i vi termer, som i hela klassen. Inte som i jag-lärare.
    4. Meningsuppbyggnaderna talar om att det är en yngre person som inte är tillräckligt gammal för att ha läst 4 år på högskolan.
    5. "Skolan" vill bara ge "två timmars kompensation". Som i två timmars sovmorgon, inte två timmar övertid. Annars skulle TS skriva i lönetermer och det skulle inte vara "skolan" som gav kompensationen, utan arbetsgivare/chef/jobbet.
    6. "Skulle vilja visa rektorn", inte chef, inte jobbet, inte arbetsgivare. Utan rektorn.
    7. "hur ser lagen ut?" Skulle det vara en lärare skulle denne veta att detta går under kollektivavtalet och frågan skulle snarare låta "Hur har detta fungerat på din arbetsplats, har ni gått ob-ersättning, övertidsersättning eller har det räknats som förtroendetid?" 
    8. En lärare bör veta vad som gäller för övertid, ob-tid och förtroendetid. Är det inte så att det dessutom är ganska vanligt att lärare avtalat bort ersättningar för extra mycket semesterdagar och högre månadslön?
Svar på tråden hur mycket kompensation ska man ha för obligatorisk klassresa till teater?